Sista rasvalstråden...

Lona

Trådstartare
...från Lona, i alla fall på ett bra tag.
Det är bara att inse, tiden rinner ut och jag får se till att bestämma mig för en ny hund (ras) men ingen tycks passa! Jag attraheras av många olika raser som är totalt olika men samtidigt tycks det alltid finnas något som jag inte gillar.

Så:
En mindre/mellanstor hund (kelpiestorlek), går möjligen att tulla på och vara något större, dock ingen jättehund.
Pälsen skall vara funktionsduglig, det är ok med trimras men inte med krull (pudel, lagotto).
Exteriören skall även den vara funktionsduglig utan överdrivna drag, dregelraser går bort för då vägrar mamma att befatta sig med den :wink: .
I övrigt så får den se ut i princip hur som helst.

Mentalitet:
En pigg, glad och positiv hund som kan hänga med på det mesta inklusive en hel del träning (bruks, agility mm).
Skitviktigt att den är öppen och tillgänglig, den behöver inte älska allt och alla men hellre det än osäker och rentav rädd.
Helst skall den förstås inte ha andra rädslor heller utan vara en trygg och stabil hund med gott självförtroende. (En av sakerna jag gillar bäst med min nuvarande hund är att hon är så förbaskat stabil mentalt, inte mycket som bekommer henne!)
Funka hyfsat med andra hundar och djur, den måste inte vara retrievervänlig men i alla fall inte känd för att INTE funka med andra hundar.
Och så har vi det luddiga... Den får gärna vara lite egen och ha egna åsikter (min cairn är perfekt) men det får inte gå till överdrift, jag vill ändå ha en samarbetsvillig hund. Kompisens jaktlabbe är för mjuk och jag tycker att cavalierer är tråkiga :oops: (som exempel).
Aktiveringsmässigt så får det balansera mellan arbetsmyran som jag vill ha när jag mår bra och en hund som nöjer sig med att gå promenader och drälla i stallet när jag inte mår bra.
Alltså, en hund som ställer upp och tycker att det är kul att träna, är hyfsat lättmotiverad men antagligen inte har kapacitet för SM.
Det är en fördel om det är en ras där det går att luska lite mer på mentaliteten, dvs att det görs MH, att det finns hundar som är ute och tävlar eller liknande.
Föremålsintresse, nyfikenhet och kamplust är plus men det viktigaste är att hunden funkar i vardagen.
Den skall kunna släpas med lite varstans: givetvis på hundaktiviteter men även till stallet (tåla folk och kunna umgås med andra djur), på släktträffen med hundrädda barn mm.

Vad söker jag :confused:
Har några raser jag fnular på men det är som sagt alltid något jag hakar upp mig på.
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Du kanske söker en schnauzer från en bra uppfödare? Eller en Berger des pyrenees (Med reservation för stavning).
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Jag säger också schnauzer...
Är ju precis det du beskriver :D

Men måste ju vara något du inte gillar, för du har ju varit här :D
Synd du inte tog en från kullen jag precis haft. Jag bara älskar deras mentalitet :love:
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Cocker eller schnauzer är nånting jag kommer att tänka på rent spontant.

Edit; såg nu att det tydligen inte bara är jag som tänkt på schnauzern :D
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Delvis KL:
Jo, schnauzer står högt på listan och jag hade gärna snott med mig en av Granas :D (var minsann sugen på senaste kullen men trodde att Skroffan var bättre än hon tydligen är)...
Det är mest att det är så många som anser att de är sura och griniga (inte Granas alltså utan rent generellt), jag kanske borde lita mer på magkänslan, det gick ju bra sist.
Cocker och berger, nej, av olika skäl.
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Delvis KL:
Jo, schnauzer står högt på listan och jag hade gärna snott med mig en av Granas :D (var minsann sugen på senaste kullen men trodde att Skroffan var bättre än hon tydligen är)...
Det är mest att det är så många som anser att de är sura och griniga (inte Granas alltså utan rent generellt), jag kanske borde lita mer på magkänslan, det gick ju bra sist.
Cocker och berger, nej, av olika skäl.

Åk till en utställning får du se att de inte är griniga :D
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Det är mest att det är så många som anser att de är sura och griniga (inte Granas alltså utan rent generellt), jag kanske borde lita mer på magkänslan, det gick ju bra sist.

Å andra sidan tycker många att retrievers är fantastiska, och det vill du ju inte ha ;) Olika raser finns ju av en anledning :D
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Jag tycker också schnauzer, och tycker absolut inte att de är sura och griniga! Tvärtom är de glada och positiva vovvar utan att bli retrieverjobbiga :);)
Jag har för mig att det faktiskt skiljer sig lite mellan p/s och de svarta mentalt, men det kanske Grana kan berätta mer om? Ifall det var något med p/s du inte gillade.

Åk och träffa fler uppfödare av rasen? :)
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Jag kom att tänka på welsh springer spaniel. En lagom allroundhund. Men mer egensinnig och mindre arbetskrävande än den engelska. Vilket kanske kan passa dig bra. :) Lite mindre och lite mindre pälsvård dessutom.
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Varför inte en till Cairn?

Eller Finsk Lapphund, Eurasier, DSG, Sheltie, Schapendoes, Västgötaspets, Corgi
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Lite beroende på hur lätt tränad hund du vill ha så låter det väldigt mycket som en Finsk eller Svensk lapphund tycker jag :)

Är det ok med en hund som har en hel del egen vilja och kanske ifrågasätter varför den ska sitta för femte gången på rad men fortfarande gärna jobbar bara föraren klurar ut vad som får just den hunden motiverad då är en av lapphundarna ganska perfekt ;) Som jag förstått det är den Lapska vallhunden snäppet enklare att träna med men fortfarande av samma kärna som de andra lapphundarna.

Men vill du ha mer will-to-please kanske Korthårig Collie kan vara något? Har själv en F.lapp nu och är sugen på Mer och något enklare hund att träna med när jag har möjlighet att skaffa en till hund samtidigt som jag känner mina egna begränsningar. Jag drömmer om en Malle men inser som sagt att det blir för mycket för mig i nuläget och då passar collien bättre. Det kan kanske krävs lite mer detektivarbete för att hitta rätt kull bland collies än lapphundar men å andra sidan tror jag det finns mer dokumenterat om dem alltså fler som går MH, tävlar etc även om lapphunden är på frammarsch inom många områden :laugh:
 
Sv: Sista rasvalstråden...

*Delvis KL*
Det jag gillar med (en bra) schnauzer är att de verkar ha den där coolheten och tryggheten/stabiliteten som Skroffan har. De tror inte att man skall sparka ihjäl dem om man råkar snava över dem, typ :p.
Men så är jag liiite osäker även på deras arbetsvilja, pratade med en kille idag som är mycket framgångsrik med riesen och har haft kurser för SSPK(?), han menade att en bra schnauzer är en rolig hund att jobba med men att det finns mycket skräp bland mellisarna. en nackdel med icke-bruksraser är ju att de inte måste göra MH...
Jag får ju säga att jag tycker att svart är snyggast :o men blir det en schnauzer så är det nog så att jag håller kollen på båda färgerna och ser om det dyker upp någon intressant kull oavsett färg :).
En del säger att p/s är stabilare men jag har träffat folk som menar att det är tvärtom så man skall nog som sagt titta på kombinationen.
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Schapendoes är trevliga hundar men det klickar liksom inte :).
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Har kollat på welshen en hel del faktiskt men de flesta jag har träffat har varit väldigt nosiga och ofokuserade och det har inte bara berott på ägaren. Och så är det det där med flamsigheten...
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Cairn har två nackdelar; dels är de lite för små för bruks (jag insåg att jag uttryckte mig klantigt i startinlägget, jag menade en mellanstor hund som är lite mindre - som kelpie - typ, inte "liten hund") och så är de inte Skroffan. Jag tycker jättemycket om rasen och det blir säkert fler cairns hemma så småningom men inte nu. Jag skulle bara jämföra med Skroff och hon är outstanding (vilket inte bara jag tycker ;)).
Delvis KL:

DSG, lancashire heeler, corgi, sheltie och västgötaspets går bort pga storleken och i de senares fall även skälligheten.
Eurasier har jag sneglat en hel del på då jag har en bekant som har ett par jättetrevliga men jag tror att de dels är för reserverade och dels inte har tillräckligt med motor. Jag vet att det finns undantag iofs.

FLH, för skällig och för lite motor, jag gillar ju spetsar men blir det en spets så blir det en lapsk :). Därmed går även svensk lapphund, norsk buhund och keesen bort. Dock är det det där med skälligheten...
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Angående lapphundarna, se ovan :).
Kh collie är jag rätt inne på, jag är medveten om att det kanske verkar lite konstigt då jag även är inne på schnauzer och de är totalt olika hundtyper men jag tilltalas av olika saker hos raserna.
Det jag har lite emot collien är att en del är ganska nervösa och att jag kanske tycker att de är lite "tråkiga", för "osjälvständiga" och veka? Förmodligen önskvärt för de flesta men jag är ju van vid terrier...
Å andra sidan var det rätt trevligt med min isländska fårhund som var sådär lagom följsam.
En fördel är helt klart att det finns mer dokumentation på mentaliteten som MH, i vissa fall MT och tävlingsresultat.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 128
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 387
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 866
Senast: iNHALE
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 500
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp