Sitstråden!

Sar24BB66

Trådstartare
Hejsan! För att kunna påverka hästen rätt är sitsen A och O, och med en bra sits blir ridningen lättare och bättre. Så jag tänkte skapa en större "sitstråd", där vi kan samla alla tips och knep gällande sitsen, träningar och övningar för en bättre sits både på hästryggen och avsuttet och hjälpa varandra. Man kan t.ex skriva om ett problem man har med sitsen, så kan man få tips på hur man ska göra för att fixa det, övningar, kanske även träning för ryttaren avsuttet som passar in på just det problemet. Så in med era tips, fakta, övningar och problem! :D
 
Sv: Sitstråden!

Ett litet knep som jag ofta lägger till då jag är skitslarvig med att trampa ner hälarna och därmed lätt faller fram med överlivet (dom delarna sitter ihop hos mig..) är att inte tänka på att trampa ner hälarna utan istället tänka att jag ska peka upp med tårna. Mentalt fungerar detta sättet bättre för mig :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sitstråden!

För mig är det tvärt om, jag har haft problem med att jag hade hälarna för mycket neråt :p

KL

Min ridlärare gav en bra "kom ihåg-lista" på hur sitsen ska se ut; föreställ dig att du har tyngder i hälarna, ett järnspett i ryggen, fjärilar i händerna som du varken får släppa eller klämma ihjäl, apelsiner i armhålorna som du inte får släppa eller krossa, ett snöre i ridhjälmen som drar dig uppåt och en liggande näve som ska rymmas mellan dina händer. Speciellt fjärilar och apelsiner var effektivt tycker jag. :) hon sa även att vi skulle känna oss som drottningar som såg snobbigt ner på alla, då rätar man automatiskt på sig och höjer huvudet :D
 
Sv: Sitstråden!

Mitt bästa tips är enkelt; barbacka! Jag har ridit nästan uteslutande barbacka hela vintern och våren pga opassande sadel, och min sits har blivit enormt mkt bättre!! För att inte tala om balansen. Extrra bra blir det att rida på mkt lösa tyglar, eller iaf inte hålla balansen i tygeln. Sätt på en halsring som xtra säkerhet om du vill ta tag!
 
Sv: Sitstråden!

Jag tycker också att all ridning barbacka är super för att avslöja fel i sitsen. Jag försöker träna en gång/v barbacka. Då rider vi ett dressyrpass med mycket volter, serpentiner mm. Jag bryr mig inte om tempo - vi joggar mest lite småbekvämt - men hästen ska gå på tygeln och spåra, och jag får koncentrera mig på hur jag sitter. Det är väldigt avslöjande tycker jag, jag har t ex upptäckt att jag har förbaskat svårt för att släppa ner höger lår o knä, det är jag helt omedveten om när jag rider med sadel.

När man rider barbacka måste man dessutom koncentrera sig på att sitta rak, det är lätt hänt att hästen drar en framåt iom att man inte har stöd i sadeln, så man får tänka sig på att vara rak o koppla i magmusklerna (brukar ha träningsvärk i magmusklerna efter ett barbackapass).

Även ridning utan stigbyglar i alla gångarter är suveränt, om man inte vill rida barbacka.

Jag har blivit lite smått besatt av min egen ojämnhet, tänker på det när jag är på gymmet också. T ex när jag står o trampar på crosstrainern hamnar mina fötter automatiskt så att jag har gärna höger fot lite längre fram än vänster fot, och det är naturligtvis något som jag överför till sitsen på hästrygg.
 
Sv: Sitstråden!

Min ridlärare gav en bra "kom ihåg-lista" på hur sitsen ska se ut; föreställ dig att du har tyngder i hälarna, ett järnspett i ryggen, fjärilar i händerna som du varken får släppa eller klämma ihjäl, apelsiner i armhålorna som du inte får släppa eller krossa, ett snöre i ridhjälmen som drar dig uppåt och en liggande näve som ska rymmas mellan dina händer. Speciellt fjärilar och apelsiner var effektivt tycker jag. :) hon sa även att vi skulle känna oss som drottningar som såg snobbigt ner på alla, då rätar man automatiskt på sig och höjer huvudet :D

Men jisses vad mycket att hålla i huvudet! :eek: Jag skulle sitta där o vara typ "får se...järnspett i ridhjälmen, fjärilar i armhålorna...nej vänta..." :D
 
Sv: Sitstråden!

kl,

Att trava utan stigbyglar och lyfta upp benen och hålla ut dem från hästen så att bara rumpan har kontakt med sadeln är ett bra sätt att träna upp sin styrka, balans och komma ned i sadeln. Superbra om man själv tenderar att knipa fast sig med knäna. Man hittar även magmusklerna och hur de ska jobba när man gör det här. Men det kräver en trygg häst som inte blir så störd om ryttaren hamnar i lite obalans och att man håller i sig i sadeln eller manen om man behöver hjälp med balansen. En svårare variant är att knyta en knut på tygeln och göra samma sak med armarna rakt ut. Bra att göra i lite intervaller då man lätt får kramp i benen annars.

En annan övning är att stå i lätt sits i dressyrläder, fokusera på att vara rak i kroppen, hitta balansen i stigbyglarna, stå med skrevet ovanför framvalvet och inte puta med rumpan.
 
Sv: Sitstråden!

Gjorde det ofta på ridskolan, att släppa stigbyglarna och lyfta upp benen. Sist jag gjorde fick jag sånt jäääääävulskt sendrag i röv och ben att jag trodde jag skulle ramla av hästen av smärta!:angel:
 
Sv: Sitstråden!

Jag har också blivit helt besatt av min ojämnhet, upptäckte när jag cyklade till jobbet att min högerfot är mycket mer vinklad utåt på trampan! Så nu kan jag inte sluta titta på foten :D Försöker också tänka på att trampa jämnt med båda benen, är mycket starkare i vänster..
 
Sv: Sitstråden!

Men jisses vad mycket att hålla i huvudet! :eek: Jag skulle sitta där o vara typ "får se...järnspett i ridhjälmen, fjärilar i armhålorna...nej vänta..." :D

Haha jag vet :D ännu till listan, men som inte var något symboliskt att föreställa sig om, hörde knän och tår framåt, tummen på tygeln, blicken upp, rak linje mellan hästens mun och din armbåge och mellan häl till axel. :p men ridläraren stod också hela tiden och sade vad vid glömde bort, typ "nu mosar du dina apelsiner" eller "du har ett järnspett i ryggen, det är omöjligt för dig att sitta sådär". :D väldigt bra att föreställa sig dock sånt, det gjorde det lättare. Kanske man borde binda fast en järnstång mot ryggen, hänga tyngder i hälarna och ha apelsiner i armhålorna och fjärilar i händerna på riktigt? Då skulle man komma ihåg iaf :angel:

KL
Håller med ovan att barbacka är super, man måste nästan räta på sig för att sitta kvar och använda maassor med bålstyrka ;)
 
Sv: Sitstråden!

Ett tips som min gamla ridlärare gav mig ibland var att sitta som om någon lyfter dig i håret, och det brukar funka för mig :P
 
Sv: Sitstråden!

Puttar upp tråden! :)

Fler tips/idéer/problem? Och varför inte lite bilder? Om ni vill, sätt gärna in sitsbilder, problembilder, "målet är uppnått-bilder", före och efter bilder etc. Hit bara med allt som har med sitsen att göra! :)

Jag kan bidra med ett till tips samt inleda med trådens första problem; att filma när man rider är guldvärt för att träna upp sitsen! Jag blev filmad idag, vilket tar oss till mitt problem som jag såg på filmen: jag har äntligen rätat upp mig, lutar inte längre framåt och fått "långa ben". Mitt nuvarande problem är dock att jag sitter i stolsits, spec i galoppen (hästen har ju en så skön galopp :D). Suck, löser man ett problem dyker ett annat upp. Försöker jag knuffa bakåt mina skänklar hålls de inte där, det blir liksom inte naturligt. Jag har även svårt för att veta hur långt bak jag ska sätta dem. Så kan någon hjälpa mig med detta problem? Om någon skulle ha tips på hur jag ska göra skulle jag vara väldigt tacksam! :)
 
Sv: Sitstråden!

Kl.

Ett tips om man pekar ut tår/knän är att tänka att man rider i en smal tunnel och inte får skrapa i tår/knän i väggarna :p
 
Sv: Sitstråden!

För dom som inte vågar rida barbacka AV MED STYGBYGLARNA ! Jag rider sällan barbacka, min häst är så glansig i pälsen att jag bara glider av då han är en liten fegis när vi rider ut så brukar ta bort stygbyglarna !
Ett annat tips är att när man rider utan stigbyglar och ska trava och sitta ner så slappna av. Tappar du rytmen, bryt av och försök igen ! Fick detta tipset av en kompis. Min häst är fd travare och när jag köpte honom för ett år sen kom han direkt från banan och jag kunde verkligen inte sitta ner i traven så tog bort stigbyglarna, red utan dom i en vecka (alltså när det var dags att börja trava uppsuttet) och sen en dag så bra gick det :D
 
Sv: Sitstråden!

Jag tycker det är såå mycket lättare att sitta ner i traven utan stigbyglar! När jag har fötterna i stigbyxlarna så har jag en tendens att spänna mig så att fötterna glappar ur dem, kan inte riktigt slappna av, men utan stigbyglar jobbar jag hur bra som helst med sätet och magen, utan att spänna benen!

Dock så sadlade jag om till dressyr för ca 6 månades sedan så har väl aldrig haft musklerna för att sitta ner i en dressyrsadel, så bara det tar väl lite tid att bygga upp, träning träning ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 190
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 182
Senast: Cambrie
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 944
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 984
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp