Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

voltis

Trådstartare
Hej! På tisdag morgon lyfter ett plan mot varmare breddgrader, och på det planet finns jag sambo och lilla dottern på 2 år.
Jag gillar att ha full koll på allt, och har läst på och googlat om det mesta.
Nu vill jag bara ha alla superbra sistaminutentips från alla kloka buke-föräldrar.

Det är C:s första flygplansresa, så vet ju inte alls hur hon kommer att reagera.
Har packat ner favoritleksakerna, böcker, en vän har en ipad med sig med barnfilmer.... lite muta i form av godis kommer att inhandlas.
Andra tips? Innan flyget, på flyget, efter.. ja allt :D

På plats, på varmare breddgrader, ngt vi bör tänka på?
Dricka mkt vatten står högst på listan, solskydd i form av både dräkt och solcreme och solhatt.

Eller bara ett lycka till, börjar bli lite pirrigt nu :D Vi blir bara borta en vecka och ska bara vara på hotellet och slappa! :love:
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Så härligt med en solsemester i vintermörkret, hoppas ni får det jättemysigt!!!

Jag har ju flugit ganska mycket med mina små, och brukar ha med ganska mycket saker på planet. Lite nya leksaker, ny bok, pennor och russin. Sen har jag mutväskan med klubbor, choklad, vindruvor, clementiner till förbannelse, tuggummi och allt annat de kan tänkas gilla. Jag har även med ett ombyte (som passar båda) och ett par blöjor och ett paket våtservetter. Man får ju inte ta med dricka ombord om det inte är ersättning eller bröstmjölk så köp när ni kommit innanför säkerhetskontrollerna.

LAPTOPEN med nya filmer brukar funka i en kvart ungefär. Sen är det ganska kul att bara hoppa upp och ner från sätena, ner på golvet och upp igen typ.

Min äldste (som snart blir 4) får jätteont i öronen när vi är på väg neråt, aldrig uppåt. Han får panik och blir jätteledsen och ingenting hjälper. Jag har inte alltid haft det problemet, bara de senaste 4 gångerna ungefär, så nu när jag var hemma sist köpte jag små tryckutjämnande öronproppar på apoteket. De verkar hjälpa en del men när han får ont river han ut dem också. Jag har gett honom nässpray innan flygresan också och jag vet inte om det hjälper men min mamma säger att det hjälper henne så jag provar. Det kan man prova som kan hjälpa är något som får dem att svälja eller att öva innan på att hålla för näsan och tryckjämna själv. Jag hoppas att ni slipper dessa problem.

Hur man beter sig med barn på solsemester vet jag inte så mycket om.

/ hon på den regniga ön :D
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Ja öronen är jag mest nervös för, hon är dessutom lite snorig. Men nässpray står med på packlistan :D

Hur är det eg med att ta med egen mat (läs godis) på planet? Försökt googla, och jag har förstått det som att man bara får ta med det man köper i taxfreen ombord. Tänkte ju som dig packa ner russin, klubbor, godis.. = mutor ;)
Om inte annat måste man ju kunna smuggla med lite hehe. Tänkte mest så man slipper springa i taxfreebutikerna på morgonkvisten så där hehe.

Vårt resesällskap har en ipad där han han laddat på bla Pippifilmer och sådant, det tror jag kan bli en stor "räddning" . Nu är C väldigt lätt, men flyga är ju en helt ny grej!
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Wooohoo läste just att de har beacchvolley på hotellet! Som gammal volleyspelare blev jag just ung på nytt ! :banana::bump::banana::bump:

Nej, jag reser inte särskilt ofta märks det? :D
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Ge att dricka vid start och landning! Då får man svälj rörelsen av sig självt! ;)

Motionera barnet på flygplatsen innan ni går ombord, med lite tur så somnar de på planet... Fast det kan även gå åt andra hållet... Vi åkte i mars i år, vi åkte hemifrån strax efter 01 på natten, barnen hade hunnit sova en stund men var vakna hela bilresan, en timme, höll igång medans vi väntade på incheckning, där fick vi kallduschen att flyget som skulle ha gått kl 06 var försenat och skulle lyfta 09 istället... Vi åkte tillsammans med en annan familj med barn så barnen höll igång hela tiden på flygplatsen, på flyget hade de placerat oss en aning märkligt med tanke på att vi hade bokat tillsammans, de hade placerat några andra emellan oss.. Men hur som helst så höll ungarna igång och satt och måla och greja hela flygresan, sonen somna tio minuter på bussen innan vi var framme vid hotelet, sen höll de igång till kvällen... Men då sov alla som stockar kl 20 00...:angel:

Men tillbaka till lite tips, en filt kan vara skön att ha på flyget, det brukar kunna kännas lite kallt och det är inte alltid det finns att låna.
Jag har alltid haft med en ringsjal för att kunna bära enkelt och smidigt, tex genom passkontroller, när man ska ta väskorna osv.
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Dryck var smart! :laugh: Och en liten filt kan man ju alltid knä ner i handbagaget!

Sovningen får vi se hur det blir med. Då vi går upp ca 4.30 på morgonen så hoppas jag att hon somnar på flyget en stund. Hon brukar blir trött ca 5 h efter vaknandet så det skulle kunna gå ;)
Dock är hon så otorligt lättväckt så vi får väl se hur det går med det.
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Vi ska flyga med vår 6-månaders nu i jul och jag är också lite nervös.

I handbagaget tänkte jag ha med bärsele, barnmatsburkar + ersättning på tetra. Engångshaklappar + dito skötbordsunderlägg. Våtservietter. Napp till start och landning om han inte vill ha flaskan. Filt, ombyte och ett par leksaker.
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

under året är de ganska lätta att ha med så du behöver nog inte vara orolig. värsta gången för mej var när min äldste var precis över året och bara ville gå upp och ner i gången och pilla på allas klockor, armar och skor. sätt vi i sätet tjöt han som en stucken gris. alla andra gånger har det varit lättare.

voltis hur lång flygresa är det?

mat har aldrig någonsin varit problem, de har aldrig ens nämnt det. Eller jo, när jag hade en risifrutti i väskan tyckte de jag skulle tagit ut den och lagt i en plastpåse, men det var inga problem att få med den. så plocka du med dej vad du behöver.
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Värsta gången jag flugit med Emilia var när hon var 1,5 år, för liten för att intressera sig för böcker/pyssel någon längre stund och full med spring i benen. Då flög vi på kvällen och tänkte att hon skulle vara trött och somna, istället var hon övertrött och helt galen.

Men förutom den gången har det gått bra alla gånger vi flugit. Dricka vid start landning (köp efter säkerhetskontrollen eller ha en tom flaska med och fyll efter kontrollen) och mutor. Tycker hon paket är spännande? Isf läste jag tips om att slå in småsaker i paket som dom sen har lite att pyssla med. Vi har aldrig haft några problem att ha med ätbara saker i säkerhetskontrollen.

I enda handbaget är det smidigt att bara ha saker till barnet så slipper han leta efter det man behöver bland massor saker.
Filt har vi fått låna på flyget varje gång vi åkt.
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Jag har tva sma ryggsackar och en stor till mig, det har aldrig varit nagra problem. Paketen var en kanonbra ide! Jag ar glad att jag inte bor langre bort an jag gor, 2 timmars flyg efter 2 timmars bilresa racker....
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Säger som alla andra, det var mycket lättare att resa när de var under året och inte gick än... Vi flög till USA fram och tillbaka när vår dotter var 6 månader och det var verkligen enkelt. Sa till innan så barnmat fanns på plats, det enda jag hade med mig var välling i matväg. Vi följde samma tider och rutiner som hemma, så hon åt mat och somnade lagom tills vi skulle äta och sov nästan hela vägen. Hon grinade inte en enda gång.

Värre var det när vi flög till Vancouver när hon var drygt 1 år och lärt sig att gå, då var det upp och ned i planet hela vakna tiden, tills hon däckade av all spänning. :) Vi ska flyga till Toronto i sommar, en vän har spelat hockey där och ska vara med om en stor grej, så vi "måste" dit, fasar nästan för resan med mellanlandningar, 6månaders gravid, en flygrädd sambo och en liten snorunge på 22 månader... Då är det bara att ladda väskan med nya leksaker, godis, nappar, iPad med nya roliga spel osv.

*kl*
något som kan vara bra att ha med när man flyger och de är täppta i näsan och små kan vara en nässkölj, de finns på Apoteket. Även Alvedon, öronproppar osv är bra att ha med ifall barnet skulle bli sjuk på resan.
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Fast nar de ar 22 manader ar de lite mer mutbara an nar de ar ett ar. Det blir sakert inga problem for er.
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Gud vad skönt, nu slappnade jag faktiskt av lite. Är de intresserade av filmer och sånt då också?
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Min 23 månaders gör iaf :) alla Astridfilmerna och youtubeklipp (man kan ladda ner dem med realplayer)
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Hur är det eg med att ta med egen mat (läs godis) på planet? Försökt googla, och jag har förstått det som att man bara får ta med det man köper i taxfreen ombord. Tänkte ju som dig packa ner russin, klubbor, godis.. = mutor
Om inte annat måste man ju kunna smuggla med lite hehe. Tänkte mest så man slipper springa i taxfreebutikerna på morgonkvisten så där hehe.
Man får ta med hur mycket mat och godis man vill. Däremot vätskor är det regler för - det du tar med får inte vara mer än 1 dl/förpackning och allt ska rymmas i en en-literspåse. Undantag är dock barnmat (dit räknas oftast INTE Festis och dylikt), särskild dietmat samt flytande mediciner.

Alltså kan du köpa allt godis och sånt du vill innan men vill du köpa goda drickor eller läsk eller så så får du göra det i taxfreen. Hoppas detta är tydligt och lättförståeligt :)
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Ahhh bra! Köpt lite klubbor och godisaskar idag :)
Undra hur de ser på smoothie i tetra.. är nog klassat som dryck...?

Vindvissla: 5,5 timmes flygning ungefär blir det. Mkt spännande ska det bli!
Idag har hon packat sin ryggsäck, massa pippi-figurer och andra småfigurer blev det, pennor och en ny målarbok med Pippi. :D
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Är det sån barnsmoothi borde det gå bra, men lägg den i en sån genomskinlig plastpåse man kan ta innan säkerhetskontrollen för säkerhets skull.
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Bra ska testa, annars får vi väl slänga den bara det är inte hela världen :laugh:
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Det handlar inte om vad som är dryck utan vad som är flytande. Huruvida den räknas som barnmat eller ej beror nog lite på kontrollanten som tittar, de flesta skulle nog släppa igenom den. Du behöver inte stoppa den i nån påse - det gör ingen som helst skillnad för bedömningen men det är smart att samla all flytande barnmat (dit räknas även till exempel pureer och sånt) i en påse som är lätt att visa upp för annars finns möjligheten att de vill gräva lite i väskan för att kika på det organiska.
 
Sv: Sistaminuten-tips! (Utlandsresa)

Påsarna påverkar inte alls huruvida man får ta med saker eller ej, det är bara för att det ska vara lätt för oss bedöma huruvida vätskan som införs ryms i en en-literspåse eller ej. Eftersom barnmat är undantaget vätskebegränsningen behöver man inte lägga dem i nån påse.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp