Sits och inverkan i galopp

Jeslin

Trådstartare
Jag har en diskussion med en kompis och vi tänker olika samt har hört instruktörer säja olika saker. Kan ni hjälpa oss med era tankar om ryttarens sits och inverkan i galopp genom att svara på nedanstående frågor?

1. Efter galoppfattningen, ska man då hålla kvar galopphjälperna hela tiden som man galopperar (dvs. innerhöft framskjuten, ev. innerskänkel lite framför sadelgjordsläget och/eller ev. ytterskänkeln något tillbakadragen)?

2. Sker drivning i galoppen med sätet eller underskänklarna?

3. En lite mer öppen fråga: Kan du med egna ord beskriva korrekt sits och inverkan i galoppen?
 
Jag sitter kvar och min sits säger galopp med takt och hjälper. Det är viktigt för mig att ha en bra ”galoppkropp”, avspänd och spänstig som rider hästen i den fartvind jag vill ha.
 
Jag sitter kvar, men "försiktigt" eftersom min häst är väldigt känslig vill hon gärna göra sluta i galoppen om skänkeln kommer om för mycket.

Jag driver med både ock, beroende på häst och vilken reaktion jag är ute efter.
 
Tar detta som en utmaning då :)
1. "Ska" känns svårt att svara på. På vissa hästar behövs det väl och på vissa hästar inte, att det beror på hur hästen är utbildad. Men är det inte även så att det beror på om hästen går ställd eller formad för ena skänkeln?

2. Driver gör man väl i första hand med underskänkeln, överskänkeln blir mer använd på högre nivå dressyr (tänker på hur osynliga hjälperna kan bli)

3. Ryttaren sitter lodrät linje som utgår från axel, höft och häl. Ryttaren behöver inte inverka för att galoppen ska bibehållas utan anledning.
 
Jag sitter aldrig och håller kvar galopphjälperna efter att jag fått en fattning. När jag fått galoppen sätter jag mig i lodrät sits. För att behålla galoppen, om hästen verkar vara på väg att sakta av, kan jag antingen driva lite eller ge en liten kort galoppfattning igen.

Jag driver med underskänklarna, eller med sätet beroende på häst. Ska jag driva med sätet sitter jag absolut inte och gungar fram hästen fortare utan snarare att jag kanske lättar lite och lutar lite lite framåt.
 
Jag sitter aldrig och håller kvar galopphjälperna efter att jag fått en fattning. När jag fått galoppen sätter jag mig i lodrät sits. För att behålla galoppen, om hästen verkar vara på väg att sakta av, kan jag antingen driva lite eller ge en liten kort galoppfattning igen.

Jag driver med underskänklarna, eller med sätet beroende på häst. Ska jag driva med sätet sitter jag absolut inte och gungar fram hästen fortare utan snarare att jag kanske lättar lite och lutar lite lite framåt.
Fast om du inte sitter kvar, då ändrar du dig från galoppen. Hur vet hästen då att den ska fortsätta galoppera?
 
Fast om du inte sitter kvar, då ändrar du dig från galoppen. Hur vet hästen då att den ska fortsätta galoppera?
Hmm vad menar du? Jag ger fattningen, hästen rullar fram i galopp, och sen går kroppen tillbaka till ursprungspunkten, lodrätt sits. Precis som jag sitter i skritt eller trav.
Den fortsätter galoppera tills jag ber om något annat. Sen om det verkar bli så att den är på väg att sakta av eller så kan jag antingen ge lite skänkel eller en extra galoppfattning i galoppen "jag vill fortsätta galoppera".
 
Hmm vad menar du? Jag ger fattningen, hästen rullar fram i galopp, och sen går kroppen tillbaka till ursprungspunkten, lodrätt sits. Precis som jag sitter i skritt eller trav.
Den fortsätter galoppera tills jag ber om något annat. Sen om det verkar bli så att den är på väg att sakta av eller så kan jag antingen ge lite skänkel eller en extra galoppfattning i galoppen "jag vill fortsätta galoppera".
Gissar att hon syftar på att om du "går tillbaka" som du beskriver så ber du ju egentligen om avbrott. Lodrät sits har man ju hela tiden, men det här är väl mer hur sätet inverkar.
 
Fast om du inte sitter kvar, då ändrar du dig från galoppen. Hur vet hästen då att den ska fortsätta galoppera?

Jag tänker att hästen ska fortsätta galoppera tills jag ber den om nåt annat. Precis som i skritt och trav. Om jag måste sitta och tjata galoppkommandot hela tiden hade jag tolkat det som att hästen vill bryta av och är trött eller tycker att det är jobbigt att galoppera.

Edit: Hästen jag rider är westernriden och jag fattar mest galopp på ett verbalt kommando (skänklar och sånt också men det behövs oftast inte så mycket alls). Och jag ger ju det verbala kommandot för galopp en gång och sen sitter jag ju inte och upprepar det hela tiden. Kroppen är ju i galoppläge (d.v.s. följsam i galoppen för att störahästens rörelser så lite som möjligt) men jag ger inte fler galoppkommandon än vad som behövs. Jag förväntar mig att hästen fortsätter galoppera tills jag ber den att göra nåt annat istället. Behöver jag påminna hästen gör jag det men om jag behöver påminna för ofta hade jag nog avbrutit ridpasset och antagit att hästen är trött/har ont/är ur form just den dagen.
 
Jag tänker att hästen ska fortsätta galoppera tills jag ber den om nåt annat. Precis som i skritt och trav. Om jag måste sitta och tjata galoppkommandot hela tiden hade jag tolkat det som att hästen vill bryta av och är trött eller tycker att det är jobbigt att galoppera.
Men ändrar ryttaren sitsen från galopp så blir det ju en ny hjälp? Att sitta still i igaloppen med galopphjälper är ju bättre om en inte behöver driva...
 
Men ändrar ryttaren sitsen från galopp så blir det ju en ny hjälp? Att sitta still i igaloppen med galopphjälper är ju bättre om en inte behöver driva...

Jag skiljer på att sitta korrekt för gångarten galopp och att ge galoppkommando. Galoppkommandot ger jag en gång, när hästen sen galopperar så upprepar jag inte galoppkommandot. Däremot sitter jag ju på ett sätt så att det underlättar för hästen att galoppera.
 
Jag skiljer på att sitta korrekt för gångarten galopp och att ge galoppkommando. Galoppkommandot ger jag en gång, när hästen sen galopperar så upprepar jag inte galoppkommandot. Däremot sitter jag ju på ett sätt så att det underlättar för hästen att galoppera.
Jag tror du menar samma sak, med skillnaden att ditt galoppkommando är verbalt. Jag lägger tex till innerskänkeln för att fatta galopp. Jag driver sen inte hela tiden med innerskänkeln men min sits är ändå kvar i galoppläge eller hur man ska säga.
Om man tänker på galoppfattning som något man främst för med skänkeln eller som i ditt fall röst så låter det kanske konstigt, men man ändrar ju sätet samtidigt. När man sen ändrar sätet så stoppar man ju galoppen = avbrott.
 
Man gör ju så mycket när man rider som man inte ens funderar kring. Det är verkligen nyttigt att bli medveten om vad man håller på med så att inte allt går på auto.
Med det sagt så försöker jag fundera på hur jag fattar galopp. Solklart är att jag fattar för inre, men jag tror inte att jag tar fram skänkeln så himla mycket.. Däremot ändrar jag väl sätet antar jag och det ger ju viss påverkan på skänkelns placering. Ytterskänkeln är definitivt i normalläge iaf.

Jag driver inte konstant i galoppen utan bara vid behov (vilket optimalt är rätt sällan, men det beror ju på hästens styrka och utbildning). Hur skänkel resp säte inverkar beror väl på vad situationen..
 
Jag tror du menar samma sak, med skillnaden att ditt galoppkommando är verbalt. Jag lägger tex till innerskänkeln för att fatta galopp. Jag driver sen inte hela tiden med innerskänkeln men min sits är ändå kvar i galoppläge eller hur man ska säga.
Om man tänker på galoppfattning som något man främst för med skänkeln eller som i ditt fall röst så låter det kanske konstigt, men man ändrar ju sätet samtidigt. När man sen ändrar sätet så stoppar man ju galoppen = avbrott.
Gör du/ni samma när du står upp i galoppen, tex på en ung häst eller annan anledning?
 
1. Efter galoppfattningen, ska man då hålla kvar galopphjälperna hela tiden som man galopperar (dvs. innerhöft framskjuten, ev. innerskänkel lite framför sadelgjordsläget och/eller ev. ytterskänkeln något tillbakadragen)?

Jag har alltid fått lära mig att man fattar galopp, sen är skänklarna tillbaka på sin ”vanliga” plats så att säga.

2. Sker drivning i galoppen med sätet eller underskänklarna?

Bra fråga, blir nog delvis lite både ock när man sitter ned, men mest skänklarna.
I lättsits bara skänklar.
 
Gör du/ni samma när du står upp i galoppen, tex på en ung häst eller annan anledning?
Hmm, jag vet inte..? Du menar om man liksom står på något särskilt sätt i just galopp?
Ändrar ju sitsen vid avsaktning (rätar upp) men annars jag vet inte. Är väl en sån där grej där iaf jag förmodligen går lite på auto.
 
Hmm, jag vet inte..? Du menar om man liksom står på något särskilt sätt i just galopp?
Ändrar ju sitsen vid avsaktning (rätar upp) men annars jag vet inte. Är väl en sån där grej där iaf jag förmodligen går lite på auto.
Jag tänkte på sista meningen (bla) i det citerade inlägget att ändra sätet innebär avbrott från galoppen. Hur vet hästen då att den ska fortsätta galoppera om du står upp? Hur ska hästen veta om det är skritt eller trav du vill ha vid avbrottet? 😊
 
Jag tänkte på sista meningen (bla) i det citerade inlägget att ändra sätet innebär avbrott från galoppen. Hur vet hästen då att den ska fortsätta galoppera om du står upp? Hur ska hästen veta om det är skritt eller trav du vill ha vid avbrottet? 😊
Aha okej! Jag rätar defintivt upp mig vid avbrottet. På en äldre häst kanske jag sätter mig och då blir det ju på samma sätt som om jag hade suttit ner även i galoppen. Min unghäst kan inte gå direkt galopp - skritt (hon kan knappt sakta av från trav till skritt på ett vettigt sätt :angel:) så det finns inte så många alternativ än trav ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp