Silversvartskimmel?

I

Isold

Jag som inte kan speciellt mycket om färger satt i dag och läste annonser. Såg ett silversvartskimmelsto till salu född -03. Har aldrig hört talas om denna färg förut... Hur ser man att fölet är silversvartskimmel? Är de avblekbara (hon såg alldeles vit ut på bilden endast 2 år gammal)? Vilken färg kan hennes föräldrar ha haft?

Okunnig, nyfiken och tacksam för svar! :smirk:
 
Sv: Silversvartskimmel?

skimmlar kan ju födas i alla färger. Hon är alltså född silversvart men blir vit.
Träffade en skimmel född fux för nån vecka sedan, två år, inte ett rött hårstrå, mer mörkgrå, så det går ganska snabbt!

Däremot, bär hon väl på silvergenen. Oj, nu lägger jag mig i Tims område och känner att jag inte har riktig koll.
Men troligt är väl att föräldrarna varit skimmel respektive silver?
 
Sv: Silversvartskimmel?

Någon/båda av föräldrarna är silvert(eller bär anlaget) och skimmel. Héla som jag hade var skimmel och gav helt plötsligt en silversvart avkomma och jag blev ju som en fågelholk :eek:
Vid närmare efterforskning visade det sig att hon var född silversvart (som sin far Eidfaxi 958) och dessutom skimmel så när jag köpte henne som 10 åring så var hon ju helt vit.
Hon har givit en silversvart (Med Patrek) och en silverbrun (Med Flipi)

Denna unghäst som du sett annons på är väl förmodligen född silversvart och är dessutom avblekbar skimmel.
Fast som dom uttryckte sig att den skulle vara Silversvartskimmel så innebär det att hon skulle vara konstantskimmel (litförott). Det är en ofta förekommande felskrivning, är hästen avblekbar så skall det heta -skimmel, född Silversvart.
 
Sv: Silversvartskimmel?

eller ett sätt att försöka sälja på färgen ;-)
 
Sv: Silversvartskimmel?

Pocahontas skrev:
Någon/båda av föräldrarna är silvert(eller bär anlaget) och skimmel. Héla som jag hade var skimmel och gav helt plötsligt en silversvart avkomma och jag blev ju som en fågelholk :eek:
Vid närmare efterforskning visade det sig att hon var född silversvart (som sin far Eidfaxi 958) och dessutom skimmel så när jag köpte henne som 10 åring så var hon ju helt vit.
Hon har givit en silversvart (Med Patrek) och en silverbrun (Med Flipi)

Denna unghäst som du sett annons på är väl förmodligen född silversvart och är dessutom avblekbar skimmel.
Fast som dom uttryckte sig att den skulle vara Silversvartskimmel så innebär det att hon skulle vara konstantskimmel (litförott). Det är en ofta förekommande felskrivning, är hästen avblekbar så skall det heta -skimmel, född Silversvart.

Finns en annan variant också. Jag har ägt ett skimmelskäcksto, född brunskäck som gett konstanskimmelavkomma med icke-skimmelhingst. Hon bar således på både vanligt skimmelanlag och konstantskimmelanlaget men föddes alltså brunskäck. Jag förstod inte förrän efter att jag sålt henne att hon bar även konstantskimmelanlaget, för det doldes av det vanliga skimmelanlaget, men mysko var att hon skiftade färg i unga år kolossalt mycket mellan sommar- och vinterpäls och blev nästan vit ett tag på våren för att sedan bli sedan bli skäck igen på vintern men med tydlig skimling och ljusare för varje år Typiskt var att hon faktiskt inte i unga år ljusnade lika mycket i ansiktet. Nu vet jag varför.

Jag har en dotter efter henne som är skimmelskäck född brunskäck. Hon ljusnade inte heller lika mycket i ansiktet i unga år som på kroppen. Kan inte säga om hon har konstantskimmelanlaget men id-kontrollanten hade vissa misstankar om att så kan vara fallet. Mysko är också att hon har en svart fläck på vänster sida om halsen som inte bleks. Båda föräldrarna är dessutom skäckar då pappa heter Gyrdir och är svartskäck. Möjlighetent finns att hon har dubbla skäckanlag och en del säger att den svarta fläcken skulle vara beviset därför att sådant ofta uppstår på hästar med homozygot skäckanlag. Inte vet jag om jag skall tro på detta. Har inte sett en sådan förklaring någonstans och varför en svart fläck när hon är född brunskäck???

Nu är hon betäckt med brune Hlekkur från Hofi. Om hon får en enfärgat brun, ja då vet vi att hon inte har dubbla anlag men får hon en skäck så vet jag ändå inte. Skulle hon få en ren konstantskimmel, ja då vet vi att hon bär på det anlaget, men får den även det vanliga skimmelanlaget så kan det vara svårt att avgöra. Så det är inte helt lätt alla ggr.

Frågan är, vad benämner man en häst i denna färg som detta stoets mamma har? Skimmel född brun konstantskimmelskäck eller skimmel född brunskimmelskäck, eller skimmel född brunskäck eller brunskimmelskäck eller vad?????? Får väl lägga en silversvart hingst på henne nästa gång och så får vi kanske en född silversvart konstantskimmelskäck och id-kontrollanten får hjärnspinn på kuppen...!!!

Anette
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Silversvartskimmel?

Fräsigt! Jag funderade faktiskt om det var möligt att en häst kan ha bägge skimmelanlagen.
 
Sv: Silversvartskimmel?

Mampas skrev:
Fräsigt! Jag funderade faktiskt om det var möligt att en häst kan ha bägge skimmelanlagen.

Men? Kan en KONSTANTskimmel verkligen någonsin vara avblekbar? Då vore den ju inte konstant. :confused:
 
Sv: Silversvartskimmel?

moli skrev:
Men? Kan en KONSTANTskimmel verkligen någonsin vara avblekbar? Då vore den ju inte konstant. :confused:

Om den har det avblekbara skimmelanlaget också så spelar det ju ingen roll vilka andra anlag hästen har, den blir avblekt ändå.
 
Sv: Silversvartskimmel?

Konstantskimmel och avblekbar skimmel är helt olika anlag. Dessutom är ju konstantskimmeln allt annat än konstant... den växlar ju färg med årstiderna.
 
Sv: Silversvartskimmel?

Magdalena skrev:
Konstantskimmel och avblekbar skimmel är helt olika anlag. Dessutom är ju konstantskimmeln allt annat än konstant... den växlar ju färg med årstiderna.
Jag vet att den växlar färg med årstiderna. :p Konstantheten ligger väl "bara" i att den inte bleks av med åren? Kan en konstantskimmel få "vanligt" skimmelanlag och alltså vara avblekbar?? Det låter motsägelsefullt.
 
Sv: Silversvartskimmel?

En häst som är skimmel kan naturligtvis bära på en massa andra färganlag.

En äldre häst som till exempel är skimmel (född silvervitblackskimmelskäck) ser ut som vilken äldre (avblekbar) skimmel som helst - dvs vit - men kan lämna avkommor som är nästan alla tänkbara färger.
 
Sv: Silversvartskimmel?

Silvervitblackskimmelskäck? Finns det en sådan färg? :eek:

/En som inte kan föreställa sig hur det ser ut :D
 
Sv: Silversvartskimmel?

Varför är det motsägelsefullt? Det är 2 skilda anlag, konstantskimmelfärgen är grundfärgen, avblekbarheten är ett utanpåliggande anlag som bleker grundfärgen med tiden. Så precis som en brun kan blekas av, kan en konstantskimmel blekas av.
 
Sv: Silversvartskimmel?

Är det inte någon som har en bild på en silversvartskimmel? Jag har nog aldrig sett en sån häst?? Skulle vara spännande! :)
 
Sv: Silversvartskimmel?

Jag trodde att Konstantskimmelanlaget var just konstant och inte kunde vara avblekbart. (dvs inte kunde kombineras med vanligt skimmelanlag, mest baserat på att jag aldrig hört talas om det) :smirk: Konstant= icke föränderligt. Därför tycker jag att det låter motsägelsefullt. Men det är väl egentligen rimligt att alla färger borde kunna kombineras med anlaget.
 
Sv: Silversvartskimmel?

dufa.jpg


Här är en skimmelskäck, född silversvartskäck. Hom kommer att bli mörkare och mörkare på sina fläckar i några år för att sedan sakta bli ljusare igen och till slut när hon blir tillräckligt gammal bli helt vit. Men hon kan förstås få silversvarta föl.

Jag har sett en annons på en "silversvartskimmel" som varken verkar vara silverfärgad eller ha konstantskimmelanlag utan helt enkelt en vanlig avblekbar skimmel.

Hästar som föds silversvarta men blir skimlar brukar ha kvar den ljusa manen under skimlingen medan icke silverfärgade som blir skimlar får grå man under skimlingen.

Därför sker tex en rad konstiga färgskiften på en isabell som blir skimmel, den blir MÖRKARE först och det dröjer länge innan manen blir vit igen.

Medan den silversvartfödda som sagt har kvar den vita manen hela tiden.
 
Sv: Silversvartskimmel?

Ni FÄRGfolk :D

jag har ju köpt en shettis...han är väldigt mörk fux(svettfux??) Låååååång man men det som kommer från mankammen är grått och det som är längst "ner" är ljusbrunt...är han född då med ljusbrun man men det gråa kommer och skall stanna?? Alltså kommer han att BARA få grå man??
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 340
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 658
Senast: Rie
·
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 293
Senast: Maja_Kandi
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp