Bukefalos 28 år!

Sitta i styrelse

xandoor

Trådstartare
Om mitt företag har en anläggning som föreningen ska hyra in sig på vid träningar. Får jag då sitta i styrelsen för föreningen. Jag själv hyr ju in mig som privatperson på företagets anläggning.
Har letat på nätet men hittar inget svar, hoppas att någon av er vet.
För jag trivs verkligen med att sitta i styrelsen så jag vill egentligen inte gå ur den. Men en del andra säger att jag blir bulwan, men det är ju ingen enskild firma utan ett KB
 
Sv: Sitta i styrelse

Är du inblandad i driften av företaget?

Du kan göra det enkelt för dig och helt enkelt inte delta i vare sig diskussion av eller beslut om frågor som rör ditt företag och dess anläggning.
 
Sv: Sitta i styrelse

Som jag har läst stadgarna för ryttarförening ansluten till Svenska Ridsportförbundet står det i kommentarer till
§ 17 Styrelsen
"Den som äger och/eller driver ridverksamhet, hans nära familjemedlemmar, nära släktingar eller direkta medarbetare, får inte väljas in i styrelsen. Det är olämpligt att en sådan person är medlem av styrelsen då jävsfrågor ofta uppkommer. Sådan person kan adjungeras till styrelsen"

Min erfarenhet av frågeställningen är att det var ganska befriande när det stod klart för oss i styrelsen att det ligger till på det viset.
Lättnaden ligger också i att det är lättare att samarbeta med tränare och anläggningsuthyrare när vi så att säga står oberoende av dem och är deras kunder och inte en del av deras verksamhet.
 
Sv: Sitta i styrelse

Vart hittar du den meningen?
Har tittat i svrf stadgar och hittar inte det som du skrev.
Däremot så hittade jag detta under paragraf 12

" valbar till styrelsen och valberedningen är röstberättigad medlem i föreningen. Arbetstagare inom föreningen får dock inte väljas till ledamot av styrelsen, valberedningen eller till revisor i föreningen"

Eftersom jag är suppleant så tolkar jag detta som att jag får sitta kvar på min plats i styrelsen.

Och fortfarande så kommer företaget även att hyra ut till mig som privatperson.
Detta är ingen enskild firma utan ett stort bolag som bara gör detta för att vara snäll mot föreningen.
Föreningen betalar inte någon fast månadshyra eller något liknande utan de får betala manege hyra för den timmen de rider som det är på alla ställen.
 
Sv: Sitta i styrelse

Jag hittar det i kommentarerna till § 17. I mitt ex av stadgar är det på sidan 11. Så som jag tolkar det hela är det inte OK att du är styrelseledamot och jag kan inte hitta något skrivet om att det skulle vara skillnad mellan ordinarie och suppleant.
 
Sv: Sitta i styrelse

ordförande på vår förening är även ägare av anläggningen vi hyr in oss på. Dock bestämdes de redan på års mötet innan han valdes in att han uteslutas från alla disskutioner vad gällande anläggnings hyra etc. Helt okey för oss medlemmar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 966
Senast: ameo
·
Kläder & Bli fin Jag tänkte köpa Muck boots, för barn då fötterna drar den storleken. När jag googlar kommer det upp en rad med snarlika sidor som har...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 445
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 035
Senast: Yeah but
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 750
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp