Sitsen hos Islandsryttare förbryllar

Sporthorse

Trådstartare
Är det någon speciell orsak till att Islandsryttare har sån extremt udda sits? Har studerat några ryttare som tävlar på SM nivå och tycker sitsen är riktigt hemsk. Höga händer, armbågarna bakom ryggen och tårna neråt. Ser krampaktigt ut. Är det någon anledning till att sitta så? 🤔
 
Skulle vilja hitta bättre film men vet inte vad man ska söka på. Vad heter som olika grenarna inom islandshäst?
 

Hittade ett annat exempel. Syns främst den krampaktigt sitsen och tårna som åker neråt längre fram i videon.
Sen en annan sak, varför sitter sadlar a ofta så förbannat långt bak på länden?
 

Hittade ett annat exempel. Syns främst den krampaktigt sitsen och tårna som åker neråt längre fram i videon.
Sen en annan sak, varför sitter sadlar a ofta så förbannat långt bak på länden?
Islandshästen har ju som regel kort rygg så jag tänker att en sak som passar ryttaren kanske i många fall slutar ganska långt bak 🤔

Sedan kan tilläggas att många ryttare inom hopp/dressyr/hobby sadlar alldeles för långt fram så det beror såklart på vad man jämför med också.
 

Hittade ett annat exempel. Syns främst den krampaktigt sitsen och tårna som åker neråt längre fram i videon.
Sen en annan sak, varför sitter sadlar a ofta så förbannat långt bak på länden?
Island har haft en lite annan hästkultur än vad vi har här och sitsen är inte i fokus att se snygg ut, utan bara att vara funktionell. Det händer dock mycket på den fronten nu, så det är främst de ur ”äldre skolan” man ser med sämre sits på hög nivå. Sen kan det i vissa lägen trixas lite med händer osv för att hjälpa hästen i vissa lägen, exempelvis att hålla passen en hel sträcka. Inget eftersträvansvärt, och det ger i regel avdrag i sportgrenarna.

Vad gäller ”sadla på länden” så är det givetvis inget man gör, dock placerar man sadeln så att bogbladen får fri rörlighet.
 
Jag har ridit några lektioner på islandshäst senaste månaden. För en internationell domare, han säger inget om min sits som inte min vanliga dressyrtränare säger. Sitsen är faktiskt väldigt samma!

Då rider jag alltså "vanlig" dressyr på nu lusitano till vardags.
 
Är det någon speciell orsak till att Islandsryttare har sån extremt udda sits? Har studerat några ryttare som tävlar på SM nivå och tycker sitsen är riktigt hemsk. Höga händer, armbågarna bakom ryggen och tårna neråt. Ser krampaktigt ut. Är det någon anledning till att sitta så? 🤔
Kanske har med att göra att ryttarna ofta är alldeles för stora/långa för hästarna..?
 
Island har haft en lite annan hästkultur än vad vi har här och sitsen är inte i fokus att se snygg ut, utan bara att vara funktionell. Det händer dock mycket på den fronten nu, så det är främst de ur ”äldre skolan” man ser med sämre sits på hög nivå. Sen kan det i vissa lägen trixas lite med händer osv för att hjälpa hästen i vissa lägen, exempelvis att hålla passen en hel sträcka. Inget eftersträvansvärt, och det ger i regel avdrag i sportgrenarna.

Vad gäller ”sadla på länden” så är det givetvis inget man gör, dock placerar man sadeln så att bogbladen får fri rörlighet.

Fast googlar du tex Islandshäst VM eller liknande eller kollar på Isehest så dyker det ju upp en mängd bilder där sadlarna och ryttarens belastning sitter betydligt längre bak än vad som är praxis så att säga inom andra grenar. Och även för vad som är sunt för hästen.

Jag har också haft islandsgubbe. Men sadlade aldrig så som man ser många gör, även i eliten.
Får man inte plats med människa och sadel så att bogbladen går fria men att man inte belastar så långt bak så känner jag personligen att jag är för stor för hästen. Eventuellt kan det gå att trixa med korta sadlar, rida barbacka etc. Men att ha sadeln så mkt för långt bak.. Nej, då hoppar jag över, för hästens skull.

Jag är dressyrkärring. Men jag har varit runt i de flesta olika grenar en hel del och jobbat en hel del med islänningar. Så jag är väl knappast renlärig någon skola/gren. Jag tycker det är svintråkigt med vi- och dom-mentalitet som hindrar kunskapsutbyte.
Det finns en massa brister i dressyren med. Och det får ju jag som dressyrkärring bara äga och säga att visst förekommer det. Här tror jag det är viktigt att man faktiskt öppnar ögonen ang sin egen gren.
Nej, långt från alla sadlar för långt bak etc. Men det är väldigt tråkigt att det ser ut så bland så många i eliten tom.
 
Det kanske är så det ser ut på vissa tävlingsbanor men inte ute i privatstallen.

Är medryttare på två islandshästar på en gård med totalt 15 islandshästar.

Varannan vecka kommer det en tränare dit.
Med fokus på sits och samspel mellan häst och ryttare.
Ser ingen som sadlar för långt bak eller onödigt högaä händer.
När en häst passar så kan den inte gå i form utan måste ha upp huvudet och då följer händerna med upp.
 
Fast googlar du tex Islandshäst VM eller liknande eller kollar på Isehest så dyker det ju upp en mängd bilder där sadlarna och ryttarens belastning sitter betydligt längre bak än vad som är praxis så att säga inom andra grenar. Och även för vad som är sunt för hästen.

Jag har också haft islandsgubbe. Men sadlade aldrig så som man ser många gör, även i eliten.
Får man inte plats med människa och sadel så att bogbladen går fria men att man inte belastar så långt bak så känner jag personligen att jag är för stor för hästen. Eventuellt kan det gå att trixa med korta sadlar, rida barbacka etc. Men att ha sadeln så mkt för långt bak.. Nej, då hoppar jag över, för hästens skull.

Jag är dressyrkärring. Men jag har varit runt i de flesta olika grenar en hel del och jobbat en hel del med islänningar. Så jag är väl knappast renlärig någon skola/gren. Jag tycker det är svintråkigt med vi- och dom-mentalitet som hindrar kunskapsutbyte.
Det finns en massa brister i dressyren med. Och det får ju jag som dressyrkärring bara äga och säga att visst förekommer det. Här tror jag det är viktigt att man faktiskt öppnar ögonen ang sin egen gren.
Nej, långt från alla sadlar för långt bak etc. Men det är väldigt tråkigt att det ser ut så bland så många i eliten tom.
Jag ser inte att jag säger emot det? Men det är inte praxis, önskvärt eller något man ”lär ut” inom grenen som sådan. Utan precis som jag skrev, att det kan handla om kultur, hur man lärt sig rida och anpassningar för att ”hjälpa” hästen.

Moderna islandssadlar idag är i regel ”svängda” baktill så sitsen är större än anläggningsytan. Sporten utvecklas konstant och snabbt, för bara några år sen så kom det nya bedömningskriterier i sportgrenarna för att anpassa till mer korrekt ridning och i år kom det för avelsbedömningar. Det finns jättemycket skit i sporten, som i alla andra, men det är ju fortfarande inte standard - åtminstone inte i Sverige.
 
Jag har rört mig in och ut ur islandshästvärlden i perioder (har haft islandshäst samt jobbat som ridinstruktör och turledare på ett par ställen) och jag tycker nog att inom den "vanliga vardagsridningen" så ser sitsen ut "som vanligt" vad gäller placering i sadeln, händer och armar etc. Dock har jag noterat att det är många som sitter på hästarna som ett uppochnervänt V, dvs med benen lite stelt pekande utåt. Är det någon som har en förklaring till detta? (Som det flockdjur man är så kom jag vi något tillfälle på mig själv att nästan börja sitta så själv vid något tillfälle, så det kanske helt enkelt bara är att man, medvetet eller omedvetet, har tagit efter varandra med något som...bara har blivit? Eller finns det någon "riktig" förklaring?)
 
Fast googlar du tex Islandshäst VM eller liknande eller kollar på Isehest så dyker det ju upp en mängd bilder där sadlarna och ryttarens belastning sitter betydligt längre bak än vad som är praxis så att säga inom andra grenar. Och även för vad som är sunt för hästen.

Jag har också haft islandsgubbe. Men sadlade aldrig så som man ser många gör, även i eliten.
Får man inte plats med människa och sadel så att bogbladen går fria men att man inte belastar så långt bak så känner jag personligen att jag är för stor för hästen. Eventuellt kan det gå att trixa med korta sadlar, rida barbacka etc. Men att ha sadeln så mkt för långt bak.. Nej, då hoppar jag över, för hästens skull.

Jag är dressyrkärring. Men jag har varit runt i de flesta olika grenar en hel del och jobbat en hel del med islänningar. Så jag är väl knappast renlärig någon skola/gren. Jag tycker det är svintråkigt med vi- och dom-mentalitet som hindrar kunskapsutbyte.
Det finns en massa brister i dressyren med. Och det får ju jag som dressyrkärring bara äga och säga att visst förekommer det. Här tror jag det är viktigt att man faktiskt öppnar ögonen ang sin egen gren.
Nej, långt från alla sadlar för långt bak etc. Men det är väldigt tråkigt att det ser ut så bland så många i eliten tom.
Jag vet ju inte men minns från mina enstaka islandshästturridningar i tonåren, vilket måste vara i den "gamla" islandshästskolan antar jag. Pga 1989 och runt. Varning för total brainstorming.

Riktiga islandshästryttare får ursäkta. Jag försöker vara väldigt tydlig med att islandshäst inte är mitt gebit. (vilket iofs här är halva poängen.)

Att man helt enkelt ja, sadlade uttalat längre bak (som tillsagd om hur den ska ligga -längre bak* än på din ridskola), hade lite annorlunda sadlar, satt mer stolsits (mindre uttalat kanske), hade högre buren hand. Hästen skulle få upp huvudet för att tölta (nu vill många tölta i lägre form snarare som jag förstått det, inte ridit islandshäst på år.) (och faktiskt tror jag sänka ryggen lite, men det är jag mer osäker på)

* Detta är dock en väldigt intressant fråga. Eftersom 1989 sadlade vi längre fram på ridskola än vad man gjorde 2000 vilket i sin tur verkar ha varit lite längre bak än vad man sadlar nu, 2018. Så detta kan faktiskt till slut falla in i att så som vi fick sadla på islandshäst 1989 var samma läge som år 2000 dressyrsadel låg i.

Men frågan är om det också kan bero på sadelns utformning, eftersom ytterligare en ridstil jag stött på lagt sadlarna lite längre fram än vi gjorde på en ridskola 1989 (poloponny), men med en sadeltyp där sadeln var högt skuren under och antagligen gav bogfrihet genom enkel sadelkappa. Samtidigt som även dessa sadlar börjat sträva bakåt, men den nyare varianten även var mer massiv under. Om man jämför äldre dressyrsadlar med yngre dressyrsadlar tycker jag de verkar ha mer stöd och massa fram för ryttarens ben (o kortare mer kupad sits, istället för stor och platt) (vilket irriterar mig en hel del), och därför kanske var tvungna att flytta bakåt för bogfrihet. Denna massa av stöd i sadlarna tycker jag verkar minska, och då kanske de flyttar fram igen. (Det stödet kan också förklara lite av knäslut kontra ej misstänker jag, ett milt knäslut är nog lättare på en tunnare sadel med längre lår ben på en häst som är 10 cm lägre än ryttaren (militär) än på en tjockare sadel med kortare ben på en höst som är 5-15 cm högre än ryttaren.)

Nåja för att vara hyperkomplicerad kan det göra att sadla lite längre bak än en dressyrsadel för islandshäst legat kvar som tips, samtidigt som dressyrsadeln avancerat bakåt, vilket drivit islandshästsadeln mer bakåt. :D (Nåja galet tänk slut där, du som håller på med hästar kan säkert förklara en del av detta. Men dressyrsadelns läge verkar påverka andra sporters sadelläge ev. och dess läge och sitsen hos ryttaren verkar också påverkas av hur sadeln är byggd och hästen och ryttaren.).
 
Senast ändrad:
Jag är dressyrkärring. Men jag har varit runt i de flesta olika grenar en hel del och jobbat en hel del med islänningar. Så jag är väl knappast renlärig någon skola/gren. Jag tycker det är svintråkigt med vi- och dom-mentalitet som hindrar kunskapsutbyte.

Jag håller med, tycker snarare att det är riktigt intressant att om man rider en ny ridstil för en ny ridlärare försöka anamma och förstå stilen och kanske snika åt sig en bit eller två man gillar till sin egen stil.

På något sätt har jag ramlat in i att många som verkar så olika egentligen är ganska lika i vad man tänker händer om man gör x eller y. Bortsett från att man kanske vill åstadkomma olika saker så man gör x istället för y. Eller närmar sig samma slutpunkt från olika startpunkt.
 
Många hoppsadlar ser kanske ut att ligga på bogarna men det gör dom inte utan det är själva kåpan som är skuren på det viset men bommen hindrar inte bogmekaniken öht. Sen finns det ju dom som sadlar fel iallafall såklart men sadlar man alldeles för långt fram så åker sadeln oftast bak vid hoppning oavsett. Värre är det om du sadlar på länden och dessutom kanske väger lite mer än hästen borde bära.
 
En till video som visar vad jag menar med sitsen.
Den här ser mer ut som det jag vill fråga om.
Dvs extremt stela ryttare som ser krampaktiga ut.

Såhär sitter dom ryttarna jag sett oavsett hastighet. Kan tillägga att dom yngre ryttarna inte alls sitter lika hemskt som proffsen jag sett.

Ser förskräckligt ut.
Ser nästan ut som ryttarna försöker bära hästens huvud med händerna.



 
En till video som visar vad jag menar med sitsen.
Den här ser mer ut som det jag vill fråga om.
Dvs extremt stela ryttare som ser krampaktiga ut.

Såhär sitter dom ryttarna jag sett oavsett hastighet. Kan tillägga att dom yngre ryttarna inte alls sitter lika hemskt som proffsen jag sett.

Ser förskräckligt ut.
Ser nästan ut som ryttarna försöker bära hästens huvud med händerna.



Det där är ju passlöp, där enda syftet är att det ska gå så fort som möjligt, i flygande pass. Om det är vad du vill diskutera är ju läget annorlunda, men nej, det är i regel inte sådär folk sitter i alla gångarter och alla grenar.

Pass är en svår gångart att rida, och man kan som sagt behöva hjälpa hästen att hålla den stabil i ett helt löp ibland. Du kan liksom inte jämföra det med dressyrsits, utan precis som i exempelvis monté handlar det om att komma först över mållinjen i rätt gångart, ingen bedömer ryttarens sits.
 
En till video som visar vad jag menar med sitsen.
Den här ser mer ut som det jag vill fråga om.
Dvs extremt stela ryttare som ser krampaktiga ut.

Såhär sitter dom ryttarna jag sett oavsett hastighet. Kan tillägga att dom yngre ryttarna inte alls sitter lika hemskt som proffsen jag sett.

Ser förskräckligt ut.
Ser nästan ut som ryttarna försöker bära hästens huvud med händerna.



Det är lite som att fråga varför de som rider vanliga hästar sitter så konstigt oxh inte alls i lodrätt sits och ge exempel med en galopplöp eller ett monte lopp.

Filmen är från en kapplöpning. Nu sitter man visserligen i sadeln för att få till flygande pass, men principen är den samma. Rida så snabbt som möjligt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
995
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 384
Senast: Ray
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 580
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp