Siktar på hundutbildning - behöver hund, hjälp

sonjaa

Trådstartare
Hej.
I en längre period har jag nu blivit alltmer hundsjuk. Har väl läst så mycket det bara går, lånat massa böcker från biblioteket, googlat, antecknat osv... Jag har också planerat att i framtiden sikta på någon hundutbildning, antagligen någon lydnadsinstruktör. Är helt såld på tanken om en hund. Jag är en sån tjej att när jag blivit intresserad av något, så tappar jag inte heller intresset. Vet hur mycket jobb det är osv. Men om jag siktar på hundutbildning underlättar det ju om jag har en hund som jag kan träna just tex. lydnad med. Jag tycker själv att jag är mogen och kan ta ansvar över en hund. Dessutom så skulle det passa bäst i min nuvarande levnadssituation med ett vuxet djur som kan vara ensam ett par timmar, och är rumsren. Jag brinner för djur och det skulle betyda väldigt mycket om föräldrarna godkände allt... Men nu till problemet (hehhe, lite lång "förtext" blev det nog kanske....) Men iallafall, vi har två katter (som jag tränat lite lydnad med men i längden förstår jag ju att det är en hund jag behöver/vill ha) och mamma tror att det inte skulle fungera (för förra sommaren tog vi hem en kattunge som var väldigt vild och lekfull och det gillade inte våra och nu tror mamma att det inte skulle fungera med hund, men trotsallt behöll vi inte kattungen i mer än kanske 4 veckor? och det kan ta mycket längre för katter att acceptera en nykomling än det... lång parentes blev det...) Men förövrigt har vi alla möjligheter: Stort hus, egen gård + skog osv... och jo pengar också och tid. Men om mamma och pappa inte går med på att betala allt sparar jag själv ihop. Men hur ska jag få mina föräldrar att inse att jag kan ta ansvar över en hund? jag behöver ju en faktiskt och kommer som sagt INTE tröttna!!! (Fyller 15 till våren ifall nån undrar) Jag vet att bara de båda godkänner hundköp kommer de älska hunden. Samtidigt vill jag ju också hjälpa till: göra livet lättare för en omplacerad hund. Det här blev långt det... Hoppas någon orkade läsa genom det. Tack på förhand!
P.s. Jag har direkt inte tjatat på dem... Nästan inte alls, men jag vill inte heller tjata på det sättet utan mer få dem förstå vad det skulle betyda för MIG osv...
(Det finns säkert många sånahär trådar men har letat och ingen passar direkt bra in på min situation....) ;) Och jag har fått lov av min kompis att hjälpa till med hennes tax.
 
Sv: Siktar på hundutbildning - behöver hund, hjälp

Det du kan göra är dels att räkna på vad det skulle kosta och sedan skriva upp hur du skulle ha råd med hunden osv. Visa det för dina föräldrar, berätta för dem hur du planerat allt i framtiden.

Vill du utbilda dig inom hund så finns det olika hundgymnasier att gå. På vissa får man då låna duktiga hundar att träna med, vilket är toppenbra eftersom man då får så mycket erfarenhet och kunskap som det bara är möjligt innan man sedan skaffar sig sin egna hund. Då får du också umgås med hund och träna hund samtidigt som du har tid på dig att spara ihop pengar till en hund.

Själv köpte jag mig min första egna hund när jag började gymnasiet. Även om jag absolut inte(!) tröttnat på hund, snarare tvärt om, så tycker jag samtidigt att det var lite dumt att jag inte väntade till efter gymnasietiden med att köpa hund. Det är sån enorm skillnad på hur livet ser ut när man pluggar på gymnasie och hur det ser ut efteråt och det kan vara svårt att anpassa allt så att det fungerar bra för hunden. Det kan även vara svårt att orka med själv, även om man har ett brinnande intresse och verkligen älskar sin hund.
 
Sv: Siktar på hundutbildning - behöver hund, hjälp

Jag förstår längtan efter en hund, helt klart och säger inte på något vis att du inte skulle vara mogen/klara av att ha hand om en hund. Vet inte heller hur du tjänar pengar, men en hund är trots allt en utgift. Hur vet du hur du har det efter gymnasiet?
Du kanske behöver ta andra typ av jobb som inte ger dig möjlighet att ha med hunden på jobbet, du kanske kommer jobba långa dagar och hunden behöver vara ensam mycket.

Det är ju sådant man inte kan förutspå. Därför tycker jag istället det är läge att vänta. Även om jag väl kommer ihåg ens tålamod när man var 14-15;)

När jag var 15 var jag STENSÄKER på att jag skulle utbilda mig till hippolog. Jag hade velat jobba med hästar sedan.. ja sedan.. jag ens kan minnas. Hållit på med hästar sedan jag ens kunde stå och var med i stallet redan i barnvagnen :D

Men nu 22 år gammal har jag inte ridit på 1 år och jobbar som försäkringsförmedlare.

Har fortfarande ett stort intresse för hästar och längtar varje dag! Men det skulle inte hålla ekonomiskt, två år in på utbildningen hoppade jag av för att det hände väldigt mycket i mitt liv då.

Inget jag kunde förutspått. Men jag är glad att jag inte stod med flera hästar och hundar. Fick sälja min häst när jag var 18.

Nu sedan lite mer än ett år tillbaka har jag tagit över familjens hund. För nu har jag råd att klara det SJÄLV, skulle hon skada sig har jag råd att betala självrisken, flertalet gånger (1800 kr) samt har råd med vad det kostar i månaden. Min hund kostar mig 800-900 kr månaden. Då har jag slagit ut vacc, vet.koll, foder, vad jag ungefär vet att jag köper ben/godis för varje månad och försäkring. (så hon är rätt billig i "drift" men hon är liten så kostnader för fodret blir inte så dyr även om hon får kvalitetsfoder köpt hos veterinär)

Sen är jag ganska glad i att köpa leksaker till henne, samt att jag bara vill ha selar/koppel/täcken av kvalitet. Men ändå vill variera mig så det kostar mig nog ett par tusenlappar om året.

Sen är det absolut fördel att själv har tillgång till bil när man har hund.

Det finns säkert någon i närheten som gärna lånar ut in hund till dig när du har kurser mm. på skolan. Dessutom får du mer erfarenhet och får se en del olika hundar under din utbildning och kan på så sätt se vilken typ av hund som skulle passa dig :)
 
Senast ändrad:
Sv: Siktar på hundutbildning - behöver hund, hjälp

Ja, min längtan efter hund är verkligen stor.....:( och har lite försökt förklara för mamma situationen och hur jag skulle vilja ha det. Nåväl, hon har varken sagt bu eller bä... Jag tror nog att hon innerst inne vill ha hund och har saknat det, samma sak med pappa men de bara känner inte det just nu. Båda har haft ett par hundar när de var barn. Jag tänker verkligen inte ge upp och vill inte heller gnälla och tjata, det ger ett omoget intryck. Istället försöka bevisa och diskutera. Jag har ordentliga anteckningar och funderar på att visa dem för mamma och pappa men jag vet inte... :confused: Det vore väldigt snällt ifall jag kunde få lite tips på "övertalnings" metoder, vill ju som sagt inte riktigt gnälla... Antar att jag kanske kan ha ett "föredrag" om hundar och vad som krävs och berätta mer om utbildningen som intresserar mig... hmm.... får väl bara försöka så gott jag kan. :)
 
Sv: Siktar på hundutbildning - behöver hund, hjälp

Ja jag har kanske inte något bra tips, men jag är själv en sådan där nejsägande mamma. Yngsta dottern har önskat sig hund typ från när hon lärde sig gå och jag har sagt nej. Men när storasyster flyttade hemifrån tog lilltjejen chansen och hon hade själv sparat ihop pengar till en hund under lång tid och hade tänkt till hur hon skulle försörja hunden själv fast hon bara gick i gymnasiet. Jag "råkade ge efter" och hon fick köpa sin Ronja. Med löften om att hon inte skulle börja röka eller vara ute och festa för mycket. Vilket hon eller inte gjort. stort beröm till min dotter. Den andra blev en stor hästtjej och har också alltid skött sig om man tänker på fester osv. Tror många föräldrar uppskattar barn med starkt djurintresse. Som mamma hellre hjälpa till med hund eller häst än vara orolig nätter igenom när döttrarna är ute på något.

Trodde dock aldrig att hon skulle fixa allt jobb själv men det har hon gjort, blev snarare att vi var två frivilliga till alla promenader och annat med söta vovven. Här blev det jättelyckat när dotter manipulerade mig och jag kände och känner stor saknad efter både dotter och hund när de flyttade hemifrån. Tror till och med att jag och dotter kom varandra närmare under tiden med hund i huset. Numer är jag "bara" stolt "mormor" till vovven och älskar att vara hundvakt.
 
Sv: Siktar på hundutbildning - behöver hund, hjälp

Jag ska nog ta fram det där med att inte röka och ha många "hela-natten-ute-kvällar" med föräldrarna. Och precis som du sa: Jag tror nog också att föräldrarna hellre har en dotter som är hemma om nätterna och inte röker. Och min lillebror vill ha moped när han fyller 15 och han ska antagligen få det, då kanske jag också kan föredra en hund istället för det. Vet att en hund är en levande varelse som ska vara välkommen av hela fmiljen men så som det blev för er kommer det antagligen bli för oss också. Tack för svaret.
 
Sv: Siktar på hundutbildning - behöver hund, hjälp

Först vill jag säga grattis, du har ett stort djurintresse som du kommer ha glädje av hela livet. Visst kommer du att få din hund och kunna förverkliga dina drömmar, även om du kanske blir tvungen att vänta lite.

Jag förstår att dina föräldrar håller emot, inte för att de tvivlar på dina goda avsikter men för att de vet att det är svårt att riktigt förutse hur livet kommer att bli de närmaste åren när du slutar grundskolan och börjar gymnasiet, med längre skoldagar och mycket plugg. Det fungerar inte riktigt att ta hela ansvaret själv, eftersom du kommer vara beroende av att dina föräldrar ställer upp med vissa saker som du själv inte kan eller får göra så länge du är omyndig.

Du skriver att tid och pengar inte är något problem, men vem är det som har tiden och pengarna menar du - du har ju långa skoldagar redan nu, och kanske inte så höga inkomster? Vem är hemma och tar hand om hunden på dagarna, så att den inte måste vara ensam för många timmar, och vad säger den personen om det hela?

Du behöver alltså göra en realistisk kalkyl där du funderar igenom hur allt ska fungera sju dagar i veckan så att hunden får det sällskap och den tillsyn den behöver under skolveckan. Och redan nu kan du sätta igång och anpassa din livsstil - sätta undan pengarna som hunden kostar varje månad på ett konto, och gå ut på promenad tre, fyra gånger om dagen - känna dig för i livsstilen som hunden kommer innebära för dig.

Så kan du betydligt mera seriöst visa för dina föräldrar att du klarar av att ta hand om både tid och kostnader rätt så bra (plus att du sparar undan en slant som du kan använda till hundköpet).

Jag var en hundtokig flicka och så småningom tonåring som du, fick ingen hund då, men senare i livet kunde jag realisera mina drömmar.
 
Sv: Siktar på hundutbildning - behöver hund, hjälp

Tack för svaret. Vi har i familjen förut tänkt att om vi någongång skulle ta en hund så skulle vi ta en omplacerad hund, dels för att hjälpa hunden och göra det lättare för djuret samt att man slipper måsta gå upp tidigt för att hunden är kissnödig och man får ett rumsrent djur, inte för att jag inte skulle orka stiga upp osv... visst man missar den gosiga valptiden men jag tycker det finns många fördelar med det ändå. Om dagarna då jag är i skolan skulle den ju vara hemma (skolan är från 9.00-14.45) mamma far på jobb varje dag halv tio och min bror slutar en del dagar tidigare. Min pappa har varierande jobbtider. Det betyder att hunden ungefär är hemma ensam ca. 5½ timme varje dag. Det är kanske lite onödigt mycket men när jag slutat skolan far jag genast hem och går ut med hunden och är hemma med den. Sen tänkte jag så att jag kan ha 2 kompisdagar i veckan då jag kan vara ute på stan osv. om det är möjlgt, om ingen är hemma så far jag ju såklart hem, jag kan ju ta med mig vännen hem. Det där med vännerna är inte lika viktigt, hunden skulle ju nog vara mycket viktigare. Sen är det ju också viktigt att hunden får tillräckligt mycket lek osv. så leka ska vi också :D sen är det ju nog så också att på morgonen när jag tar en liten promenix med honom stänger jag portarna och låter h*n springa av sig lite så hon inte har alltför mycket spring i benen under dagen. Jag har funderat igenom det här riktigt noga och ja... Nej, jag har ju nog inte så väldigt stora inkomster precis men jag tror faktiskt att bara mamma och pappa förstår att jag kan ta ansvar och är säker på min sak kan de nog hjälpa, tvingar såklart dem inte. Vem vet, kanske om några veckor mina föräldrar får för sig "men nu skulle detr ju vara ganska trevligt att ha hund igen" och så bestämmer vi oss för att ta hand om en omplacerad hund hela familjen och så vill de behålla hunden när jag pluggar eller sitta hundvakt?
 
Sv: Siktar på hundutbildning - behöver hund, hjälp

Jag vet att för två år sedan (när jag var 14år) så var jag "precis" som du. Jag "visste" att jag skulle ta bra hand om en hund, jag skulle ta allt ansvar och allt skulle vara perfekt.
Men sen när den dära jäkla hunden kom så blev det mer än man tänkt sig. Fast vi bor ju i lägenhet och det är enklare att kunna träna och sånt när man bor i hus så du har en fördel där. Men det är mycket mer jobb än man tror. Och ibland vill man vara med kompisar direkt efter skolan, man kan aldrig vara ute och festa utan att behöva gå hem mitt i allt och ut med hunden. Och mycket mer. Du har ingen hund i närheten eller så du kan passa ett tag och testa på? Går det bra då så försök övertala dina föräldrar! Men försäkra dig om att de kommer att hjälpa till med att gå rundor och sånt med hunden någon gång om det skulle vara akut då man faktiskt inte alltid har tid att gå långrundor med hunden varje dag. Det är väldigt mycket enklare med någon som hjälper till då och då. Jag hade tur då min mamma i stortsett kidnappade hunden om hon inte fick gå ut med henne i alla fall varannan dag haha. Men nu har hon flyttat och jag bor hos pappa så nu får jag gå alla rundor och det är jobbigt faktiskt. Fast det är kul också.
Så se till att ha någon sorts "back-up" i början ifall att det skulle bli mycket. Ingen säger att du måste använda dig av back-up:en men det är bra att ha! Sen också att du har någon som är hundkunnig i familjen eller närheten. Det är många frågor man har i början (eh... hela tiden tycker jag) och google är bra hjälp men när man snackar om hundar så är det oftast erfarenheter från andra personer man letar efter.

Det där med katterna tror jag inte blir några problem. Sålänge det inte är en hund som bryr sig om katterna så bryr de nog inte sig speciellt mycket om hunden i heller. Se till att se alla papper om du köper omplaceringshund, du ska få alla försäkringspapper och papper om hunden varit skadad eller så. För det är lätt att bli lurad när det är vuxna hundar, just om hundens skador och sådant är det viktigt att veta.
Min hund är vanligtvis hemma själv från halv 8-halv 4 på vardagarna och hon klarar sig bra. Behöver en långrunda när man kommer hem bara men det går bra :) Se till att också ha några hundkompisar så hunden inte bara leker med dig. Men det skaffar man efter hand när man är ute och snackar med annat folk som har hundar!
Lycka till!
 
Sv: Siktar på hundutbildning - behöver hund, hjälp

alltså jag och mamma hade riktigt lång diskussion för ett par dagar sedan, det började perfekt: hon var koncentrerad och lyssnade noga på mig, ställde frågor mellan verserna osv. Men efter en stund började hon mer och mer säga "men tänk nu om det blir så här o så här" osv.... och sen fortsatte hon " men tänk på katterna, de här är deras hus, deras revir. vi kan inte gå och rubba allt för dem" visst, hon har en point men sedan lyssnade hon inte alls och bara sa att hon kan inte riskera något...:banghead: aaaaaaaaaaaa.......! det började ju så braaaaaa :crazy: nåväl.... låter det väl gå en tid och får se sen... men jag tror inte heller att det skulle bli något problem men hon fattar ju såklart inte det :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 233
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 032
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 033
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp