Sigrid Bergåkra till sjukhus efter trafikolycka

Fast får bilen sladd och föraren gör fel manöver med ratten och bromsen och lägg till att vi inte vet dosering på vägen så krävs inte mer än 40 för att ligga på sidan.
Ligga på sidan ja men när jag läser volta tänker jag ett den snurra runt ett varv och dessutom en så tung bil?

Min mor körde i 70 km när hon fick sladd med en tyngre bil och hon försökte gasa sig ut. Rejäl snyudd snö men ingen volt.

Fast det är ju bara min tolkning och behöver ju inte vara rätt sen känns det som om alla snuddar lite på sanningen om hastighetenm vid singelolyckor :D Min mamma erkända först 2 år efter att hon körde i 70 inte 50.

Jag tror dock att aningens fortfarare än 40 gick det i vilket inte betyder att det är sant.
 
Läst artikeln, det står att det hände i ett T-kryss, antingen är snövallen som nämns inte speciellt stor eller så var det rena rama isgatan på platsen och snövallen agerade ramp åt bilen.

Jag kan hälsa att jag fått sladd under 10 km/h och hamnat i diket (dock ej voltat de va fel dike för det). Jag skulle delvis säga att hastigheten inte har någon betydelse när det gäller att hamna i diket eller volta, är förutsättningarna rätt kommer det ske ändå om det vill sig illa, förutom att lägre hastighet har du mindre risk för dödlig utgång förvisso.

Oavsett vad som hänt i just det här fallet så är det bra att de klarat sig, en bil går att ersätta, det gör det inte riktigt om det varit ett människoliv.
 
Seriöst? Två personer råkade ut för en olycka varav en fick föras till sjukhus och du tycker det var en lämplig kommentar?

Det är klart det är en både lämplig och seriös kommentar, har bilen framförts i ynka knappa 40 km/ h och detta händer så är knappast bilen särskilt "bra".
Eller chauffören.
 
Visst kan man vara mer eller mindre oärlig när det kommer till hastigheter, men jag tycker ändå att vi ska vara försiktiga med våra antaganden då vi inte vet de exakta omständigheterna vid just den platsen. 40 km/h ÄR fort, särskilt om underlaget är dåligt och man inte gör exakt rätt manöver som @nullo-modo säger.
 
Det är klart det är en både lämplig och seriös kommentar, har bilen framförts i ynka knappa 40 km/ h och detta händer så är knappast bilen särskilt "bra".
Eller chauffören.
Jag har sladdat av vägen i typ 20km/h. Inte bilens fel, inte mitt fel (eller, jag hade iofs kunnat köra långsammare), men däremot väglaget. Halka + spårigt väglag är svårt för de flesta bilar. Och hur diket/snövallen såg ut har definitivt med saken att göra.
 
Har bilen fel tyngdpunkt i relation till höjden på vallen så voltar den ganska lätt över.
Sen beror det även på hur diket ser ut, är det brant är det större risk att bilen kommer volta.

Enligt artikeln beskrevs det som: "Vi studsade över den och voltade ett varv innan den landade på sidan."

Min gissnings skulle bli att bilen studsat över snövallen på sidan, landat olyckligt med ena sidan i diket först, diket hade förmodligen någon form av lutning och bilen fortfarande är i rörelse, voltar.
Det är bra att de klarade sig och att dagens moderna bilar utrustas med allt fler och bättre säkerhetsaspekter.
 
Jag har sladdat av vägen i typ 20km/h. Inte bilens fel, inte mitt fel (eller, jag hade iofs kunnat köra långsammare), men däremot väglaget. Halka + spårigt väglag är svårt för de flesta bilar. Och hur diket/snövallen såg ut har definitivt med saken att göra.
När jag fick sladd och hamnade i diket (var förvisso med lastbil och släp), skulle jag svänga vänster det var blank is, hade ca 7 km/h, släpet hade inget fäste och trycker bilen så jag fick sladd, fanns ingen möjlighet att häva, hade tur som landade på en platå ute i diket och inget hände.

Samma sväng och samma hastighet med personbil hade det troligen aldrig hänt, men några kilometer fortare och resultatet hade blivit detsamma.

På vintern brukar jag ta det väldigt vackert vid svängar, det är oftast då det händer, förvisso moddiga och spåriga vägar är inget kul heller.
Var med om en moddig väg inne i ett samhälle där det var 40 km/h, minns inte vilken hastighet jag höll, minns att jag körde i dom spåren som fanns, snön vräkte ner och jag skulle stanna lite längre fram för att fixa vindrutetorkaren då en metallbit på den hade börjat rymma (var med lastbil och släp), en liten bit innan platsen där jag tänkt stanna hittar släpet några egna spår och är på väg ner i diket. Lyckades parera och få upp det på vägen igen men det var lite äckligt, man känner sig ganska maktlös när det händer och det kan hända så fort om det vill sig illa, även i låga hastigheter.

Ska erkänna att jag blir mörkrädd ibland när jag ser hur vissa kör under vintern, många tar det lugnare (definitivt inget fel med det, snarare bara positivt) men tyvärr finns det alltid de som inte gör det och vissa verkar tro att bara för att de har t ex. dubbdäck kan de köra som vanligt.
Jag har respekt för vintern, åker gärna lite tidigare än jag gör normalt för att kunna ta det lugnare. Längtar som tusan tills den är över, så man slipper tänka på halkan osv när man kör på vägarna i alla fall. 🙈 😅
 
Ligga på sidan ja men när jag läser volta tänker jag ett den snurra runt ett varv och dessutom en så tung bil?

Min mor körde i 70 km när hon fick sladd med en tyngre bil och hon försökte gasa sig ut. Rejäl snyudd snö men ingen volt.

Fast det är ju bara min tolkning och behöver ju inte vara rätt sen känns det som om alla snuddar lite på sanningen om hastighetenm vid singelolyckor :D Min mamma erkända först 2 år efter att hon körde i 70 inte 50.

Jag tror dock att aningens fortfarare än 40 gick det i vilket inte betyder att det är sant.
Det står ju så olika överallt, ena stunden hamnade bilen och blev liggande på taket och andra stunden så klättrade dom ut genom takluckan...kan vara svårt när bilen hamnar på taket. Jag tror läget är så att dom skriver det som låter bra. Jag tycker det låter lite lite osannolikt att en bil som går i knappa 40 får sådan fart att den voltar, att den lägger sig på sidan pga diken osv det köper jag, det är ju inte så konstigt.

Och jag förstår att dom försöker att få det att låta bättre med låga hastigheter i dåligt väder osv, men då är det bättre att bara skriva att dom åkte av vägen och det gick som det gick. Då finns det inget att ifrågasätta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sigrid Bergåkra är en välkänd ridsportprofil, hon är känd från olika tv-program och dessutom, viktigast av allt, mamma till...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsports gästkrönikör Sigrid Bergåkra hoppas på en hästvälfärdsdebatt med positiva förtecken, och mellan de olika segmenten i...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dags för ett nytt avsnitt av Ridsportpodden med systrarna Bergåkra! Cecilia som tillsammans med mamma Sigrid är expertkommentator i...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är äntligen fredag och dags för ett nytt avsnitt av Ridsportpodden med systrarna Bergåkra. I det här avsnittet bjuder Emilia och...
Svar
0
· Visningar
166
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp