Leija

Trådstartare
Min hund på 5 år har haft simparica varje sommar och det har funkat bra. Men nu tycker jag att fästingarna inte verkar dö lika fort? Förut dog de på en gång och ramlade bort. Nu hittar jag flera döda fästingar som sitter fast eller till och med några som hunnit suga blod. Jag doserar rätt 1 gång i månaden så jag vet inte varför de inte dör och släpper. Kan det ha utvecklas någon sorts resistens? Ska jag be veterinären om att prova ny medicin? Är det vanligt med biverkningar på andra tabletter, fick simparica utskrivet/rekommenderat då veterinären sa att den har minst risk för biverkningar.
 
Min hund på 5 år har haft simparica varje sommar och det har funkat bra. Men nu tycker jag att fästingarna inte verkar dö lika fort? Förut dog de på en gång och ramlade bort. Nu hittar jag flera döda fästingar som sitter fast eller till och med några som hunnit suga blod. Jag doserar rätt 1 gång i månaden så jag vet inte varför de inte dör och släpper. Kan det ha utvecklas någon sorts resistens? Ska jag be veterinären om att prova ny medicin? Är det vanligt med biverkningar på andra tabletter, fick simparica utskrivet/rekommenderat då veterinären sa att den har minst risk för biverkningar.
Mina har Nexgard och det är ofta att fästingarna sitter fast, men är döda. De är också väldigt enkla att plocka bort. Tror nog bara att det är en slump, eller helt enkelt fler fästingar detta år.
Att de är döda tyder ju på att medlet gör sitt jobb - fästingen måste hinna fastna och suga för att få i sig giftet och sedan dö - men tanken är inte att de ska ramla bort av sig själv även om det såklart är lättare om de gör det.
En död fästing suger inte och sprider inte smitta så jag skulle inte vara orolig i ditt läge.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
648
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 308
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 692
Senast: Rie
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 804
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp