Sitsstorlekar ??

gylle

Trådstartare
Det skiljer ju ganska markant i hur stora olika sadlar är i sitsen i "samma" storlek, än lustigare blir det när man sitter och läser annonser och man om samma sadel ser både kommentaren stor i storlek och liten i sitsen :cautious: blir det genast jättelätt ju att ana hur de är :crazy:

Sitter och kikar runt lite på märken jag inte har riktig koll på och skulle gärna vilja höra från er med mer erfarenhet om dessa hur sits storlekarna är i förhållande till andra sadlar både hopp och dressyr (vilket ju kan skilja ganska markant inom samma märke.

Är själv mest van vid de nättare franska och italienska sadlarna och av de engelska albion, county och cobra/jaguar som ju är ganska snarlika dessa i storlek möjligen lite rymligare.

Satte mig bla i en morris&nolan iofs en allround 16" för ett tag sedan och blev snopen den var ju lika rymlig som en 17 av ovanstående märken. Är m&n alltid lika rymliga eller var det bara den modellen ?

Hur är Crown i sitsen ?

En annan man ser både och om är Cliff Barnsby, har tom själv haft en men kan inte för mitt liv komma på vilken storlek jag hade.

Så fram med era erfarenheter så får vi se om uppfattningen är lika olika som det är i annonserna.
 
Sv: Sitsstorlekar ??

Det där är lite mysko. Har en Hubertus Dressyr sadel, den har jag 16" på. tycker den är rätt normal i storleken och jag sitter faktiskt bra i den :) Har 17" på hoppsadlarna, Som då är Wintec och T6an. Wintecen var det någon som sa att den va liten i storleken så de va drf jag köpte den i 17". Men upplever den ändå lite för stor. Men antar att den är en vanlig 17". Däremot T6an upplever jag mindre än Wintecen. För den hade jag innan jag köpte wintecen och tyckte då att 17" va bra att hoppa i. knasigt! Ridit mycket i en Stubben innan med och tycker 17" är stort är dock inget fan av gamla stubben sadlar heller så. County Competitor är mindre i sitsen. Hade även en cliff barnsby till min 135cm C-ponny som va 17" och den låg hur bra som helst på henne!

Kan säkert variera mycket från modell med!
 
Sv: Sitsstorlekar ??

Jag har en Cliff Barnsby dressyrsadel som är 17" och den är väl en normal 17" tycker jag.
Har en M&N hoppsadel som är 17,5" och jag märker ingen större skillnad på den eller 17"...
Hade även en Wintec hoppsadel 17" och har en Bates 17,5" som ska vara motsvarigheten till varandra men där märker jag ingen skillnad alls i storlek.

Har provat en Lippo Jessica dressyrsadel och den tyckte jag var trång i 17" så där behöver jag en 17,5" för att min rumpa ska sitta bekvämt.
 
Sv: Sitsstorlekar ??

Jag har en Bransby Liberte (fälttävlanssadel) 17,5 tum och hag upplever den som normalstor, har lika gott om plats i sitsen som i men Stübben Edelweiss de lux i 17,5 tum. Båda är dock väldigt flata och öppna i sitsen vilket jag upplever gör nästan mer är storleken
 
Sv: Sitsstorlekar ??

Det där med sitsstorlekar skall man nog se som en hint snarare än en regel. Beroende på hur sadeln är utformad och placerar ryttaren i sadeln så kan det skilja på vilken storlek man behöver och hur den är upplevs (stor, liten eller normal i sitsen).

Sen kan det skilja mellan årsmodellerna på sadlarna. Inte jättemycket men tillräckligt. Om det är en nyare sadel eller äldre väl insutten kan också spela in. Inte för att den blir större med åren men det känns annorlunda när allt sätter sig.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 466
Senast: ylvalill
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: Rimfaxe
·
Western Jag varken tränar eller tävlar western men både har en w-sadel och funderar på att köpa en ;) Jag kan inte mycket alls om den här sidan...
Svar
5
· Visningar
1 980
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp