Sista andetaget...

yvobos

Trådstartare
Just nu känner jag mig milt sagt lite upprörd, faktiskt...
Läste just på en blogg (ej bukerelaterad öht) om en kvinna som sitter hemma och inväntar sin katts bortgång. Enligt hennes utsago så lider ej katten ett uns, så hon ämnar låta den sakta dö där hemma pga ålderssvaghet. Hon skrev att katten blir svagare och svagare.
Är detta verkligen rätt mot djuret?
Om man nu inte vill åka till veterinären och hjälpa sin vän, så måste man väl kunna få en veterinär att komma hem istället och ge den där sista sprutan?
Om man nu märker att ens katt inte verkar orka mer, är det då inte ens skyldighet att hjälpa den över på andra sidan istället för att kanske låta det bli segdraget?

Ibland undrar jag verkligen över hur en del djurägare resonerar... :confused:
 
Sv: Sista andetaget...

Ja man kan ta hem vetrinärer. Våran hästvetrinär kom faktiskt hem till oss då en av våra började ge upp..

Jag tycker man är skyldig djuret detta..
 
Sv: Sista andetaget...

Nej det är verkligen inte rätt mot djuret men många anser att det är naturligast och rätt.

När min hund blev sjuk och det var dags att ta adjö hade han kanske levt en dag eller två till själv men jag ville verkligen inte utsätta honom för det då han varken åt eller drack.
Min mamma tyckte dock att det var konstigt att ta ut veterinären eftersom han ändå skulle ha dött strax.

För mej var det viktigt att han skulle få ett värdigt slut, han fick kramper när han fick i sig vätska och jag ville verkligen inte låta honom lida av smärta och dödsångest.
För mej var det inget alternativ att låta honom plågas ihjäl, inte min vän som gett mej så mycket under så lång tid.
 
Sv: Sista andetaget...

Tack båda för era svar...

Ja förvisso är ju döden ett naturligt avslut på livet. Men jag tycker som sagt att man är skyldig sitt djur att hjälpa det över till andra sidan så smärtfritt som möjligt då det faktiskt går. För även om den här kvinnan nu påstår att katten inte verkar lida just nu, så vet ju inte hon hur dödskampen så att säga kommer att bli. Tror banne mig inte att jag vågar gå in och läsa där igen... :eek: Stackars kissen... :cry:
 
Sv: Sista andetaget...

Kan du på något sätt ta reda på var hon bor via bloggen/namnet och ringa djurskyddsinspektören/eller länsstyrelsen i den kommunen och anmäla?
Hon bryter förmodligen mot djurskyddslagen och det skulle ju hjälpa katten om du försökte hitta henne, eller åtminstone en ev. framtida katt/annat djur.

Fy fan för djurägare som inte vågar ta sitt ansvar. :mad:
 
Sv: Sista andetaget...

Jag tycker att visst, klart att katten ska ha en spruta! Det är det humanaste..
Men sen så är det ju detta med ifall katten är 20 år. Och håller på att somna in. Lugnt och stilla, inte sjuk. Bara har lagt sig för att sova på sin favoritplats, och den går inte att väcka igen. Ska jag släppa in en främmande människa hos mig då, som oroar katten och gör hela situationen obehaglig, eller ska man bara låta henne/honom somna in i stillhet?
Är alltid avlivning det humanaste? Jag får nog fundera lite på detta tror jag.
 
Sv: Sista andetaget...

Jag hade en katta som var närmare 20 bast. Hon var dement och tappade några tänder sista månaderna, men fick mjukmat och var mycket nöjd med livet. Hon lade sig helt sonika på köksgolvet en dag och dog. Tog kanske 15 min från det att hon la sig ner tills att kroppen slutade rycka, men mycket kortare tid för "gnistan att slockna". I hennes fall hade det varit väldigt grymt att köra henne till vet/utsätta henne för främmande.

Friska djur som självdör av ålder har jag svårt att se som grymt.

/Migo
 
Sv: Sista andetaget...

Jag hade en katta som var närmare 20 bast. Hon var dement och tappade några tänder sista månaderna, men fick mjukmat och var mycket nöjd med livet. Hon lade sig helt sonika på köksgolvet en dag och dog. Tog kanske 15 min från det att hon la sig ner tills att kroppen slutade rycka, men mycket kortare tid för "gnistan att slockna". I hennes fall hade det varit väldigt grymt att köra henne till vet/utsätta henne för främmande.

Friska djur som självdör av ålder har jag svårt att se som grymt.

/Migo

Jo, det är väll lite av min poäng. Det är ju en skillnad på att stilla somna in och att djuret dör av en smärtsam sjukdom. I det senare fallet kan en spruta vara en befrielse, men i det första fallet bara något som förstör.
 
Senast ändrad:
Sv: Sista andetaget...

Mina kusiner hade en katt som på veterinärs inrådan fick somna in hemma. Han dog av ålder i sömnen, och om djuret inte lider kan jag inte se vad det är för fel med det.

Han fick ju somna in hemma på favoritfilten, mätt på favoritmaten som han fick varje dag sin sista vecka i livet. Klappad och kliad av sina favoritmänniskor varje vaken stund. Han sprang lite i sömnen, spann förnöjt och lämnade vår värld. I mina ögon är detta det allra bästa sättet för en katt att dö.
 
Sv: Sista andetaget...

Svara alla, enklast så... :)

Ja jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Och efter att ha läst era svar så ser jag nog mer nyanserat på detta. Det ska Ni ha tack för. :bow:
Det är ju därför forum som dessa är så bra! Man lär sig att se saker ur flera perspektiv. Oerhört nyttigt och givande.

Jag tror för egen del att jag "dömde" denna kvinna lite väl hårt och lite väl snabbt. Förmodligen därför att jag själv aldrig har upplevt att ett djur somnat in hemma pga ålderdomssvaghet.

Ha en trevlig helg allesammans! :bump:
 
Sv: Sista andetaget...

Varför skulle det vara mer fel att låta en gammal katt somna in hemma, utan smärtor än det är för en gammal människan?

Förutsatt att det nu är så att katten somnar in lugnt och stilla. Det är väl drömscenariot?
 
Sv: Sista andetaget...

Jamen det är ju just det som jag kom till insikt om! :idea:
Föreligger inget som helst lidande, ja då ÄR det sannerligen ett drömscenario!
 
Sv: Sista andetaget...

Svara alla, enklast så... :)

Ja jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Och efter att ha läst era svar så ser jag nog mer nyanserat på detta. Det ska Ni ha tack för. :bow:
Det är ju därför forum som dessa är så bra! Man lär sig att se saker ur flera perspektiv. Oerhört nyttigt och givande.

Jag tror för egen del att jag "dömde" denna kvinna lite väl hårt och lite väl snabbt. Förmodligen därför att jag själv aldrig har upplevt att ett djur somnat in hemma pga ålderdomssvaghet.

Ha en trevlig helg allesammans! :bump:

:bow: :bow: :bow:

Såklart menar ju ingen att man ska låta en katt som lider ligga och självdö. Men att få somna in i stillhet hemma måste väll ändå vara det bästa sättet att dö på, oavsett om man är människa eller djur :)
 
Sv: Sista andetaget...

KL Då i då ringer folk mitt i natten om djur som mått dåligt en längre tid o som nu är döende o knappast känner ngt o plötsligt är det väldigt bråttom att förkorta lidandet.
PL
 
Sv: Sista andetaget...

jag håller med. att djuret lugnt får dö i sömnen med sina nära och kära runt sig är inte att utsätta det för onödigt lidande, utan helt naturligt och förmodligen bättre för katten.

det är ju skillnad på en katt som har stora smärtor pga sjukdom eller skada och en gammal katt som bara blir svagare och så somnar lugnt. det är ju oftast så gammla människor dör, ingen tycker att det är grymt...
 
Sv: Sista andetaget...

såvida katten inte lider eller visar symptomer på att den har ont så ser jag inga problem, det är ju inte så att man avlivar en människa om den är inne i det sista stadiet.
 
Sv: Sista andetaget...

Min katt dog hemma av sig själv.
Vi hade egentligen ingen aning om att hon skulle dö.
Hon hade varit lite trött och slö nån vecka, men det var inget som vi direkt reflekterade över, det var sommar och ganska varmt och katten var 13 år - alltså ingen ungdom längre.
Hon gick och lade sig med min mamma på kvällen och på morgonen var hon död.
Vet inte varför hon dog, men hon visade inga tecken på att ha ont någonstans, så jag tror det var ett ganska skönt sätt att dö på.
Bara somna och inte vakna.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 381
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: ako
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 298
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 166
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp