Bukefalos 28 år!

Sista minuten-resa ensam

emma-vsm

Trådstartare
Har ni förslag på resmål om jag vill åka på en resa i november?

Jag funderar på att åka ensam, och vill mest vila upp mig och umgås med mig själv, sola och bada och ta det lugnt, alltså är jag inte intresserad av något partyställe.

Det kan vara 5-7 dagar typ och gärna varm och möjlighet att ta en sista minuten-resa, budgeten är inte jättestor.

Tips?

/Emma
 
Har ni förslag på resmål om jag vill åka på en resa i november?

Jag funderar på att åka ensam, och vill mest vila upp mig och umgås med mig själv, sola och bada och ta det lugnt, alltså är jag inte intresserad av något partyställe.

Det kan vara 5-7 dagar typ och gärna varm och möjlighet att ta en sista minuten-resa, budgeten är inte jättestor.

Tips?

/Emma

Turkiet? Brukar kunna vara hyfsat väder i november gärna i början om du kan styra!
Gran Canaria där är det bra svensk sommar som väder (eller ngn annan Kanarieö).

Till båda destinationerna finns gott om sista minuten särskilt i november efter höstlovet.

Kolla på ex www.sistaminuten.se eller annan sökmotor för resor så får du en uppfattning om vad som finns. Sikta långt in i medelhavet så är det varmare alt en längre flygresa.
 
Gran canaria skulle jag rekommendera :)

Puerto Rico har jag varit i och där var det lite blandat. Lite party om man ville men lugnt på stranden, bra restauranger och det var bara att hoppa på bussen till tex maspalomas om man vill rida kamel eller ut och shoppa.
 
Svårt att hitta värme i november på nära håll (man vill ju inte att det mesta av tiden skall gå bort i resa och ev jetlag ;))
Malta kan vara sol- och badvarmt fortfarande och dit finns det möjlighet att åka kortare (direktflyg) tid och även på vintern. Har varit där i november och då var det fortfarande som svensk sommar. Har man tur kan det även vara bra väder på Sicilien, Kreta och framförallt Cypern. Problemet är att det dels kan vara lite väl off-season dels kan man ha otur och pricka ett av de första vinterovädren.

Om du inte måste sola så kan Budapest vara ett tips. Där finns det flera bad/spa med eller utan vidhängande hotell. Poolerna är naturligt uppvärmda av varma källor. Men jag är lite osäker på om de fortfarande har utomhusbassängerna öppna i november. Annars finns det gott om pooler inomhus. Varför inte kombinera med massage och annan behandling. Det är svårt att hitta något mer prisvärt och det är lätt att kombinera sin egen resa eftersom det finns flyg nästan varje dag.

I Istanbul finns det också gott om Hamam där man kan vila och bli ompysslad. Också mycket prisvärt.
 
Turkiet? Brukar kunna vara hyfsat väder i november gärna i början om du kan styra!
Gran Canaria där är det bra svensk sommar som väder (eller ngn annan Kanarieö).

Till båda destinationerna finns gott om sista minuten särskilt i november efter höstlovet.

Kolla på ex www.sistaminuten.se eller annan sökmotor för resor så får du en uppfattning om vad som finns. Sikta långt in i medelhavet så är det varmare alt en längre flygresa.

Turkiet är ganska kallt i november. Man kan inte direkt bada och sola då tyvärr :-(
 
Sista solresan till Cypern går den 21 oktober såg jag nyss.
Vet inte om det finns sista minuten till Oman eller Kap Verde men där är det lugnt och varmt iallafall.
Annars Egypten kanske?
 
Har ni förslag på resmål om jag vill åka på en resa i november?

Jag funderar på att åka ensam, och vill mest vila upp mig och umgås med mig själv, sola och bada och ta det lugnt, alltså är jag inte intresserad av något partyställe.
Någon av Kanarieöarna. Jag var i vårvintras på ett fantastiskt trevligt hotell längst ner på Fuerteventura. Jag hade sällskap då, men just där kände jag att där hade jag kunnat trivas urbra ensam för att bara ladda batterierna.
 
Charter till medelhavet i november är nog svårt. Beror troligen lika mycket på bristande efterfrågan som lite osäkert väderläge. Man får flyga reguljärt. lämpligen till någon av de platser där det finns mycket "övervintrare" så att inte hela "turistinfrastrukturen" är stängd. Sydligaste Spanien kan också vara ett alternativ.
 
Tack för alla tips, ska kolla upp var och ett av dem :)
Förra året var november riktigt ruggig och regnig på malta, fasiken vad jag frös. Vi badade till slutet av oktober men sedan var det inget skönt i vattnet längre.

Kanarieholmarna är ju säkert det säkraste kortet, men har lite andra förslag också som du kan kolla upp:
Marrocko - Min upplevelse av marrocko var bra men kanske inget för en ensam tjej? Runt turistorterna är det väl rätt lugnt och det var många år sedan jag var där men bra strand och varmt och skönt var det i alla fall.
Tunisien - samma där men tror det är lite säkrare för ensamturister dock osäker på klimatet den tiden på året, om det är samma som Malta, ligger ju bara några mil söderöver...
Egypten - Kan säkert vara billigt med tanke på det politiska läget nu, men ud avråder ju inte att åka till turistorterna i alla fall och en annan bukefalist vågar ju bege sig dit framåt vintern...
Dubai - Inte lång flygtid och där finns allt sägs det. Norwegian flyger dessutom dit för en billig peng om du inte vill flyga charter.
Israel - Läget kan ju ändras snabbt där men UD avråder bara från att resa till vissa delar av landet (liksom de även gör vad gäller Egypten, Tunisien och Turkiet) och enligt vänner som bor där och verkar vid ambassaden är charterorterna inga problem att vistas på.

Sedan beror det ju på vad du själv finner etiskt försvarbart att åka till också naturligtvis. Detta var vad jag kommer på kan ha missats bland övriga kommentarer om du vill checka...
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 058
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 291
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 804
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 353
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp