Bukefalos 28 år!

Sigma 70-200 2.8

Y

Yooly

Hur stor skillnad är det mellan dessa:
Sigma EX 70-200/2,8 APO DG HSM OS
Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro

Jag fotar mest hästar, trav.

Är den övre värd 5500 kr mer? Nikons eget känns lite väl dyrt för min plånbok.
Ska man köpa den övre så kanske det är bättre att lägga de pengarna på ett begagnat Nikon 70-200 2.8?
 
Sv: Sigma 70-200 2.8

II'n är nyare och snabbare.
Nikons är betydligt vassare än båda sigmaobjektiven, men det är som sagt en hel del pengar mellan
 
Sv: Sigma 70-200 2.8

Hur man än vrider o vänder på det, Sigma, Tamron, Tokina m.m. ÄR budgetmärken.
Visst, de kommer med riktiga lyckoträffar ibland, men det är sällan de verkligen kan mäta sig med orginalobjektiven på alla punkter.
Sega, distorsion, problem med skärpan, tycker man läser om sådant här hela tiden.
 
Sv: Sigma 70-200 2.8

Äger dock tamronobjektiv jag med.
Vårt ena kitobjektv gick sönder och vi köpte ett tamron 18-200 för rimlig peng. Dottern är helnöjd.
 
Sv: Sigma 70-200 2.8

Fasen att man inte känner nån som har ett sigma, skulle gärna vilja testa det. Vad svårt det ska vara att välja :p
 
Sv: Sigma 70-200 2.8

Var bor du?
Kolla in på fotosidan/nikonforum och fråga om någon med ett sådant bor i närheten och du kan få komma förbi och testa.
Eller så beger du dig till en normalstor fotoaffär med bra sortiment som har en på hyllan som du kan testa. ta med egen kamera.
 
Sv: Sigma 70-200 2.8

Sedan finns ju även Nikons 80-200/2,8 i tre olika versioner. Samtliga får man köpa begagnat, men de är riktigt bra. Framförallt vridzoomen med AF-S. Den kostade mig ca 6500:- och jag märker ingen direkt skillnad på det objektivet och Nikons 70-200/2,8. Sistnämnda har jag visserligen bara provat lite och 80-200/2,8 har jag ägt i 2½ år.
 
Sv: Sigma 70-200 2.8

Men HSM är det väl på båda? Eller menar du att den nya är mycket snabbare? Och den som heter "II" är väl det gamla objektivet?
Jag är väldigt sugen på det objektivet jag med.
Någon som vet hur priserna ligger i USA? Jag kommer att ha möjlighet att köpa därifrån i år genom en släkting som åker dit ganska ofta.
 
Sv: Sigma 70-200 2.8

nä den gamla saknar HSM-af motor, och har ett gammal micro-servo som dels för ett jävla oväsen, och dels är långsammare på att rotera fokusringen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag känner att jag har kört fast lite i mitt sökande efter ett bra telezoom till min Canon EOS 450D och skulle gärna bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 608
Senast: Cheeserica
·
IT & mobiler Okej, jag är ju ny när det kommer till Nikon och har börjat snoka på telezoom... men jag blir bara mer och mer förvirrad... :o Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 817
Senast: Mammadutt
·
S
IT & mobiler Jag vill framförallt fota hästar och med kitobjektivet 18-55 känner jag att jag inte kommer så långt på, vill då ha bättre zoom. Och...
Svar
16
· Visningar
1 492
Senast: Prosit
·
IT & mobiler 3 dagar tills jag kan köpa min kamera :banana: Ska köpa en Nikon D80. Funderar just nu på om det är mest ekonomiskt att köpa ett kit...
Svar
8
· Visningar
1 127
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp