Silverfiskar

Monkie

Trådstartare
Jag har sett flera silverfiskar hemma. Igår var en i besticklådan och nu imorse låg en på min frukosttallrik. 🙄

Läst om fällor. Nån som testat och vet att de funkar? Eller har något annat tips?
 
Fällorna fungerar men jag tycker kiselgur är bäst. Sätter det längs med alla lister och kanter där de gömmer sig på dagen, går även bra att ha i skåp och lådor då det inte är giftigt för människor (men du ska inte ha det i ögonen eller andas in det). Använder det tillsammans med fällor när de blir för många här hemma.
 
Jag har sett flera silverfiskar hemma. Igår var en i besticklådan och nu imorse låg en på min frukosttallrik. 🙄

Läst om fällor. Nån som testat och vet att de funkar? Eller har något annat tips?

Brorsan som jobbat som vaktmästare på ett större hyreshusbolag (heter det så?!) säger att fällor funkar prima! Däremot så behövs det ganska många fällor på en liten yta, så snåla inte med dom.

Tydligen så går bara hanarna in i fällan och kan så sett inte producera mer och tillslut för alla ut.
 
Var köper man fällor? (i vårt hus har vi fått av ett bekämpningsföretag - men jag vill ha fler! Är de här ska de dö!)
 
I min förra lägenhet var det massor av silverfiskar. Fick fällor av anticimex men inte en enda silverfisk fastnade, bara spindlar och annat 🙁. Till slut fick de komma och spraya/spruta (?) nånting och sen höll det sig bra i några månader, sen behövde det sprayas igen.
 
Vi upptäckte flera silverfiskar i vintras. Hade malfällor så satte ut dem på golvet. Herregud vad det fastnade silverfiskar i dem :nailbiting:

Köpte sedan fälla för silverfisk också men det fastnade inte lika mycket i dem, funderar på om malfällan var starkare och därför mer lockande..
 
Så vidrigt. Hade jätteproblem med silverfiskar fram till i våras när jag äntligen köpte kvitt, typ radar fast för krypande insekter. Finns på bla bauhaus. Tröttnade när de var i sängen när jag skulle lägga mig. Sprayade varenda list i huset och upprepade det ett par gånger.
Så vidrigt många som låg döda efter en stund och varje morgon låg det nya döda längs golvet. Nu har vi äntligen fått bukt på dom.
 
Vi upptäckte flera silverfiskar i vintras. Hade malfällor så satte ut dem på golvet. Herregud vad det fastnade silverfiskar i dem :nailbiting:

Köpte sedan fälla för silverfisk också men det fastnade inte lika mycket i dem, funderar på om malfällan var starkare och därför mer lockande..
Eller så hade de flesta redan fastnat i de första fällorna.
 
Jag har sett flera silverfiskar hemma. Igår var en i besticklådan och nu imorse låg en på min frukosttallrik. 🙄

Läst om fällor. Nån som testat och vet att de funkar? Eller har något annat tips?


Jag använde ceder som @Rosett nämner, och tycker att det funkat ok här hos mig även om det inte funkade hos @mysboll.

Jag har katter och vågar inte spraya gifter längs lister och sådant, radar går bort exempelvis. Så jag testade rödcederolja + rödcederkuber samt ordentlig storstädning. Det funkar hos mig för att hålla efter dem.

Jag bor i hyreshus och silverfiskarna lever inne i väggarna i huset så jag kan inte utradera dem helt. Men jag kan minska ned alla möjligheter för dem att hitta mat och se till att det luktar äckligt för dem här. Det kan dyka upp en och annan under kylen eller i badrummet, men aldrig on mass numer.
 
Är du/ni helt säker på att det är silverfiskar och inte ängrar? Med speciell tanke till dig som hittat sådana i sängen, det borde inte vara ett ställe silverfiskar gillar, men ängrar däremot...
Men det kanske är samma metod som gäller vid utrotning av silverfiskar som ångrar. Men är det ängrar så kan man behöva ha koll på sina textiler☺️
 
Är du/ni helt säker på att det är silverfiskar och inte ängrar? Med speciell tanke till dig som hittat sådana i sängen, det borde inte vara ett ställe silverfiskar gillar, men ängrar däremot...
Men det kanske är samma metod som gäller vid utrotning av silverfiskar som ångrar. Men är det ängrar så kan man behöva ha koll på sina textiler☺

jag är helt säker på att jag hade silverfisk. Har sett änger innan och de krälar ju fram liksom medan silverfisk springer snabbt som attan:wtf:
 
Är du/ni helt säker på att det är silverfiskar och inte ängrar? Med speciell tanke till dig som hittat sådana i sängen, det borde inte vara ett ställe silverfiskar gillar, men ängrar däremot...
Men det kanske är samma metod som gäller vid utrotning av silverfiskar som ångrar. Men är det ängrar så kan man behöva ha koll på sina textiler☺

De senaste åren har en ny typ av silverfisk dykt upp, den trivs bland textil.
 
Är du/ni helt säker på att det är silverfiskar och inte ängrar? Med speciell tanke till dig som hittat sådana i sängen, det borde inte vara ett ställe silverfiskar gillar, men ängrar däremot...
Men det kanske är samma metod som gäller vid utrotning av silverfiskar som ångrar. Men är det ängrar så kan man behöva ha koll på sina textiler☺

Helt säker, men de var verkligen precis överallt.
Tack o lov inte längre, men det tog lång tid innan jag slutade kolla igenom sängen innan jag gick o mig... :P
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 096
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 536
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 854
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp