Bukefalos 28 år!

Silken Windhound (långt)

DiezelDoris

Trådstartare
Har fått en del PM om Silken så nu har jag gjort en tråd om det i stället.

Varför jag skaffade en Silken windhound
Första gången jag såg en Silken blev jag förälskad i rasen vilket var i början år 2000, jag följde Sussi Stjernborgs första valp, Lizzie på internet, där Sussi hade lagt upp en dagbok så att man kunde följa uppväxten. Sedan blev det inget mera på flera år. 2002 köpte min svägerska Starcastle Hounds Sunset "Dimma", som jag följde under hennes levnad, så förra året 2007 skulle vi skaffa hund efter 15 år utan.

Min man har haft Saluki och jag Irländsk Setter, men vi var överens om att en vinthund skulle vi ha. Jag ville ha en hund med päls, Janne en av de större vinthundarna, men efter mycket diskuterande så kom vi fram till att en hund i Whippet storlek skulle passa oss bättre. Men jag ville ju ha lite päls, så på skoj skull gick jag ut på Sussis hemsida, kom ihåg att hon hade fått valpar på våren, och skulle bara titta hur de såg ut, och kvar fanns Starcastle Hounds Danger "Diezel" 16 veckor som jag genast blev kär i, och min man tyckte okey då, lite liten men han är ju trefärgad. Jannes Salukisar, hade alla varit trefärgade. Och det är något som vi aldrig ångrat, vilken underbar ras.

Silken är en stor hund i liten förpackning, har en bättre följsamhet än de flesta vinthundarna, även om de ofta har selektiv hörsel när det kommer något att jaga, Diezel har vi två tillfällen stuckit ur synfällt, men var då bara borta någon minut ”försvinner viltet” så slutar han jaga, och man vet ju inte om matte försvinner.

Diezel är väldigt förarbunden för att vara vinthund, måste alltid vara i synfällt ute, men ligger gärna i sängen eller soffan inne och bryr sig inte om vad jag gör.

Älskar sin flock och de närmaste bekanta, men bryr sig inte speciellt om utomstående, lite rasist föredra vinthundar framför andra hundar.

Är inte dominant, läser andra hundar bra, är det någon som är ranghögre än honom så sänder han ut lugnande signaler direkt, muckar någon med honom går han undan eller lägger sig, fungerar utmärkt att ha med sig överallt.

Han är väldigt lättlärd när han vill, och vill han inte så tittar på en som om man kom från yttre rymden eller nått, och går därifrån, man måste vara väldigt uppmärksam på när han tröttnar och låta han vila en stund sedan är det bara att sätta i gång igen.

I vardags lydnaden ställs ju andra krav vissa saker måste ju bara fungera, men man får tänka i andra banor mot när jag hade settrarna som älskade att träna, traggla går inte, utan man måste ta korta korta pass och väldigt ofta, som om han vore valp.

Har nu skaffat ytterligare en Silken, Starcastle Hounds Morning Mist ”Viper” 14 veckor. Han är en helt annan hund, förklädd till silken men jag tror nog att han är en blandning mellan ”piraya och rabiessmittad varg”. En riktig liten tuffing, flockbunden till tusen och även han lättlärd.


Detta var lite varför jag skaffade mig silken och hur mina är, fråga gärna om ni vill veta något mera.
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Viper 5 veckor

Viper013.jpg


Diezel drygt ett år

PICT0029a.jpg


Bägge för ett par dagar sen

ddv03.jpg
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Har fått en del PM om Silken så nu har jag gjort en tråd om det i stället.

Varför jag skaffade en Silken windhound
Första gången jag såg en Silken blev jag förälskad i rasen vilket var i början år 2000, jag följde Sussi Stjernborgs första valp, Lizzie på internet, där Sussi hade lagt upp en dagbok så att man kunde följa uppväxten. Sedan blev det inget mera på flera år. 2002 köpte min svägerska Starcastle Hounds Sunset "Dimma", som jag följde under hennes levnad, så förra året 2007 skulle vi skaffa hund efter 15 år utan.
.

Kul. Även jag fick upp ögonen för silkens runt 99-00, och var även jag förbi nämnda kennel och hälsade på Lizzie och Omni som hon hade då.
Av olika anledningar blev det ingen hund då, och när det blev en 7 år senare bidde det en annan ras. Är fortfarande sugen på en silken dock. (Fast synd att de inte går att ställa ut.)

Fler bilder vore fint!
:D
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Kul. Även jag fick upp ögonen för silkens runt 99-00, och var även jag förbi nämnda kennel och hälsade på Lizzie och Omni som hon hade då.
Av olika anledningar blev det ingen hund då, och när det blev en 7 år senare bidde det en annan ras. Är fortfarande sugen på en silken dock. (Fast synd att de inte går att ställa ut.)

Fler bilder vore fint!
:D

Lizzie är Diezels mormor och Omni gammelmormor. Viper är Diezels systerson.

Lizzie och Omni mår fortfarande bra, även om Omni numera börjar att bli lite gammal hon fyller snart 13 år.

Vi har ju bara en inof utställning i Sverige, men man kan ju åka till Finland på deras, eller till Slovenien som har erkänt Silken som ras så där kan dom bli utställnings champion.

Bilder kommer.
 
Senast ändrad:
Sv: Silken Windhound (långt)

åh dom är riktigt fina, jag vet en som har/har haft två stycken så haft lite kontakt med rasen förrut :) tycker att rasen är himlarns läcker :d
 
Sv: Silken Windhound (långt)

jaha va kul :)
ja, jag har bara träffat den ena, hon som har/hade dom (tro hon har dom utlånade nu) gick i samma skola som min syster och for o hämta den första samtidigt som min syster hämtade sin dalmatiner :)
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Tack

Japp det är jag som har honom. Visst är han läcker:love:, men det finns ju inte så många trefärgade Silken, dom jag känner till är ju Diezel hans syster Sassy i Österrike och en till i USA, finns säkert någon till, men ingen som jag känner till.
 
Sv: Silken Windhound (långt)

De är jättevackra! Skulle gärna vilja träffa några, de verkar ju väldigt trevliga också. Gillar särskilt färgen på din lille, tror han kommer bli väldans vacker!
 
Sv: Silken Windhound (långt)

Det är väldigt trevliga hundar.
Vart bor du någonstans? det finns ju faktiskt silken lite överallt i vårat avlånga land
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 195
Senast: Farao
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 685
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp