Simträning hund

När skulle simning vara olämpigt menar du?
Om hunden har slappa knäleder (risk för luxation/luxerar) gör simning riktigt ont och kan leda till att leden ytterligare försvagas - så skulle jag vilja simma en liten hund skulle jag kolla med vet/fysio innan.

Det är också hårt arbete för musklerna (=jättebra för att uppehålla muskelmassa) vilket innebär att man måste vara lite lyhörd och ta det lugnt när man börjar simma en ovan hund.

PS detta är vad jag lärt mig med mitt måndags-ex, inget evidensbaserat, vetenskapligt
 
Min hund får absolut inte simma. Hon har spondylos och artros i nacken, vilket gör att det blir belastning där när hon simmar, man vinklar ju nacke lite uppåt.
och @Red_Chili Ah, är helt med på att vid skador så är inte alla typer av träning passande.
Tänkte mer om det var något annat som syftades på men då är jag med :)
 
Aldrig varit med om det med Tinja, som jag ändå tävlar och tränar med väldigt aktivt. Vi kan gå några veckor utan vidare aktivering utan att hon börjar 'klättra på väggarna'.
Just i det här avseendet skiljer det sig nog en del mellan individer. Jag tycker hunden absolut ska träna, men kan samtidigt se hur en hund somex får väldigt mycket fysisk motion kan bli lite mer "beroende" av det.

Med det tycker jag dock inte att det är ett bra argument att inte träna hunden, men det tror jag inte TS tycker heller.
 
En annan typ av träning så man får mer varierad träning, vilket är bra för kroppen.

Under vintern är det även super för min chihuahua eftersom det är svårt att motionera henne då det är svårt att gå långa promenader pga kylan (hon har båda skor och täcke men fryser lätt), så då är simning jätte bra för motion för henne :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
911
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 185
Hundhälsa Min rottiskille på 6 år opererades för diskbråck i L7S1 vid årsskiftet. Operationen gick bra och han har full rörlighet, svansen orkar...
Svar
4
· Visningar
3 561
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 436
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Ungern 2024?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp