Silvano, all info önskas om denna hingst

O

orpaskorpan

Mitt sto e Partisan-Cecil skulle gått till Fielmann iår. Han bara få en dos som seminerades på vinst och förlust på ett 37 mm äggblåsa. Sedan åkte han till Tyskland pga skada. Normalt släpper hon runt 50 mm. Hon är inte dräktig:cry:

Mitt andrahandsval blev jag direkt avrådd från hingsthållaren att ta. Vem det var kommer jag inte berätta. Så nu sitter jag här och skall snabbt som attan bestämma en ny hingst.

Allra mest lutar det åt Silvano då jag vill ha en dressyrhäst med god hoppförmåga och förädlare. Mitt sto är av modell äldre, lågställd men inte jättgrov. Lång rygg men med alla delar på rätt plats. Bra temperament men kan vara lite skarp i vissa lägen (det är ett STO:angel: )

Det står i hingstkatalog och på hemsidan att Silvano har långa bakben men hur är det med frambenen? Är han högställd? Högrest syns det ju klart att han är.

Nu vill jag höra av alla er med Silvanobebisar hur de är. Hur mammans typ kontra fölet etc.

Snälla hjälp jag har ju ända tills imorgon på mig att bestämma mig:crazy:
 
Sv: Silvano, all info önskas om denna hingst

orpaskorpan skrev:
Mitt sto e Partisan-Cecil skulle gått till Fielmann iår. Han bara få en dos som seminerades på vinst och förlust på ett 37 mm äggblåsa. Sedan åkte han till Tyskland pga skada. Normalt släpper hon runt 50 mm. Hon är inte dräktig:cry:

Mitt andrahandsval blev jag direkt avrådd från hingsthållaren att ta. Vem det var kommer jag inte berätta. Så nu sitter jag här och skall snabbt som attan bestämma en ny hingst.

Allra mest lutar det åt Silvano då jag vill ha en dressyrhäst med god hoppförmåga och förädlare. Mitt sto är av modell äldre, lågställd men inte jättgrov. Lång rygg men med alla delar på rätt plats. Bra temperament men kan vara lite skarp i vissa lägen (det är ett STO:angel: )

Det står i hingstkatalog och på hemsidan att Silvano har långa bakben men hur är det med frambenen? Är han högställd? Högrest syns det ju klart att han är.

Nu vill jag höra av alla er med Silvanobebisar hur de är. Hur mammans typ kontra fölet etc.

Snälla hjälp jag har ju ända tills imorgon på mig att bestämma mig:crazy:
Jag skulle nog kika efter en hingst som står högt i blod om ditt sto är lågställt och behöver förädlas...Silvano är ädel men har ändå väldigt mycket massa + långa bakben, vilket du inte ska välja till ett lågställt sto....Jag tror inte han är rätt kandidat till ditt sto.

Det finns ingen hingst i Sverige som jag direkt känner att jag skulle vilja rekomendera som en dressyrhingst som både förädlar, ger bra gångarter och dessutom ger bra hoppegenskaper...Du måste nog i det här fallet, bestämma dig mer specifikt tror jag:smirk:

Helen
 
Sv: Silvano, all info önskas om denna hingst

Så illa ställt är det inte med mitt sto:smirk: Hon är ingen pansarvagn. Har en avkomma efter Last Liberty som är vädigt ädel och mycket modern i sin typ. Iofs överbyggd bak men i en ordentlig växtfas.
Tycker det finns en hel del dressyrhingstar i sverige som är riktigt dugliga hoppare. Mitt mål är att avla fram en bra hobbyhäst. Eftersom mamman är dressyrstammad väljer jag därför en dressyrhingst men vill gärna ha en allround avkomma.

Varför jag valde Lasse förra gången var för han har ypperliga gångarter men visas som hopphäst och den avkomman var från första början menad till mig.

Så är det någon som har info om Silvano och avkommer efter honom så vill jag gärna veta hur de är. Det är därför jag startade denna tråd:idea:
 
De Silvanoavkommor jag sett

har alla varit rätt högställda, haft trevliga eller MYCKET goda rörelser. De är vackra och han ger lätt och ädelt!!

Framförallt så är Silvano en av de hingstar i vår avel som ger mest hanterbara avkommor. De är sociala, vänliga, okomplicerade och mycket lättlärda. "sitt upp o rid" ...typ... De första blir ju inridna i höst/vinter. Ska bli extremt spännande att se vad treårstesten ger!

..och nej, jag är inte nära bekant med ägaren och jag har inte provision....:-)

Som en bekant sa om en annan hingst - alla knepiga märrar borde få åtminstone EN avkomma efter XX så kunde den höja sitt BLUP med den....
 
Sv: Silvano, all info önskas om denna hingst

Jag har ett föl efter Silvano som blev klass 1 på fölvisningen, med 47 p. Jag har också haft ett par avkommor efter honom som är högställda elastiska, fantastiskt trevligt temperament. Jag tycker nog att Silvano förädlar samt ger högställda avkommor med ett stort register gångartsmässigt. Jag skulle gärna använda honom igen Tyvärr blev inte märren dräktig igen förra året. Bild och film på fölet http://www.skaridcenter.se
 
Sv: Silvano, all info önskas om denna hingst

Så illa ställt är det inte med mitt sto:smirk: Hon är ingen pansarvagn.
nej det trodde jag inte, men du beskrev henne med orden:

av modell äldre, lågställd men inte jättgrov. Lång rygg men med alla delar på rätt plats. Bra temperament men kan vara lite skarp i vissa lägen (det är ett STO )
och då tänkte jag att eftersom att hon inte är ädel i sig självt ( åtminstonde beskriver du henne inte som ädel ) så kan det vara på sin plats med blod som förädlar mkt i sig självt - typ fullblod. Jag tror nämligen att eftersom du vill att avkomman ska vara ädel och stoet inte verkar vara så ädel självt så krävs det mkt av en hingsts exteriör om han ska göra jobbet självt. Därav tror jag att du måste använda dig av fullblod....och då är det ändå inte säkert att avkomman blir ädel...

Har en avkomma efter Last Liberty som är vädigt ädel och mycket modern i sin typ. Iofs överbyggd bak men i en ordentlig växtfas.
Du kanske skulle prova han igen annars om avkomman blev ädel med honom...

Så är det någon som har info om Silvano och avkommer efter honom så vill jag gärna veta hur de är. Det är därför jag startade denna tråd:idea:
Det förstod jag också ;) Silvano förädlar sina avkommor osv. Men det är alltid svårt att försöka avla fram olika kvaliteer som inte finns hos båda föräldrarna från början utan man förväntar sig att hingsten ska göra hela jobbet självt. Kommer det sedan ut en avkomma som inte är tex. ädel så klagar man ibland som stoägare och säger att man tycker hingsten är s**t...

Jag ville bara få in dig på ett annat spår i ditt hingstval...

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Silvano, all info önskas om denna hingst

Jag har i princip bara hört positivt om Silvano och hans avkommor. Eftersom du bor i halland så finns här ju en del "större" uppfödare du kan vända dig till och höra-de använder honom år ifrån år på sina ston, måste ju tyda på någonting positivt ,eller hur;)

Stabilt temperament,fina grundgångarter och bra rastyp är ord som ofta kommer upp när Silvanos avkommor kommer på tal...
 
Sv: De Silvanoavkommor jag sett

har alla varit rätt högställda, haft trevliga eller MYCKET goda rörelser. De är vackra och han ger lätt och ädelt!!

Framförallt så är Silvano en av de hingstar i vår avel som ger mest hanterbara avkommor. De är sociala, vänliga, okomplicerade och mycket lättlärda. "sitt upp o rid" ...typ... De första blir ju inridna i höst/vinter. Ska bli extremt spännande att se vad treårstesten ger!

..och nej, jag är inte nära bekant med ägaren och jag har inte provision....:-)

Som en bekant sa om en annan hingst - alla knepiga märrar borde få åtminstone EN avkomma efter XX så kunde den höja sitt BLUP med den....

Jag kan bara hålla med dig. Jag har i och för sig bara träffat på en Silvano-avkomma men där sägs det att modern hade en del i huvudet. Hon är hur cool och lugn som helst, hon kommer att bli en stor häst med mycket massa och stor gång. Som föl vann hon fölchampionatet på gotland med 49 poäng.
Igår satt jag upp på henne för första gången och det är precis som du säger, det är "sitt upp och rid" över hela henne. Inte en fena rörde hon fast jag rörde mig en hel del i sadeln. Hon vinklade bara ena örat mot mig och efter ett par minuter stod hon avspänt med huvudet lågt. En riktigt trevlig, ödmjuk och okomplicerad häst

Frstagngen.jpg
 
Sv: Silvano, all info önskas om denna hingst

Vi fick 3 mkt fina föl på min praktikplats e. Silvano. De är väldigt milda, trevliga att ha o göra med och rör sig väldigt bra.

Hade jag haft ett lämpligt sto hade jag helt klart valt honom eller Carland :)
 
Sv: Silvano, all info önskas om denna hingst

Det är väldigt tråkigt att Silvano inte finns kvar i sverige. Jag blev väldigt förtjust i honom men hade inte något sto som passade honom, annars skulle jag ha använt honom fastän vi sysslar me hoppning. Han hade ju även hyfsade siffror på hoppningen.
 
Sv: Silvano, all info önskas om denna hingst

Varför jag valde Lasse förra gången var för han har ypperliga gångarter men visas som hopphäst och den avkomman var från första början menad till mig.

I hingstkatalogen har Last Liberty 7or på rörelsernas korrekthet, skritt och trav. Räknas det som ypperliga gångarter?? Dock så gjorde han ju ett bättre bruksprov som dressyrhäst (3:a) än som hopphäst (9:a)...
 
Sv: Silvano, all info önskas om denna hingst

Har du sett filmen när han hoppar? Jag ryser med hela kroppen när jag ser Lasses galopp. Sedan har jag talat med ryttare som ridit honom och fått höra att han har kanonfina gångarter och en väldigt hög ridbarhet. Dessutom har jag sett han röra sig live så visst tycker jag han har ypperliga gångarter
 
Sv: Silvano, all info önskas om denna hingst

Har du sett filmen när han hoppar? Jag ryser med hela kroppen när jag ser Lasses galopp. Sedan har jag talat med ryttare som ridit honom och fått höra att han har kanonfina gångarter och en väldigt hög ridbarhet. Dessutom har jag sett han röra sig live så visst tycker jag han har ypperliga gångarter

Okej :) det låter ju bra
synd att inte galoppen står i det exteriöra utlåtandet då :(

Enligt mig är inte 7or så himla bra, men man får nog göra sig en egen uppfattning! I hingstkatalogen står det ju: "Taktmässig skritt med normal steglängd. Lätt bogfri trav, men travar något bakom sig." Det utlåtandet låter ju helt okej, fast enligt mig har han kanske inte "ypperliga" gångarter.
 
Sv: Silvano, all info önskas om denna hingst

Har precis köpt en Silvano avkomma f-06 (ue.D-Day). Har dock inte fått hem honom ännu. Mamman är lite grövre.
Han visades på fölmönstringen men mycket fina omdömen och 47 poäng. Fick bla. 9+ på traven och kommentaren "Det kan inte bli så mycket bättre". De ville inte skicka vidare honom pga att han var outvecklad (född 1 juni).

Han har iaf väldigt fina gångarter (898) och ett väldigt bra temperament, nyfiken, trevlig och allmänt okomplicerad.

Har förut träffat på ett par Silvano avkommor som båda blev klass 1 på fölmönstringen och har ett väldigt bra huvud.

Så jag är bara positivt inställd till Silvano!!! :bump:
 
Sv: Silvano, all info önskas om denna hingst

Av ren nyfikenhet: togs inte Partisan ur avel?
Om det stämmer vet du varför?
 
Sv: Silvano, all info önskas om denna hingst

Silvano är en kanon hingst som ger fina avkommor och ger ett jämt och fint temprament som han själv har.
Jag har ett sto hemma som jag betäckte förra året med Silvano, stoet är väldigt "stoigt" och tjurig. Min bäbis blev en liten vacker ängel som aldrig gör en fluga förnär.
Av alla andra Silvano-bäbisar jag har träffat ch hört om, har det aldrig varit något problem med tempramentet, så ska du gå efter det så har du ett praktexempel i Silvano!

Ur exteriör vinkel kan det ju vara lite knivigare, jag fick ett högrest fint föl. Mitt sto är av den gamla modellen och är inte speciellt högrest, men inte heller lågställd. Hon är mitt emellan...

Jag valde Silvano för att han har en förstaklassig stam (enligt mig) och det är en hingst som kompletterade mitt sto på hennes bristande punkter, exteriömässigt, tempramentet osv.

Jag skulle rekomendera den här hingsten! Lätt.

Lycka till! / Bums
 
Sv: Silvano, all info önskas om denna hingst

Har 2 st helbröder efter Silvano- Maraton-Rex. Kanonsnälla båda två, 05:an har väl inte de bästa och mest flashiga gångarterna men han är världens goaste häst. Går kvar som hingst ännu men är hur snäll som helst, väldigt social och kommer alltid när man ropar och älskar att bli klappad och pratad med.
Båda blev klass 1 föl på visning, 06:an med 49 poäng. 897-898. 7an pga något paralellförskjuten fram. något veterinären kollade på och ansåg var ytterst lite.
Kom till Semifinal på Riks i Örebro, massor med fina föl!
06an rör sig otroligt fint, lätt och luftig i sina rörelser, riktigt snygg!

Pratade med Gunilla Byström (silvanos ryttare närhan var i sverige) och hon sa att hon aldrig ridit en bättre hingst. Aldrig stått på bakbenen, kollar inte mot stona...han har ett riktigt bra psyke! Riktigt synd att han inte är kvar i Sverige. Men som Nisse sa, det blir ingen utdelning på att hålla hingst här i sverige. Tyvärr.

Förresetn börjat hänga på 05an, han är så duktig! Bryr sig knappt! :)
 
Sv: Silvano, all info önskas om denna hingst

Puttar upp den här tråden lite. Skullee vara kul att få höra lite mer om Silvano avkommor. Och även se bilder...

Någon?
 
Sv: Silvano, all info önskas om denna hingst

Hej!
Jag har sett några stycken o de har varit mycket rörliga o trevliga.
Men en hade fått Silvanos fula huvud o det var lite trist, för i övrigt var den kanon.
 
Sv: Silvano, all info önskas om denna hingst

*KL*
Lyfter den här tråden för att höra hur det gått för era Silvano avkommor ?

Och JA jag vet att tråden är 3 år gammal !

Mia
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp