Sindarve Tulo

P

Provincia

Är det någon som har en bild av Sindarve Tulo? Vore jätte tacksam!
 
Eller vet något om honom? kanske har en häst efter honom?
 
Jag betäckte mitt sto Lektra med Sindarve Tulo 1994. Hon fick ett hingstföl 2 maj 1995 (såld på hösten samma år). Tulo var född på Gotland men stod när jag använde honom till mitt sto i Norrtäljetrakten. Där blev han också kvar till sin död för ett par år sedan. Han var då A-premierad.

Han var en exteriört mycket god individ som gick etta i sin åldersklass på generalmönstringen 1994 (?) och även hade goda utställningsresultat. Själv såg jag honom första på Riks-utställningen 1985, då han trots att han var en av de yngsta hingstarna fick en bra placering.

Jag tror inte han hade några tävlingsresultat, men han var en trevlig hingst som funkade bra "hemma på gården" såvitt jag minns av vad hingstägaren och andra, som jag förhörde mig hos innan jag valde Tulo, berättade.

Tulo var ljusbrunblack men hade ett anlag för rött, så det finns en del rödblacka hästar efter honom.

Foton finns i stamboken och i Lill-Blakken (gamla hingstannonser).

Hälsningar

Anneli
 
Tusen tack för hjälpen!
banana.gif

Vet du var man kan få tag på arkivet och "lill blakken"?
Tacksam för svar!
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Kan ju nämna att han var 143 cm hög också inte för att nån frågade om det men men :bump:
 
Hej!
Ja det var av hjärtfel han dog. Jag kan inte få upp bilderna, har du skrivit rätt adress?
 
Jag har ett sto född 1990 efter Sindarve Tulo. Hon har, liksom ett flertal andra Tulo-avkommor, problem med hovarna. I hennes fall är det fång som är boven. :( Huruvida hovproblemen kommer från Tulo-blodet eller inte låter jag vara osagt, alla hästar har ju mödrar också! ;)

Habina har i alla fall en helsyster som heter Haitra (född 1989) och så vet jag ytterligare två Tulo-avkommor. Lisa avlivades 2002 på grund av hovproblem och Lenå bor någonstans i Umeåtrakten. Hoppas det hjälpte!

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Jag har alltid fått höra att min tjej efter Tulo har väldigt bra hovkvalitét, fast det kan ju bero på modern =) Hur är era i sättet och vad gör ni nu emd dem? Tävlar ni i något? Min älskar att hoppa så jag tänkte om det är flear som gör det så vet man ju från vilken gen det kommer =)
 
Ja, både Habina, Lisa och Lenå har/hade bra hovkvalité. Det är inte där problemen sitter. Svårt att förklara. :crazy: Men fång har ju inget med hovkvaliten att göra, snarare med magen... Så han kanske har dålig mage? ;)

Habina och Lisa kan jag uttala mig om i temperamentet, men Lenå har jag bara träffat som hastigast. Det var faktiskt han som gjorde att jag skaffade Habina! :D Lång historia som vi inte skall dra här...

Habina är världens ängel i temperamentet. Hon har använts i ridskola och med förståndshandikappade barn. Hon vet direkt när det är en nybörjare på ryggen och anpassar sig efter det. Likaså om det är någon som är hästrädd. Fram till nu har hon botat fyra personers hästrädsla! :rofl:

Lisa har mest gått i hage, men har också väldigt trevligt temperament. Tyvärr var hon extremt övergödd, och ägarna ville inte att någon motionerade henne. :eek:

Innan Habina blev sjuk så red vi ofta på långritter och tävlade i hoppning. Hon älskar verkligen att hoppa och har en väldigt bra hoppteknik som hon nedärver. Jag tror definitivt att hoppintresset kommer från Tulo!

En annan egenskap hon har är att hon är extremt säker på foten, tar sig fram i all slags terräng och gör verkligen allt för mig. Hon skulle gå till hon stupade om jag bad henne, eller hoppa ihjäl sig nedför ett stup om det så var. Ibland är det dock jobbigt med en häst som litar blint på sin ryttare, då man tyvärr inte är så ofelbar som de tror. :crazy:

Jag skulle inte säga nej till en ny fjording med lite Tulo-blod i. :love: Fast inte förrän Habina galopperar på de sälla jaktmarkerna förstås!

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Sv: Sindarve Tulo

Det var ett tag sedan jag var inne här nu men jag skulle jättegärna vilja ha en bild på Tulo om du har! Länkarna fungerar inte.
 
Sv: Sindarve Tulo

Hej Anneli.
Det var jag som köpte "Tjodden" av dej!!!!!!!!!!!!
Han är en supermysig häst.
Vill du veta mer kan du maila mej. fogle_1@hotmail.com
Mvh Tina Åhsblom
 

Liknande trådar

Samhälle Alla fina länkar och referenser som jag hade tänkt att läsa i ämnet försvann i en trådrensning. Jag vore mycket tacksam om de kunde...
Svar
18
· Visningar
1 006
Senast: tornblomma
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 757
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 114
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Ni som räknar foderstat i excel, jag har gjort det sen någon här ( för miljoner år sedan) länkade alla formlerna. Det jag saknar nu är...
Svar
8
· Visningar
521
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp