Ja, både Habina, Lisa och Lenå har/hade bra hovkvalité. Det är inte där problemen sitter. Svårt att förklara.
Men fång har ju inget med hovkvaliten att göra, snarare med magen... Så han kanske har dålig mage?
Habina och Lisa kan jag uttala mig om i temperamentet, men Lenå har jag bara träffat som hastigast. Det var faktiskt han som gjorde att jag skaffade Habina!
Lång historia som vi inte skall dra här...
Habina är världens ängel i temperamentet. Hon har använts i ridskola och med förståndshandikappade barn. Hon vet direkt när det är en nybörjare på ryggen och anpassar sig efter det. Likaså om det är någon som är hästrädd. Fram till nu har hon botat fyra personers hästrädsla!
Lisa har mest gått i hage, men har också väldigt trevligt temperament. Tyvärr var hon extremt övergödd, och ägarna ville inte att någon motionerade henne.
Innan Habina blev sjuk så red vi ofta på långritter och tävlade i hoppning. Hon älskar verkligen att hoppa och har en väldigt bra hoppteknik som hon nedärver. Jag tror definitivt att hoppintresset kommer från Tulo!
En annan egenskap hon har är att hon är extremt säker på foten, tar sig fram i all slags terräng och gör verkligen allt för mig. Hon skulle gå till hon stupade om jag bad henne, eller hoppa ihjäl sig nedför ett stup om det så var. Ibland är det dock jobbigt med en häst som litar blint på sin ryttare, då man tyvärr inte är så ofelbar som de tror.
Jag skulle inte säga nej till en ny fjording med lite Tulo-blod i.
Fast inte förrän Habina galopperar på de sälla jaktmarkerna förstås!
mvh Ellinor E. Karlström