Simtråden

Gabbi

Trådstartare
Är det någon annan än jag och @Lena Furberg som simmar här? Jag har väl alltid simmat som normala människor, några gånger på sommaren och nåt besök i en bassäng på vintern. Sedan flyttade jag till hus vid en strand och insåg hur otroligt lugnande det var att smyga ner till bryggan i tid och otid. Jag märker att jag dessutom är ganska bra på kallt vatten, jag rent av gillar det. Det blir meditativt. Jag simmar från 10 grader ungefär, först med våtdräkt och sedan från 14-15 grader och uppåt utan. Nu efter nyår hittade jag äntligen en crawlkurs som verkade okej och tänkte att jag ska lära mig det också, och hej vad det går. Vad roligt det är! Nu är jag anmäld till en halv Iron Man i juli, ska bli väldigt intressant att se hur det slutar, haha. Hur simmar ni?
 
Alldeles för lite. Dels har jag ingen simhall i närheten och dels tycker jag allt under 50 m är för pyttigt, så sedan jag flyttade från Eriksdalsbadet simmar jag mycket mindre än vad jag skulle vilja. :( Jag har älskat vatten sedan jag som lite grodyngel sprattlade hemma i badkaret, lärde mig "simma" innan skolstart trots avsaknad av simhall och boende i Norrbotten, drömde om dykning med Costeau och tränade/tävlade organiserat redan i lågstadiet. :heart

Lustigt nog blev jag bättre på fjäril efter avslutad karriär, men då tränade jag på gym och blev starkare så jag kom upp ur vattnet bättre. :D

Min gräns går vid +15 grader utan våtdräkt.
 
Simmar just nu mest i bassäng men är väldigt sugen på att prova lite mer open water nu när jag bor med två sjöar inom gångavstånd, där den ena är helt utan motorbåtar. Problemet är lite att jag gärna har våtdräkt på mig, jag är inte så bra på kallt vatten, men jag har ingen aning om vad jag ska köpa! Vill inte lägga ner en förmögenhet samtidigt som jag ju vill ha en som är bra att simma i och där har jag fastnat lite, sitter mest och googlar.

Har gått två crawlkurser så jag kan crawla men jag gör det inte bra och eftersom jag lätt blir stressad i vattnet gör jag det inte länge. Funderar på att hitta någon lugn kurs, eller bara träna på för mig själv.
 
Alldeles för lite. Dels har jag ingen simhall i närheten och dels tycker jag allt under 50 m är för pyttigt, så sedan jag flyttade från Eriksdalsbadet simmar jag mycket mindre än vad jag skulle vilja. :( Jag har älskat vatten sedan jag som lite grodyngel sprattlade hemma i badkaret, lärde mig "simma" innan skolstart trots avsaknad av simhall och boende i Norrbotten, drömde om dykning med Costeau och tränade/tävlade organiserat redan i lågstadiet. :heart

Lustigt nog blev jag bättre på fjäril efter avslutad karriär, men då tränade jag på gym och blev starkare så jag kom upp ur vattnet bättre. :D

Min gräns går vid +15 grader utan våtdräkt.
Åh, visst har Eriksdalsbadet en 50-meterspool?

Jag simmar ute först vid +15 och upp..... Kallare än så och jag får brainfreeze modell jätteont, även med neoprenhuva- Jag får dessutom ont i tänderna flera timmar efteråt, antar att jag gapar för mycket - kanske därför jag simmar så långsamt @Gabbi ? Typ Basking Shark :wtf::wtf::wtf:
 
Åh, visst har Eriksdalsbadet en 50-meterspool?

Jag simmar ute först vid +15 och upp..... Kallare än så och jag får brainfreeze modell jätteont, även med neoprenhuva- Jag får dessutom ont i tänderna flera timmar efteråt, antar att jag gapar för mycket - kanske därför jag simmar så långsamt @Gabbi ? Typ Basking Shark :wtf::wtf::wtf:
Ja, de har 50 m bassäng, liksom Tibblebadet i Täby. I 25 m bassäng får man ju inte annat än vända hela tiden. :banghead:
 
Jag började simma crawl och öppet vatten först i somras och det var helt magiskt, ett rent lyckorus som aldrig tog slut! Jag kom till och med över mina Demoner, djupt-vatten-demonerna, och frihetskänslan är obeskrivlig. När hösten sen kom och vi skulle tillbaka in i simhallen igen, tyckte jag inte alls det var lika roligt som vintern innan då jag lärt mig crawl och simmade minst 5 ggr i veckan. Nu tyckte jag vattnet var varmt och unket, skräpigt och så detta kakel överallt..... Jag fick visioner av hur det måste vara att vara en Orca i Sea World..... Det var riktigt hemskt. Nu har jag haft ett simuppehåll eftersom jag inte haft tid, men ska dra igång igen nu inför vårsäsongen. Mest längtar jag UT! :D
 
Jag älskar att simma! började simma som 16-åring (alltså själv, inte i någon klubb) och fortsatte förutom några avbrott regelbundet fram tills för några år sedan. Jag har alltid simmat bröstsim, letade febrilt efter crawlkurser när jag var yngre men det fanns inget.

Sen flyttade jag till Stockholm 2010 och hittade en crawlkurs på en simhall som var bra. Fortsatte i fortsättningsgruppen men det var mest träningsfokuserat och inte så teknikfokuserat vilket jag behövde, så jag hoppade av.

Gick en crawlkurs till förra året, väldigt väldigt bra och roligt (det var med triatlonföretaget Team Snabbare). Jag hade gärna fortsatt men tyvärr har jag fått så mycket eksem på mina händer och det blir värre för varje gång jag simmar.

Så nu springer och gymmar jag istället men saknar simningen tidvis.
 
Åh, fler sim-och vattentokiga.
Gick en crawlkurs för några år sedan, simmar nu bara i öppet vatten, bor vid en stor sjö. Har en våtdräkt, simmar ifrån ca 15 grader.
Gillar långsim, var på simresa i Mexico, där simmade vi ca 6-8 km/dag i öppet hav, helt underbart.
 
Senast ändrad:
Jag är gammal simmare som fått ett uppsving nu iom att jag är gravid och inte kan träna så mkt annat. Förvånad över hur mkt styrka man har kvar fastän det var typ 15 år sedan jag slutade. Får bara crawla just nu så jag kör 2 km crawl två ggr i veckan men jag har känslan att jag kunde fortsätta hur långt som helst. Extra plus när man är gravid och känner sig tung och ful är att man ändå klår de flesta i simhallen i både fart och sträcka, det lever jag nästan på nu:p

Skulle gärna prova en swim and run i sommar men man borde väl träna open water först, hur hittar man folk till det? Simmar ni själva, skulle nog aldrig våga det, är livrädd för att vara själv i mörkt vatten.
 
Simtränar fem ggr i veckan, varav en gång är för instruktör. Hoppade på en vuxen-crawlkurs för 2 år sedan och fortsatte sedan i fortsättnings-grupp, där vi emellanåt även får lite tips och träningsråd även för övriga simsätt. Har även lärt mig fjäril nu! Har alltid älskat vatten och simmar gärna både inne och ute, men avskyr kallt vatten (allt under 20 grader är kallt!) så det blir ju mest bassäng här i Sverige. Har inget emot 25-metersbassäng då jag älskar vändningar! Känslan i kroppen när man kryper ihop, voltar, sätter fötterna mot kaklet och skjuter ifrån allt man orkar och far som en torped genom vattnet! Underbart!

Har kassa knän och även problem med fotleder, så träning i vatten är det enda jag fixar.
 
@Gabbi jag tror att du går på kurs där min sons flickvän jobbar!

Hon är simfröken och simmar varenda dag - hon älskar sitt jobb, men hatar att bli blöt.

Personligen är jag badkruka och badade exakt noll gånger 2015 till skillnad från 2014 när jag låg i Bockholmssundet och skvalpade varenda dag nästan
 
Jag är lite nyfiken på er utesimmare, som tidigare frågats, simmar ni ensamma? Mitt problem är att på vanliga badplatser tycker jag det är lite jobbigt att simma långt bort om folk skulle börja bli oroliga. Hur långt vet ni att ni simmar?
 
Jag är lite nyfiken på er utesimmare, som tidigare frågats, simmar ni ensamma? Mitt problem är att på vanliga badplatser tycker jag det är lite jobbigt att simma långt bort om folk skulle börja bli oroliga. Hur långt vet ni att ni simmar?

Jag simmar ensam, och ja, folk är konstant oroliga. Särskilt när jag är med päronen i skärgården. De tycker att man ska doppa sig från badbryggan och sedan komma och fika. Jag tycker man ska simma långt. :)
 
Jag är lite nyfiken på er utesimmare, som tidigare frågats, simmar ni ensamma? Mitt problem är att på vanliga badplatser tycker jag det är lite jobbigt att simma långt bort om folk skulle börja bli oroliga. Hur långt vet ni att ni simmar?
Jag simmar mest i sjön intill vårt hus, och eftersom min man (som jag oftast simmar med) simmar betydligt snabbare än jag, blir jag i allmänhet ensam därute. Vi har 2 jättestora bojar som märker ut en bana på en knapp kilometer. Vi försöker i allmänhet hålla oss i den banan eftersom vattenskidklubben också tränar där och man helst inte vill bli påkörd av en powerboat i rasande fart.......

Simmar man i öppet vatten kan man ha en flytboj på släp - det är en liten orangeröd boj som man inte märker av när man simmar men som gör att man förhoppningsvis syns och slipper bli överkörd av fritidsbåtar..... Jag har också alltid en knallrosa badmössa! Jag är aldrig rädd att drunkna eftersom jag oftast simmar med våtdräkt vilket gör att jag knappast kommer att sjunka hur jag än bär mig åt. Drunkna kan man ju ändå men det är inget jag tänker på.

Det är en underbar känsla att simma ute i öppet vatten! Jag har tidigare haft hemska djupt-vatten-rädslor, inte rädslor för nåt speciellt utan bara en allmän men stor obehagskänsla. Jag tror det var Kurt Cobain som sa nåt i stil med att -You have to face your demons. Then they no longer have power over you and you are free. Det var detta jag tänkte på när jag började simma i sjön och det ligger en hel del sanning i det! I augusti simmade jag i 1,5 meter höga vågor i ett stormigt Kalmarsund och njöt av havet i dryga 2 km --- innan jag blev så sjösjuk att jag tvingades bryta mitt första Ironman-försök. Men havet, vågorna och djupet var jag helt bekväm med. Och det hade jag ALDRIG aldrig trott ett år tidigare!
 
Rädd att drunkna har jag aldrig varit, däremot gillar jag inte leriga bottnar eller vattenväxter. :crazy: När jag var yngre och dummare och bodde inim tullarna simmade jag emellanåt mellan Smedsuddsbadet och Långholmen fram och tillbaka, väldigt korkat då det är en farled. :o
 
Åh vad avundsjuk jag blir! Jsg är oresonligt rädd för hajar och att bli neddragen under vattnet av läskiga typer och att simma på döingar, så jag badar inte alls om jag kan låta bli.

Åh, en till! :love:
Spelar ingen roll hur ofta folk förklarar för mig att jag det är helt fåniga rädslor, jag pallar inte att inte kunna se botten!


Plus att en gång klev jag faktiskt på en död fisk i knädjupt vatten! :eek: :cautious:

Men jag önskar jag klarade att simma som de andra här i tråden...
(Dyka är inga som helst problem, det är att ligga där mittemellan på ytan som jag inte klarar av.)
 
Åh, en till! :love:
Spelar ingen roll hur ofta folk förklarar för mig att jag det är helt fåniga rädslor, jag pallar inte att inte kunna se botten!


Plus att en gång klev jag faktiskt på en död fisk i knädjupt vatten! :eek: :cautious:

Men jag önskar jag klarade att simma som de andra här i tråden...
(Dyka är inga som helst problem, det är att ligga där mittemellan på ytan som jag inte klarar av.)
Jamen precis detta! Lik, hajar, krokodiler och tom sjömonster kan jag fantisera ihop. Vet inte om jag ens vågar vara själv i en pool, iaf inte en alltför stor en. De där sjömonstren är säkert sjukt snabba så man hinner ju inte se om de kommer ens:p

Men vore så himla kul att hitta simsällskap ute! Finns det ngn här i Uppsala så säg till!
 
Tack vare denna tråd har jag nu mailat ett simsällskap för att fråga om dom kommer erbjuda någon crawlkurs i sommar, för det vore himla kul att lära sig. I dagsläget såsar jag fram med bröstsim de gånger jag befinner mig i en bassäng, vilket mitt ena knä inte är jättelyckligt över (därav den obefintliga hastigheten).
Är det någon som sitter på tips om hur jag kan göra om det inte finns någon sån kurs sommartid? Finns det privatinstruktörer? Var hittar man i så fall dom? Google är inte hjälpsamt idag. Kommer inte befinna mig i staden där jag vanligen bor, så att knalla in på ett badhus och sätta upp en lapp i god tid är inte genomförbart.
 
Tack vare denna tråd har jag nu mailat ett simsällskap för att fråga om dom kommer erbjuda någon crawlkurs i sommar, för det vore himla kul att lära sig. I dagsläget såsar jag fram med bröstsim de gånger jag befinner mig i en bassäng, vilket mitt ena knä inte är jättelyckligt över (därav den obefintliga hastigheten).
Är det någon som sitter på tips om hur jag kan göra om det inte finns någon sån kurs sommartid? Finns det privatinstruktörer? Var hittar man i så fall dom? Google är inte hjälpsamt idag. Kommer inte befinna mig i staden där jag vanligen bor, så att knalla in på ett badhus och sätta upp en lapp i god tid är inte genomförbart.
Kolla med simklubben där du bor OCH gärna den lokala Triathlonklubben !! Finns där en TI-kurs (Total Immersion) så hoppa på den ögonblickligen!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 410
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp