Sista bilderna- tips tack!

PiperGarden

Trådstartare
Nu är stunden kommen och det är min tur att ta farväl av en älskad vän sen 15 år :cry:
I helgen ska en kompis med systemkamera fota oss ihop. Tänkt att ta lite fina härliga bilden, men jag är sjukt okonstnärlig av mig så behöver tips på vad man kan göra?!
Vi har en matte som alltid blir jättedålig på bild, en lurvig halvfriserad pålle, strålande sol enligt prognosen och snötäckta fält. Jag har iaf tänkt lite fina uppställda bilder, han får vita benlindor så det rakade området inte syns. Han kan ridas kortare sträckor rakt fram, så ska även försöka ta lite härliga barbackabilder (eftersom han vilat ett tag kan dom nog bli intressanta... :p ). Men mer då? Vilka vinklar, känslor och idéer blir bra på bild? Jag kommer inte att ha klänning... :p Blir ridbyxor och nån snygg tröja.
 
Mysbilder :love:
Bilder där ni står nära ihop.
Grejen är att det faller sig rätt naturligt när ni väl står där.. Strunta i att kameran är där utan se till att ha en mysig stund med din kompis så kommer bilderna bli fantastiska per automatik.
Jag tog farväl av min bästa vän sedan tonåren, för ett par år sedan. Jag hade bara honom, mig själv och en kamera. Ändå blev bilderna något speciellt, just för att det var i den stunden det var.

Så kör på bara :)
 
Först och främst; jag beklagar verkligen sorgen. :(

Jag gjorde en sådan fotografering med min tant när det var dags för henne att vandra vidare. Jag är så obeskrivligt glad för de bilderna, de är den finaste skatten jag har! Bifogar ett gäng så kanske du får lite inspiration.

Några tips:
  • Se till att utrustningen är ren och sitter ordentligt. Jag hade missat att stoppa in flärparna på tränset i sina "hållare" något som stör mig väldigt mycket såhär i efterhand då det ser himla slarvigt ut på bilderna. Även en knopp hade gått upp, något jag inte alls tänkte på då, det ser inte heller så fint ut.
  • Förflytta er och använd olika bakgrunder.
  • Var inte rädda för att göra omgivningarna till en del av bildkompositionen. Som den sista bilden här där vi har använt trädet som en ram i bilden, eller den första där blommorna är i förgrunden.
  • Ta många bilder! Jag tror vi tog typ 600 bilder eller nåt, men vad gör det? Hellre 1000 bilder och 100 som blir bra än 100 bilder och bara 10 som blir bra.
  • Ta olika sorters bilder. Både helkroppsbilder, ansiktsbilder, bilder på er båda, bilder på bara hästen.
  • Slappna av!
Lycka till! :)

1511727_10152201332636374_4933045645263665649_o.jpg


10344183_10152201333271374_3917369574330232548_o.jpg


10339310_10152201333621374_1682204855924757297_o.jpg


10329759_10152201334181374_4831638781240847367_o.jpg


10386928_10152201334586374_3288418804965769038_o.jpg


10404032_10152201335316374_7817364780580361303_o.jpg


10333679_10152201339961374_3965832281570016479_o.jpg
 
Mysbilder :love:
Bilder där ni står nära ihop.
Grejen är att det faller sig rätt naturligt när ni väl står där.. Strunta i att kameran är där utan se till att ha en mysig stund med din kompis så kommer bilderna bli fantastiska per automatik.
Jag tog farväl av min bästa vän sedan tonåren, för ett par år sedan. Jag hade bara honom, mig själv och en kamera. Ändå blev bilderna något speciellt, just för att det var i den stunden det var.

Så kör på bara :)

Min pojke är dock typen som tycker att mys är för mesar :angel: Däremot kan vi nog få många komiska kli-bilder :D
 
Hur ser hästen ut i kroppen? Är han gammal/ser han medtagen ut? Eftersom min första ponny gick bort väldigt hastigt hann vi inte ta några avslutande bilder på honom alls, vilket jag tyckte var jättetråkigt i efterhand, så när ponny nummer två gick bort skulle jag absolut inte göra om det misstaget. Min inte fullt så fotobegåvade far utrustades med kameran, och vi hade till och med tur med vädret, ljuset är helt magiskt på bilderna (tack till kameran, pappa är liksom typen som kan ta 20 bilder av en hästhov eller sanden i paddocken istället för det han ska fota). Men hästen var nästan 30 år, och hade fallit ur jättemycket i hull sista veckorna (vilket var en av anledningarna till att hon skulle tas bort), och de där bilderna ser inte alltför roliga ut så här i efterhand. De bästa är de där bara huvudet syns, så har hästen tappat mycket i vikt och ser medtagen ut hade jag nog inte tagit några helkroppsbilder.

Och försök hålla humöret uppe även om det inte är lätt i det läget. Jag ser helt söndergråten ut på varenda bild, vilket kan ha berott på att jag grät dygnet runt hela sista veckan hon levde. Då kanske man kan vrida på sig så att du inte syns så tydligt/står med bortvänt ansikte/ansiktet mot hästen? Tänk också på bakgrunden, vi tog bilderna i hagen för att slippa släpa ut häststackaren någonstans, och de flesta bilderna innehåller även ett styck linslus till unghäst som trängde sig in i varenda bild, vilket är en förmåga den hästen har haft sen dag 1. Sen kan det vara jättefint också, jag har flera bilder av dem tillsammans från sommaren innan som jag är jätteglad för, men just här blev unghästen mest bara i vägen.
 
Hästen är fräsch och fin, bara lite omusklad och luddig ;)
Vädret ska va riktigt fint i morgon och vi har gott om snötäckta fält med skog som bakgrund :love:
 
Beklagar sorgen :(
När min gamla sköthäst på ridskolan skulle tas bort så tog vi lite bilder i ridhuset där vi mest stod och myste.
Lyckas inte få in någea bilder från facebook så får bli ett videoinlägg istället där några av bilderna syns.

950525-130503:
 
Beklagar :cry: Jag var med när min älskade van Remo fick somna in. Det absolut värsta jag varit med om i hela mitt liv, men samtidigt hade jag inte velat vara någon annan stans än att hålla i honom när han föll ihop...
Är så glad över alla bilder jag har på honom idag.
40767_429133386066_1611138_n.jpg


Denhär bilden fotade min mor, utan min vetskap. Sorgligt, hemskt, men samtidigt vackert. Den absolut sista bilden på oss tillsammans, de sista minuterna då jag kunde känna hans päls, hans doft, hans värme. Innan han blev kall och stel och försvann ifrån mig...
44576_432326971066_8279062_n.jpg
 
Tack för alla svar och er omtanke! :)
Bilderna blev fantastiska :love: Tror kompisen tog 1000 bilder, har fortfarande inte sorterat igenom allihop. Att inte gråta är lätt när man är med min pojke, han är mitt lyckopiller sen många år tillbaka och förgyller varje dag :love:
Ett smakprov på bilderna, så här lycklig blir en konvalescent sen 5 månader tillbaka när man får göra det man älskar mest- galoppera! :bump::bump::bump: Kompisen som var beredd på att trösta mig, log glatt åt att jag storskrattade hela vägen :D
DSC_6280_zpsnuezbp5v.jpg

:love::love::love:
 
Åh gud jag skulle inte ha gått in i den här tråden, jag bara bölar :cry: Men fantastiskt vackra och uttrycksfulla bilder :love:

Ångrar att jag inte fick några fina bilder med älskade donnan innan hon dog för ett par år sen :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp