J

jappisen

Idag var jag på simning med min hund för första gången på djursjukhuset. Blev rekommenderad av veterinären att börja simma med honom. Han fick på sig en flytväst och var först försiktig när han gick ner i poolen. Men efter första doppet ÄLSKADE han det.Han kastade sig i poolen och ville inte ta någon paus. Var härligt at se hur roligt han hade.

Någon mer som har gått på simning med sin hund. Var har ni för erfarenheter? För- nackdelar?
 
Sv: Simning

Kul att Ni kom iväg. Blev det malmö djursjukhus? Japp verkar ha gillat det lika mycket som Jason gillade det :). Hur många gånger ska Ni simma nu?
 
Sv: Simning

Ja det var på Malmö djursjukhus. Ja han älskade verkligen det. Jag köpte 5 kort men ska fortsätta ett tag till, får se hur länge för på sommaren kan han ju simma ute.
 
Sv: Simning

Ja en gång i veckan=) Nästa vecka blir inget för då åker vi upp till Karlstad. Då får hanspringa i djupa snön och göra av med energi istället.

Gick du själv när du gickdär eller skulle ni hellst vara två också? Hon sa att vi hellst skulle vara två, en som håller linan och en möter upp hunden. Svårt att hitta någon att ta med sin varje gång bara. Schamponerade du Jason efter eller bara sköljde av honom med vatten?
 
Sv: Simning

Efter två ggr fick vi självsim med min gamla hund.
Inga linor, bara knata som f***n runt poolen i olika riktningar o med flera flytbara leksaker.
Han trodde ju iofs att han var en apporterande vattenhund när det kom till simning utomhus i yngre dagar.
 
Sv: Simning

Min tjej älskade att simma. Första gångerna var hon mycket stressad då hon förknippar området med obehag. Hon är inte så förtjust i veterinärer. Men hon älskade det. Fördelen, bra träning utan att slita mycket på kroppen. Nackdelen blev i vårat fall vattenexem, extremt mycket också. Hela underhalsen. Så nu har vi inte kommit igång med badet, en del veterinärer rekommenderad det, andra tycker vi ska avstå pågrund utav mängden vattenexem hon fick sist.
Men jag tycker helt klart det är mest fördelar!
 
Sv: Simning

Ja en gång i veckan=) Nästa vecka blir inget för då åker vi upp till Karlstad. Då får hanspringa i djupa snön och göra av med energi istället.

Gick du själv när du gickdär eller skulle ni hellst vara två också? Hon sa att vi hellst skulle vara två, en som håller linan och en möter upp hunden. Svårt att hitta någon att ta med sin varje gång bara. Schamponerade du Jason efter eller bara sköljde av honom med vatten?

Oki det låter ju bra det :).

Jag var själv nästan alla gånger. Vi hade aldrig nån lina utan Jason simmade på egen hand efter flytande leksaker som jag kastade eller drog omkring. Slänger in en liten film från något utav simpassen :). En bra grej är att ha en leksak som man liksom drar i en åtta så att hunden simmar i en åtta efter leksaken.

Jag sköljde honom innan och schamponerade efteråt.

http://s2.photobucket.com/albums/y38/mitnik/Film/?action=view&current=MOV02120.flv
 
Sv: Simning

Jag blev rekommenderad att ha lina på min hund då han försöker kasta sig ner från kanten vid rampen. Han ska hoppa ur varje gång han hämtat leksaken. Han är inte rädd för höjder precis och hoppar gärna ner trots att det är jättehögt.

Ja men tanke på att jag inte tyckte han luktade så gott efter badet och att han har känslig hud så schamponerade jag honom för att få bort kloret ur pälsen.
 
Sv: Simning

Vad roligt Janon verkar ha. Han simmar på lugnt och fint. Min lilla kille har ju så bråttom att han mest står och trampar vatten på stället haha. Han försöker lyfta upp sin framdel över vattenytan för att se var leksaken är och istället blir det att han simmar lååång över ytan med frambenen och kommer inte så fort framåt. På tillbakavägen med leksaken i munnen får han in bättre simteknik. Instruktören sa iallafall att han gör av med MYCKET energi pga hans simstil och att han har så bråttom ;).

Ska försöka filma om två veckor när vi ska simma igen. Ska resa bort nästa vecka med honomsådå blri det ingen simning. Får rastas i en halv meters snö istället;)
 
Sv: Simning

Första två ggr var det jag o en djurskötare o hunden styrdes av två linor, det var först efter detta o test utan som vi fick simma själva.

mvh
 
Sv: Simning

Ok. Jag skulle bara gå med instruktör en gång och nästa gång skulle vi simma själva. Det var därför hon rekommenderade att man kom två stycken så en kan hålla i linan och en kan locka hunden eller kasta leksak.
 
Sv: Simning

Här kommer två video på min simtokiga hund. Han simmar full fart men simmar framförallt över ytan ;) Det gäller att stå en bit ifrån för att inte bli blöt;)

http://s296.photobucket.com/albums/mm171/jappisen/?action=view&current=MOV02136.flv

http://s296.photobucket.com/albums/mm171/jappisen/?action=view&current=MOV02132.flv

DSC02131.jpg


DSC02133.jpg
 
Sv: Simning

Jag rehabtränar ju med min lilla. Hon HATAR det.

"Jag blev påkörd och klarade mig, nu ska DU DÖDA mig!?" :crazy: Sjukgymnastiken och massagen gillar däremot. :)
 
Sv: Simning

Jag rehabtränar med Iver en gång i veckan också, fast nu kör vi bara i treadmill.
Däremot jobbade jag med att simma hundar hela dagarna förut och många av stammisarna uppträdde precis med samma glädje som din.:laugh:
 
Sv: Simning

Min bästa kompis terv fick en svår muskelskada i ryggen som 3-åring. Vi trodde att det var kört, han hade fruktansvärt ont och kunde inte ens lyfta baktassarna över trösklarna hemma.
Sen fick vi en remiss till en sjukgymnast som ordinerade "elbehandling" och simträning med massage. Wille kunde knappt gå in till första simpasset men kunde själv hoppa upp i bilen efteråt!! En enorm skillnad även om det naturligtvis tog lång tid innan han var hyfsat ok. Helt återställd kommer han aldrig att bli (han blir 10 nu i vår) men jag är helt övertygad om att sjukgymnasten och simträningen räddade livet på honom.
Vi försöker låta honom simma på ute på somrarna och så går han hos sjukgymnasten (som dock inte har tillgång till bassäng längre) vid behov.
 
Sv: Simning

Vad skönt att hunden blev så bra av simningen. Låter ju som simning verkligen kan hjälpa i många fall. Ikväll ska min simma igen=)
 
Sv: Simning

Jag rehabtränar med Iver en gång i veckan också, fast nu kör vi bara i treadmill.
Däremot jobbade jag med att simma hundar hela dagarna förut och många av stammisarna uppträdde precis med samma glädje som din.:laugh:

Ja glädje kan man verkligen kalla det :) Ja treadmill är väl mer för rehab medans simning är friskvård eller har jag fått fel uppfattning?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 749
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
656
Senast: Tonto
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
434
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp