Simhallsetikett

Andromedae

Trådstartare
Sedan inte allt för lång tid tillbaka tillhör jag motionssimmarnas skara, vilket innebär att jag tillbringar ett X antal timmar per vecka i en simhall. Och det har fått mig att inse, att precis som i stall, så är inte en simhallsbesökare en annan lik när det kommer till hur man ser vad som är lämplig kutym i vår sälla skara :angel:

Vad anser du tillhör vett och etikett när du besöker en simhall?
I omklädningsrummet?
Duschen? (När duschar du? Med/utan badkläder? Övrig duschetikett?)
Bastun?
Själva bassängen?
Övrigt som du anser värt att nämna?

Låt oss se om buke visar lika stor variation som de olika personer som besöker "min" simhall :D
 
Mina tankar:
* i omklädningsrummet så sitter man inte naken på bänkar och sånt, man sprider inte ut sig utan håller sig till "sin" plats.
* i duschen så duschar du precis som vanligt, du rakar dig dock inte och du skrubbar inte fötterna.
* i bastun sitter du på din handduk
* I bassängen följer du trafiken (och simsätt) och skapar inte en massa jobbiga vågor eller annat. Stannar inte mitt i eller vid varje kant. Ska du stanna vid kanten, gör det tydligt så folk kan simma förbi
* Övrigt: Skrik inte, håll koll på dina barn och visa respekt.
* Om bubbelpool finns: Gå ut med HELA kroppen när det står "ej bad", om du sitter med benen i så blir det liksom inte rent..
 
Mina tankar:
* i omklädningsrummet så sitter man inte naken på bänkar och sånt, man sprider inte ut sig utan håller sig till "sin" plats.
* i duschen så duschar du precis som vanligt, du rakar dig dock inte och du skrubbar inte fötterna.
* i bastun sitter du på din handduk
* I bassängen följer du trafiken (och simsätt) och skapar inte en massa jobbiga vågor eller annat. Stannar inte mitt i eller vid varje kant. Ska du stanna vid kanten, gör det tydligt så folk kan simma förbi
* Övrigt: Skrik inte, håll koll på dina barn och visa respekt.
* Om bubbelpool finns: Gå ut med HELA kroppen när det står "ej bad", om du sitter med benen i så blir det liksom inte rent..

Håller med om allt du skriver.
 
Håller med Emtherlia och lägger till: Gör inte bomben ner i bassängen ( ;) ) och fråga innan man slänger på mer ånga i bastun.

Själv sitter jag inte naken i bastun eller på bänken utan jag har handduken emellan och försöker följa strömmen och hålla mig på kanten så att snabbare simmare lätt kan passera.
 
Det enda som irriterar mig är när superlångsamma simmare tycker sig ha rätt att ta upp hela motionsdelen av bassängen (simmar flera i bredd och småpratar), så att vi som vill motionera på riktigt inte får plats. Jag går dit för att SIMMA. Och vill inte få sneda blickar för att jag "skapar vågor", det är som sagt en simbassäng - där simmar man. Vill man mysa och småprata får man göra det i bubbelpoolen, bastun eller utanför "sim-spåren".
 
Det enda som irriterar mig är när superlångsamma simmare tycker sig ha rätt att ta upp hela motionsdelen av bassängen (simmar flera i bredd och småpratar), så att vi som vill motionera på riktigt inte får plats. Jag går dit för att SIMMA. Och vill inte få sneda blickar för att jag "skapar vågor", det är som sagt en simbassäng - där simmar man. Vill man mysa och småprata får man göra det i bubbelpoolen, bastun eller utanför "sim-spåren".

När jag skrev "göra vågor" i mitt inlägg längre upp så menar jag folk som inte simmar bröst- eller ryggsim, utan nåt annat konstigt som gör att det bildas lite högre vågor = jobbigt att simma på andra sidan och få vågen mot sig. Särskilt med tanke på att endast bröst- och ryggsim ska simmas där jag simmar.
 
För mig är det absolut viktigaste att alla har lika stor rätt att motionera på dina villkor! Oavsett om man är tävlingssimmare som crawlar med fenor och plattor eller om det är en mysmotionär som småpratar med kompisen.

Så länge man tar hänsyn och hjälps åt att göra plats så simmar man som man vill utefter reglerna i bassängen.
 
  1. Man tvättar sig innan man går in i bastun. Badkläder lämnas utanför bastun och man sitter på en engångspeflett
  2. Man undviker att plaska och skvätta allt för mycket
  3. Man använder riktiga simkläder, vilka sköljes före man går ner i bassängen
  4. Man tvättar sig innan man går ner i bassängen. Också håret
  5. Man sitter på sin handduk i omklädningsrummet, och håller sig på en liten yta
  6. Man klipper inte naglar, filar inte fötter eller rakar sig
  7. Man håller långt hår uppsatt i bassängen

Alla som inte följer dessa regler borde bli portade.
 
Svensken säger ????????

Jag har dock sett små gummilappar på ett badhus, som man sköljer av och sätter sig på. Men vanligtvis sitter vi på egen handduk.
 
Öh. Jag vet inte? Det verkar inte finnas någon bra översättning. Sittunderlag, kanske?

Jag tycker att det är äckligt med egen handduk i bastu. Vem vet hur skitig den är... Huu. Eller hur mycket parfym folk har i sina tvättmedel.
 
Haha det hade jag inte en aning om att det var en finsk grej :p åh Nu har jag hjärnsläpp, vad heter dom på finska? Peppuletti? :p
Nu är jag ingen bastare, men visst brukar de vara av plastad frotté, de man oftast har hemma? :)

Oj. Avslöjade jag min som finne nu? Öh, såntdär underlägg? En pappersbit, helt enkelt.

Hemma har folk oftast såna av tyg, men i allmänna bastun används pappersversionen.
 
Pefletti heter det på finska. Och hemma har man oftast underlag av linne.
6417966063088.jpg
 
Hos mummu och ukki är "underläggen" i något tyg som påminner om frotté.

I övrigt stör jag nog mig på personer som inte duschar innan bad, som simmar i bredd och om man rakar sig i duschen.
 
Det som stör mig mest är när folk låter bli att duscha innan. :yuck:
Eller personen som jag sett färgar håret, rakar intima delar och håller på med fotvård (klipper naglar, filar ooch behandlar fotvårtor). Det var samma person som gjorde allt på samma tillfälle. Men det kanske bara är jag som är överkänslig. :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hunden Arthur, gatuhund importerad från Ecuador, fick sin rabies spruta i går enligt aftonbladet och andra medier. Nu tänker jag inte...
2
Svar
29
· Visningar
3 267
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 519
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp