Sitsstorleken Equip Dressyr är generös?

Pasha

Trådstartare
Jag är som ni vet ute på begagnat marknaden o söke en Equipe Olympia eller Equipe Glamour...Är dom lite större i sitsen
jämfört med många andra märken eftersom uppskattningsvis 90 % av annonserna gäller 17,5 sits och inte den som jag trodde mera vanliga storleken 17 (?)
Själv är jag 172 cm o väger 55 kg ...jag gisssar 17,5 är stort för mig, vad tror ni ?
 
Equipe är italienska sadlar = mindre i stl om man jämför med tex engelska. Jag är 162, 58 kg, och har 17,5 med kort kåpa i min. Kanske lite gott om plats bakom rumpan men det var den jag hittade och det funkar jättebra. Tycker Equipes storlekar är jämförbara med tex Childeric som också är lite mindre.

Jag skulle säga att du borde lätt kunna ha 17,5, beroende på hur din kropp ser ut såklart. Hellre en för stor sadel än för liten, sålänge man inte kasar runt.
 
Jag är som ni vet ute på begagnat marknaden o söke en Equipe Olympia eller Equipe Glamour...Är dom lite större i sitsen
jämfört med många andra märken eftersom uppskattningsvis 90 % av annonserna gäller 17,5 sits och inte den som jag trodde mera vanliga storleken 17 (?)
Själv är jag 172 cm o väger 55 kg ...jag gisssar 17,5 är stort för mig, vad tror ni ?
Åh, jag kan svara!

Jag blev lycklig ägare till en Olympia igår. 17 tum och den passar perfekt!

Jag hade provat en Equipe Emporio tidigare i veckan, en 17,5 - och den var för stor i sitsen.

Jag är 165 cm och väger ca 63-65 kilo. Byxorna är 36 eller 38.

Men jag håller med @Nevermind - det är bättre att ha en något för stor sadel än en för liten.

Jag ringde dock till Equipes sadelutprovning och frågade om storleken. Personen där, var väldigt tillmötesgående och sade att sitsen är lite mindre.
 
Åh, tack för svar, jag misstänker att mina 172 cm finns framförallt i lång överskänkel ..:
 
Åh, tack för svar, jag misstänker att mina 172 cm finns framförallt i lång överskänkel ..:

Equipe finns oftast som standard med 3 kåpstorlekar, så en L-kåpa borde vara bra för en person med långa ben, då får du mer plats utan att sitsen blir större :)
 

Liknande trådar

Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 677
Senast: tuaphua
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 329
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en...
2
Svar
25
· Visningar
4 429
Senast: insearchof
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp