Silver Labrador retriver

De kanske helt enkelt inte bryr sig lika mycket?
Jag säger inte att det finns eller inte. Jag förklarar bara hur genetiken fungerar och att det teoretiskt sett är möjligt att det föds helt renrasiga dilute-labradorer.
Jag vet hur genetik fungerar och kan rätt så mycket om sannolikheter och statistik också. I teorin är ingenting omöjligt men när sannolikheten är tillräckligt liten så kan man ändå tala om en "omöjlighet" eller åtminstone extremt osannolikt.
 
Jag vet hur genetik fungerar och kan rätt så mycket om sannolikheter och statistik också. I teorin är ingenting omöjligt men när sannolikheten är tillräckligt liten så kan man ändå tala om en "omöjlighet" eller åtminstone extremt osannolikt.
Fast vi vet ju ingenting om hur liten eller stor sannolikheten är.
Det kan vara 50% med anlag och bara en väldig slump att det inte producerats fler dilute-hundar, eller 5% och en väldig slump att det producerats så pass många.

Även om varje individ i en kull bara har 25% chans att bli dilute, kan ju fortfarande hela kullen bli det. :p Det är väldigt osannolikt, men fortfarande fullt möjligt.
 
Fast vi vet ju ingenting om hur liten eller stor sannolikheten är.
Det kan vara 50% med anlag och bara en väldig slump att det inte producerats fler dilute-hundar, eller 5% och en väldig slump att det producerats så pass många.

Även om varje individ i en kull bara har 25% chans att bli dilute, kan ju fortfarande hela kullen bli det. :p Det är väldigt osannolikt, men fortfarande fullt möjligt.
Nåja, labrador råkar ju vara en av världens mest populära raser. Bara i Sverige registrerades det 2006 2500 valpar/år. Över hela världen kan du minst 10-dubbla den siffran. Om det räcker. Men 25000 valpar x valfritt antal år blir en jävla massa valpar. Välj 10 år. 1 valp föds som dilute. Det är 0,00004 % sannolikhet för dilute. Gränsen för vad som statistiskt sett räknas som en "sanning" brukar gå vid 0,05 % felmarginal. Så du har någon siffra att jämföra med. Du menar alltså att det är rimligt att det på 100 år bara kan födas en enda dilutevalp. Eller ingen alls. Jag hävdar att det är så extremt osannolikt att det förmodligen inte är sant.
 
Nåja, labrador råkar ju vara en av världens mest populära raser. Bara i Sverige registrerades det 2006 2500 valpar/år. Över hela världen kan du minst 10-dubbla den siffran. Om det räcker. Men 25000 valpar x valfritt antal år blir en jävla massa valpar. Välj 10 år. 1 valp föds som dilute. Det är 0,00004 % sannolikhet för dilute. Gränsen för vad som statistiskt sett räknas som en "sanning" brukar gå vid 0,05 % felmarginal. Så du har någon siffra att jämföra med. Du menar alltså att det är rimligt att det på 100 år bara kan födas en enda dilutevalp. Eller ingen alls. Jag hävdar att det är så extremt osannolikt att det förmodligen inte är sant.
Du hävdar, ja.
Jag hävdar ingenting utom att det teoretiskt är genetiskt möjligt. :p
 
Nåja, labrador råkar ju vara en av världens mest populära raser. Bara i Sverige registrerades det 2006 2500 valpar/år. Över hela världen kan du minst 10-dubbla den siffran. Om det räcker. Men 25000 valpar x valfritt antal år blir en jävla massa valpar. Välj 10 år. 1 valp föds som dilute. Det är 0,00004 % sannolikhet för dilute. Gränsen för vad som statistiskt sett räknas som en "sanning" brukar gå vid 0,05 % felmarginal. Så du har någon siffra att jämföra med. Du menar alltså att det är rimligt att det på 100 år bara kan födas en enda dilutevalp. Eller ingen alls. Jag hävdar att det är så extremt osannolikt att det förmodligen inte är sant.
Fast där räknade du inte in dom som medvetet avlar på diluted gen
 
Fast där räknade du inte in dom som medvetet avlar på diluted gen
Nej? Jag lekte hej vilt med siffrorna för att ge ett exempel på hur osannolikt det är att diluteanlaget har hållit sig gömt i århundraden utan att ploppa upp. Egentligen är det mycket mer komplicerat. Om man medvetet avlar så ökar sannolikheten för då väljer man ju bort alla hundar som man känner sig säker på inte har dilute, avlar man åt andra hållet absolut inte på dilute så måste man ju också ha lite koll på var det kan förekomma = det måste vara känt.

Jag vet inte hur stor sannolikheten är att det skulle uppstå en mutation som gav diluteanlag, men om nu de här labbarna (som av en händelse inte ser ut som typiska labradorer på vissa andra sätt heller) är renrasiga så är det kanske frågan om just en mutation?
 
Jag mailade labbeklubben och fick nu tillbaka att de, samt skk, tar starkt avstånd från silverlabbar och att köpare bör vara klara över att om de vill ha en sådan att det är en blandras!


Min fråga var ju just vad jag som potentiell valpköpare ska tänka på...

Jag hittar inte på skk rassida för labbe eller ens på labbeklubbens hemsida någon info om detta?
 
Jag mailade labbeklubben och fick nu tillbaka att de, samt skk, tar starkt avstånd från silverlabbar och att köpare bör vara klara över att om de vill ha en sådan att det är en blandras!


Min fråga var ju just vad jag som potentiell valpköpare ska tänka på...

Jag hittar inte på skk rassida för labbe eller ens på labbeklubbens hemsida någon info om detta?
Man tar nog avstånd från silver :p för att inte förvirra folk eller för att folk ska använda och vinkla informationen på felaktigt sätt.

Vad du som potentiell köpare ska tänka på... Tja, köp från en FCI ansluten kennel i den mån det går (är Australiska kennelklubben med i FCI? För då är det ju bara att köpa en hund av en sådan kennel). Sen finns det ju alltid mer och mindre seriösa kennlar även i FCI/Officiella kennelklubbar.. Så det är ju allt av det vanliga du ska göra efterforskningar efter. (I den mån det går). Som hälsa på föräldrarna, mentalitet, (titlar)/användningsområde av hundar i linjen etc. Sen kan man ju fråga sig hur eller vad Aus-kennlar gör för att få regga sina valpar, om det tex finns jaktlinjer eller om allt är utställningsavlat and so on.

Fast du kanske inte ens ska köpa hunden där? :p
 
Man tar nog avstånd från silver :p för att inte förvirra folk eller för att folk ska använda och vinkla informationen på felaktigt sätt.

Vad du som potentiell köpare ska tänka på... Tja, köp från en FCI ansluten kennel i den mån det går (är Australiska kennelklubben med i FCI? För då är det ju bara att köpa en hund av en sådan kennel). Sen finns det ju alltid mer och mindre seriösa kennlar även i FCI/Officiella kennelklubbar.. Så det är ju allt av det vanliga du ska göra efterforskningar efter. (I den mån det går). Som hälsa på föräldrarna, mentalitet, (titlar)/användningsområde av hundar i linjen etc. Sen kan man ju fråga sig hur eller vad Aus-kennlar gör för att få regga sina valpar, om det tex finns jaktlinjer eller om allt är utställningsavlat and so on.

Fast du kanske inte ens ska köpa hunden där? :p


Det står i mailet att labbeklubben och skk tar starkt avstånd till silverlabbar då det är blandraser som folk föder upp för att de ser häftiga ut samt tjäna pengar på (antar dom menar genom att lansera den som en ren labrador men med en coolare färg).


Jag är rätt klar på vad jag letar efter men det är ju tyvärr inte alla som läser på innan de skaffar hund.

Men förvånad är jag över att om dom tar starkt avstånd att det inte finns någon varning på förstasidan, åtminstone hos labbeklubben...?


Här i Aus är det olikt sverige/europa och de är inte fullvärdiga medlemmar av FCI har jag lärt mig här på buke :)
 
Det står i mailet att labbeklubben och skk tar starkt avstånd till silverlabbar då det är blandraser som folk föder upp för att de ser häftiga ut samt tjäna pengar på (antar dom menar genom att lansera den som en ren labrador men med en coolare färg).


Jag är rätt klar på vad jag letar efter men det är ju tyvärr inte alla som läser på innan de skaffar hund.

Men förvånad är jag över att om dom tar starkt avstånd att det inte finns någon varning på förstasidan, åtminstone hos labbeklubben...?


Här i Aus är det olikt sverige/europa och de är inte fullvärdiga medlemmar av FCI har jag lärt mig här på buke :)

Många raser har sina blandrasvatianter.
Googlar man dessa hundar så brukar det dyka upp att de inte får registreras. Och har man lite vett och intresse när man köper hund så läser man på om "rasen" och då får man veta detta.
Jag tycker nog att det är upp till valpköparen att läsa på och ta reda på sånt här. Inte upp till rasklubbarna att varna. Det skulle bli mycket varningstext med tanke på all typ av fulavel som finns.
 
Jag kan inget om hunduppfödning egentligen, men vill bara flika in att bara för att en färg inte längre tillåts i en ras så måste det inte innebära att den medförde något dåligt som exempelvis sjukdomar.
Jag som håller på med hästar och har ett stort intresse för avel och genetik där är själv förbryllad över att vissa färger inom vissa raser har varit otillåtna, men där man nu tillåter dom igen. Exempelvis fux inom PRE och Frieser. Man har inte kunnat registrera dessa färger som renrasiga. Och det har inget att göra med att färgerna medför sjukdomar. De har bara ansetts "fula".
Eller stora vita tecken inom Quarter (det fanns regler som talade om exakt hur mycket vitt det fick finnas på huvud och ben) men man har släppt på detta så nu är "hur mycket vitt som helst" tillåtet.

Vad jag vill ha sagt är att ibland är det bara människans nyck som gör att en färg anses icke önskvärd. :)
 
@AraSlei det finns en tämligen ny uppfödare i sverige som lanserar dom som renrasiga

@Similitude
Fast det här är tvärt om. En ny färg som 'inte funnits' förut (eller ett anlag... hänvisar till de informationstika genitikinläggen i tråden).
:)

- - -

Det kommer ju fortsätta diskuteras i all evighet och två läger finns.
De som tror det är en tillvaratagen mutation eller de som tror på blandning med weimaraner för att få silver-genen

Den svenska uppfödaren säger att färgen är godkänd i tyskland, hur går det ihop med FCI och rasshowar i Europa?
 
@AraSlei det finns en tämligen ny uppfödare i sverige som lanserar dom som renrasiga

@Similitude
Fast det här är tvärt om. En ny färg som 'inte funnits' förut (eller ett anlag... hänvisar till de informationstika genitikinläggen i tråden).
:)

- - -

Det kommer ju fortsätta diskuteras i all evighet och två läger finns.
De som tror det är en tillvaratagen mutation eller de som tror på blandning med weimaraner för att få silver-genen

Den svenska uppfödaren säger att färgen är godkänd i tyskland, hur går det ihop med FCI och rasshowar i Europa?
Det kanske finns kennelklubbar i Tyskland som inte är anslutna till FCI? I USA kryllar det av klubbar som inte är anslutna till AKC, i Sverige har vi SHK som reggar vita schäfrar t ex.
 
@AraSlei det finns en tämligen ny uppfödare i sverige som lanserar dom som renrasiga

[ /QUOTE]

Oavsett så får hundarna ingen stamtavla och uppfödaren är inte ansluten till SKK eller har registrerad kennel så det borde vara uppenbart för en valpköpare som läst på det minsta lilla att uppfödaren ljuger och hundarna klassas som blandraser.

Skittelefon som hänger sig hela tiden. Svaret hamnade i citatet
 
@AraSlei det finns en tämligen ny uppfödare i sverige som lanserar dom som renrasiga

Den svenska uppfödaren säger att färgen är godkänd i tyskland, hur går det ihop med FCI och rasshowar i Europa?

Ja, men det är ju bara en eller ett par:) De är ju vanligare i USA t ex.
Och klart att de lanserar dem som renrasiga, det är ju häftigare med en silverlabbe än en silverkorsning ;)
Här står lite om silverlabbar i Tyskland, de verkar inte reggas i FCI-ansluten klubb: https://notosilverlabs.wordpress.com/2014/01/01/labrador-clubs-in-germany-dont-get-fooled/

Rätt vinklad blogg då så klart, med tanke på namnet.
 
Fast om folk gladeligen köper doodles på falsk info så kan dom nog köpa 'renrasiga' labbar också :)

Man väljer ju vad man vill tro på. Vill du att de ska vara renrasiga så finns ju massor med sidor som backar upp det.
Tror du det är blandras så finns info som stöder det.

Tänker på tex debatten om strassermetoden på hästar. Där är också två läger. Jag känner en som är helt inne på detta och förklarade väldigt övertygande för mig, verkligen bra grej! Men sen har jag även sett de negativa med det också...
 
Jag kan helt ärligt tycka att köper man en hund utan att kolla upp att den är reggad eller se så att uppfödaren har registrerad kennel, ja då förtjänar man att känna sig blåst när den visar sig vara blandras.
Om fler kände sig blåsta och högt visade sitt misstycke skulle de här uppfödarna inte ha det riktigt lika lätt för sig så de får gärna fortsätta att skjuta sig själv i foten med att lura sina kunder.
Hade de däremot varit ärliga med att hundarna var oreggade blandraser så tror jag de hade fått sålt nästan lika lätt men sluppit bluffstämpeln.
 
Något du skulle kunna göra är ju att fråga svensk labradorklubb (eller facebookgrupper med folk som till större del har renrasiga labradorer) om någon av dem känner till en bra kennel i Australien (din delstat). Kanske nån som träffat på hund därifrån på utställning eller tävling eller något annat officiellt sammanhang.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp