sigma-sadeln

M

meep_ask

Hejsan! Någon i detta avlånga land som har någon erfarenhet av sigmasadeln? (finns i hööks)

Vem tillverkar dessa sadlar?

Det ä ju 10 års garanti på bommen och ett år på övrigt material precis som griffin. jag tror att det är yttermaterialet som skiljer sig, håller sig kanske inte lika snygg som griffin men det bryr jag mig inte om, rider ej så himla mycket dressyr (ska ha dressyrmodellen) och blir den lite ful så "so what".

Vad där bommen gjord av? (borde vara rätt så hållbart med tanke på garantin)

Hur sitter stöden? stora/små?

Finns det ngt. mer ställe som säljer dessa sadlar?

Skulle ni rekomendera maxam istället? Finns den över huvud taget i dressyrmodell?

Har ngn. bilder så skicka gärna!

Kram sara
 
Sv: sigma-sadeln

Jag tror att det är Thorowgood som gör Sigma också men jag är inte helt säker, bommen är gjord i syntet, typ glasfiber skulle jag tro.

Jag hade rekommenderat dig att köpa en Griffin istället, det är mycket som skiljer Sigma från Griffin. Sigma dressyr har jag provsuttit inne på hööks och den var inte särskilt bekväm alls, satt inget bra i den, fick inget stöd alls kändes det som. Griffin däremot var superskön och helt annorlunda uppbyggd än Sigma.
 
Sv: sigma-sadeln

Jag håller med Sweet om att Griffin är att föredra. Red själv i en på medryttarhästen och kan säga att den är väldigt skön att rida i, ser ut om en lädersadel och ger mkt bra stöd utan att vara för mycket. Lagom djup sits för att vara dressyrmodellen! Tyvärr passar inte den sadeln min hästs rygg annars hade jag använt den på honom nu! :love:
Tyckte inte alls att man satt bra i Sigman, så där spelar nog priset in lite..
 
Sv: sigma-sadeln

TAck för era åsikter!

Tar gärna emot fler..=)

Jag skulle ju kunna beställa hem sigma-sadeln från hööks och prova sitta i den. det är ju inte säkert att den passar hästen heller! :mad:
 
Sv: sigma-sadeln

Jag köpte en SIGMA till medryttarpållen i februari.
Visserligen en allround, men ändå.
Jag provsatt först dressyren, men den kändes helkonstig. :crazy:

Det är Thorowgood som gör SIGMA också. Bommen är av glasfiber.

Sadeln knarrar väldigt mycket och gör det fortfarande.
Bossorna har konsiga inbuktningar, som om stoppningen har klumpat ihop sig lite.
Däremot verkar ytmaterialet hålla väldigt bra.

Om jag vetat (då) att jag skulle få fortsätta rida hästen, så hade jag köpt en Griffin eller helst en Wintec i stället.
 
Sv: sigma-sadeln

ok. tack! ett varningens finger för dem alltså. har hittat en stübben nu som verkar intressant men dom är ju så hårda i sätet.. och har inte dettta förmånliga pris-inte ens begagnade!

Men knölig stoppning på sigma?? HU!
 
Knölig

Sååå knölig är den inte, bara som små gropar.
Men bra är det ju inte. jag har 2 mån kvar av garantin, så jag ska nog lämna in den.

Visst är Stubben hårda, men det känner man inte efter 30 min. :smirk:
 
Sv: Knölig

nää.. när sittbenen är bortdomnade.. man känner det dagen efter.. men jag har ju en gelesits... Kom just på att sadeln jag sett på vad i 18 tum.. inte bra.. pappa tror också på griffin så man kan nog få sponsring.
 
Sv: sigma-sadeln

Tycker du gör ett bra val om du väljer Griffin istället. Det är bra och hållbara sadlar, lättskötta samt sköna och dessutom okej att titta på ;)
 
Sv: sigma-sadeln

Griffin tycke jag är mer hållbar oxå, Sigman har ju inte lika bra material på utsidan, kan tänka mej att den månste slitas mer.
Jag har haft en Griffin å var nöjd även om jag helst skulle välja en wintec!
 
Sv: sigma-sadeln

DEt kan ju vara en slump men de sigmor jag ridit i har knarrat förfärligt mycket. Störande mycket. Verkar vara fler här som varit med om det. Hyfsat skön att sitta i, men griffin är skönare (allas rumpr är dock olika) och verkar vara knarrfri (?)
 
Sv: sigma-sadeln

tjaaaa.. jag vet inte om jag tycker att wintec är så speciella. det blir nog en griffin, jag trivs ju med min griffin hoppsadel så. men jag skall kolla begagnatmarknaden också! JAg vet ju att det inte brukar löna sig att köpa billigast möjliga, lite kvalla vill man ju endå ha. (därför valde jag syntet-samma kvalitet som många dyra lädersadlar.)

Men är det ngn. som har bild på hur griffin dressyr ser ut UNDER kåpan. stöden är rätt viktiga för mig. Men jag kan ju ta hem en från hööks om jag vill.. jaja.. Tack för hjälpen!
 
Sv: sigma-sadeln

Den nya dressyrsadeln från Griffin har två utbytbara knästöd, ett par långa smala och ett par kortare som är större.

Den gamla modellen har bara ett par flyttbara stöd och modellen innan det har utanpåliggande stöd som jag inte alls gillade.

Jag har provsuttit alla dessa sadlar och jag gillade den nyaste (Richard Davidsson) bäst och den gav ett bra stöd. Bra att man själv kan flytta stöden dit man vill ha dom tycker jag.
 

Liknande trådar

Y
Utrustning Jag har en bomlös sadel som jag alltid rider i, men skulle behöva ytterligare en sadel främst att kunna rida lätt sits i (ex vis i...
Svar
12
· Visningar
4 390
Senast: Polly_Mulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp