Simma med häst?

S

svartis

Kan man sitta på hästen när den simmar? Ska man inte simma brevid?

Ser mängder med filmer på sociala medier där folk sitter på simmande hästar.
 
Det jag lärde mig var är att hålla sig över hästen, inte på men samma ställe som när en sitter på hästen.
 
Jag lärde mig att man skall glida av och simma bredvid med ett tag i manen ( för hästar simmar sjuk mycket snabbare än människor- trust me... 🙄)
Men om man är något lätt barn eller ungdom och har en större häst tror jag inte de sjunker om man sitter kvar.
 
Kan man sitta på hästen när den simmar? Ska man inte simma brevid?

Ser mängder med filmer på sociala medier där folk sitter på simmande hästar.
Fruktansvärt taskigt mot hästen att sitta på, då ska ju hästen bära upp även den vikten med sina simtag.

Vissa borde bara straffas för osportsligt beteende mot häst (ja, även om tyngden blir mindre i vatten blir det ju en olägenhet för hästen)
 
Nej ska de ut och simma så håll dem i en longerlina istället, ska du där i mot rida i strandkanten så är de ingen större fara.
 
Jag har också fått lära mig att man ska glida av hästen och simma bredvid, ta ett mantag känns som en väldigt bra idé så man inte drar hästen i tyglarna när den simmar iväg.
 
Fruktansvärt taskigt mot hästen att sitta på, då ska ju hästen bära upp även den vikten med sina simtag.

Vissa borde bara straffas för osportsligt beteende mot häst (ja, även om tyngden blir mindre i vatten blir det ju en olägenhet för hästen)
Håller med. Jag roar mig med att simma med barnen på ryggen ibland. Det blir jättetungt när de sitter upp och betydligt lättare om de ligger med magen mot min rygg.
 
Har alltid haft ett grimskaft om halsen, går det så kan man flyta med benen ovanpå, alternativt sitta kvar en kort stund om man vet att hästen kommer bottna igen (typ två simtag). Är det mer så glider jag av till sidan och håller i grimskaftet och glider med och simmar med benen. Man får försöka vara snabb när först hoven sätts i marken och hoppa upp igen, det går ju fort eftersom benen är vid vattenytan oftast. Då är det betydligt lättare och mindre risk för skador.
 
Kan man sitta på hästen när den simmar? Ska man inte simma brevid?

Ser mängder med filmer på sociala medier där folk sitter på simmande hästar.

Är du säker på att de inte sitter på så länge hästen går på botten? De kan rida i väldigt djupt vatten.

Däremot om hästen faktiskt simmar så ska du inte sitta på ryggen. Du glider av och håller i manen och "dras med". När den simmar kommer den djupare under vattnet med hela kroppen och det blir onödigt tungt för den om du ska sitta på. Du blir ju ändå genomblöt så glid av och följ med bara.


(bild snodd från nätet efter snabb googling)
34093
 
Jag lärde mig att man skall glida av och simma bredvid med ett tag i manen ( för hästar simmar sjuk mycket snabbare än människor- trust me... 🙄)
Men om man är något lätt barn eller ungdom och har en större häst tror jag inte de sjunker om man sitter kvar.
Är det inte stor risk att få en hov i sidan om man simmar så nära?
 
Senast ändrad:
Hade aldrig vågat simma bredvid, bättre att hålla sig över hästen och flyta/dras med.

Har badar med hästar väldogt många gånger och har bara varit med om att hästen simmat en gång. Är bättre att bara gå så långt hästen bottnar så man inte riskerar att tappa hästen eller bli sparkad/nerdragen när man försöker simma med och hamnar bredvid hästen.
 
Beror på, precis som flera skrivit. Om vattnet är djupt och hästen verkligen simmar dvs inte bottnar, så är det säkert att glida med (flyta med) vid sidan. Om hästen vadar/bottnar och bara möjligen simmar utan att bottna kort bit, så sitter man på. Stor skaderisk annats att bli ”sparkad” av hästens ben.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 513
Senast: Enya
·
  • Artikel
Hästnyheter Med anledning av skriverierna i tidningen och reaktionerna på sociala medier under de senaste dagarna känner jag att jag måste skriva...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I ett inlägg på sociala medier går den anklagade landslagsryttaren nu själv ut och kommenterar uppgifterna. I inlägget skriver Douglas...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenske stjärntränaren Per Engblom har fått sitt straff sedan en av hans hästar testat positivt för en olovlig substans. Engblom stängs...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp