Bukefalos 28 år!

S

semmlan

Mitt sto skildes från sitt föl för drygt en vecka sedan. Hon har sen dess (o säkert lite innan) bara ätit gräs i hagen, hö, lite äpplen och morötter och ca 1 näve betfor. Jag rider henne ca 30 min varje dag och hon är pigg och framåt. Hur länge ska jag sina henne och vad för foder KAN jag ge? Vad är bäst att börja med? (hon ska sen äta kornkross, kli och mustang bla) Man ser att juvret har blivit mkt mindre sen jag tog hem henne, men hon har ju fortfarande liite mjölk kvar.
 
Sv: Sina sto?

menar du hur snabbt du kan släppa ihop med fölis igen eller? det tar betydligt längre än en vecka, annars mjölkar fölis upp henne igen till att producera. med andra ord är det snarare fölisen som ska vänjas av vid di-reflexerna, snarare än att gå efter när stoet helt sinat.
 
Sv: Sina sto?

hon o fölis ska inte släppas ihop igen... jag menar hur fort jag kan börja fodra kraftfoder igen..
 
Sv: Sina sto?

Vänta minst en vecka till med att ge henne om du inte ökar ridningen mer. Ökar du ridningen så kan du ge lite kraftfoder.
 
Sv: Sina sto?

Ok.. men vad kan jag börja ge henne?

Jag håller ju på att sätta igång henne, så ridningen kommer ju successivt att öka, sen går hon i hagen från ca 7.30 till 17.00
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 740
Senast: emma-vsm
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 052
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 518
Senast: lovehorses
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 728
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp