Bukefalos 28 år!

Sitsproblem

Aningsfull

Trådstartare
Efter sommarens häst- och riduppehåll är jag nu tillbaka i sadeln igen, för att genast upptäcka att jag sitter ruggigt dåligt. Den långa vilan må ha varit bra för mig på många sätt, men om jag skulle påstå att jag bara stelnat till lite så ljuger jag.
På böjda spår i höger varv kan jag helt enkelt inte sitta i rätt varv. Min högra axel åker fram, vilket vrider hela min sits och sabbar hela pannkakan så att säga.
Så hjälp mig, vad ska jag göra? Jag försöker stretcha här hemma och träna utan häst, men hur jag än gör resulterar det bara i spänningar genom hela kroppen så fort jag försöker sitta i höger varv, vilket såklart fortplantar sig till hästen när jag sitter på honom. Och när man har en häst som redan spänner till lätt är det här det sista jag behöver.
Någon som vet nån slags mirakelträning för att mjuka upp en stel kropp, eller som kan ge någon vägledning till var spänningen kan komma ifrån och vad jag ska tänka på när jag rider? (för hålla mig från sadeln kan jag helt enkelt inte, sommarens upphåll har gjort mig mer ridsugen är någonsin)
 
Sv: Sitsproblem

Prova feldenkreis. Går ut på att aktivera nervbanorna i kroppen och på så sätt förmå musklerna att verkligen slappna av. Att lära sig att prata direkt till kroppen s.a.s, stänga av autopiloten och börja aktivera det "manuella systemet", så att du mer och mer blir medveten om din kropp.
Övningarna består av små, små rörelser, knappt märkbara, med de kroppsdelar det går att göra med. Axlar, ben, huvud/nacke är några. Men det är ett för stort ämne att bara sammanfatta i ett inlägg, men det är en liten fingervisning iaf.
 
Sv: Sitsproblem

I "Dansa med hästar" (Hempfling) finns "torrövningar" för sitsen men utan häst, dem kan man prova för att se om man verkligen gör samma sak till höger och vänster och faktiskt kan skylla på att hästen är sned ;) ....
 
Sv: Sitsproblem

Bara en liten grej som kanske kan funka.. Försök att koncentrera dig på andningen istället för om du sitter och drar fram ena axeln. Försök att bara slappna av och låta allting vara en liten stund. För mig kan det ofta bli så att om jag börjar tänka på att jag gör någon grej fel, så koncentrerar jag mig bara på den och spänner mig bara mer i försöken att komma tillrätta med det, och så blir det ännu värre, och vips så är jag inne i en ond cirkel. Efter en liten stund kan du börja, samtidigt som du försöker behålla avslappningen, lite smått känna efter hur axeln känns, och kanske rulla lite på den för att ytterligare lätta eventuella spänningar och få den lite närmare rätt läge. Det brukar underlätta för mig...
 
Sv: Sitsproblem

Samma här. Jag sitter som en kratta och rider riktigt illa.
Stackars häst!
*suck*
Men ofta ger det sej själv när man börjar rida igen.
 
Sv: Sitsproblem

En superlätt övning är att släppa ner högeraxeln bakom rumpan och ha tyglarna i vänsterhanden. Även om den verkar simpel är det en kanonbra övning.
 
Sv: Sitsproblem

Håller med om Feldenkreitz (svårstavat namn : 0 )vill även tipsa om centrerad ridning som bygger på kroppsövningar för att få en avslappnad och mjuk sits.
Bra att du tar tag i problemet för som du säger så blir hästen också spänd om du är det, och det vill vi ju inte.
Kolla om det finns någon bra tränare nära dig som kan detta med sitsträning.

Lycka till!
 
Sv: Sitsproblem

I boken Centrerad Ridning- Sally Swift finns många bra övningar som man kan göra både på marken och til häst för att förbättra och förfina sin sits. Mkt användbar!
 
Sv: Sitsproblem

sitsproblem - jag har märkt att kroppen har liksom ett eget minne - i många år hade jag enorma ridsår, nu har jag en häst som går bättre och en skön sadel och kan sitta bättre, men ibland så kommer jag in i en period då kroppen spänner sig automatiskt bara vid tanken på att sitta ner i sadeln och följden blir givetvis att jag är spänd, hästen blir spänd och går sämre och jag får ridsår och till nästa gånge kommer kroppen ihåg ännu bättre osv osv.
Den enda lösningen jag har hittat för att komma in i en positiv spiral är att gå till en naprapat en omgång och släppa på stelhet och spänningar. Då löser det sig till nästa gång som faktiskt ofta är efter ett uppehåll som du skriver.
Har faktiskt funderat på just feldenkreis, kanske är dags...
lena
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 333
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 066
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 008
Senast: mackan
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 193
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp