Bukefalos 28 år!

Sitta ner i galopp, trav?

Smurfoff

Trådstartare
Har jättesvårt för att sitta ner i trav och galopp.. Traven är lättare men galoppen studsar jag i upp och ner. Brukar försöka att klämma med låren men får så himla ont eller så står jag upp då jag inte vill dunka hästen i ryggen. Några tips hur man får bättre balans i ridningen? Hur man får en bra sits?
 
Sv: Sitta ner i galopp, trav?

Klämma med låren är nog det sista jag skulle föreslå. Skulle snarare föreslå det motsatta: slappna av. En övning jag fick en sån där riktig aha-upplevelse från är att rida med ena handen ovanför huvudet. Tänket är att man hänger i en gren/krok/whatever från den handen och låter resten av kroppen "släpas" med. För mig gav det en väldigt tydlig känlsa av vad det är att verkligen komma ner i sadeln.

Lycka till!
 
Sv: Sitta ner i galopp, trav?

Icke klämma! Slappna av och följ med i steget. Det kan vara svårt, men det funkar när man väl lyckas. Övning ger färdighet!

Prova att rida utan stigbyglar eller helt barbacka, så kommer du verkligen ner i sadeln/på ryggen. Håll koll på handen och armarna, de kan påverkar sits och balans mycket.
 
Sv: Sitta ner i galopp, trav?

Rida barbacka och utan stigbyglar.

Du kan också försöka flytta tyngdpunkten neråt och verkligen sitta ner, lättare sagt än gjort, men man kan göra mycket genom tänka och fokusera på ur man vill att det ska kännas. Det är heller inte bra att klämma, grundläget är att bara vara, inte spänna sig och inte bli en som en hösäck.
 
Senast ändrad:
Sv: Sitta ner i galopp, trav?

Sluta klämma, det är nog därför du studsar. Låsas att du har betong i fötterna Och ridbarbacka.
 
Sv: Sitta ner i galopp, trav?

Rider jag barbacka så flyger jag nog i backen hehe då min häst är väldigt tittig :-) Tack för tipsen ska prova det. Har också hört man ska försöka trycka sig ner i sadeln
 
Sv: Sitta ner i galopp, trav?

Jag tror att det mest skapar mer spänningar att trycka sig ner. Egentligen behöver man inte göra något för att komma ner i sadeln, tyngdlagen hjälper till så bra. Det gäller snarare att komma på vad som hindrar dig att komma ner i sadeln och plocka bort det, exempelvis att du spänner dig.
 
Sv: Sitta ner i galopp, trav?

Läs böckerna om Centrerad Ridning av Sally Swift. Har du möjlighet att träna för en Centrerad ridningsinstruktör så pröva det. Man ska aldrig försöka klämma sig fast eller dra sig ner. Man ska vara helt mjuk o följsam med hästen. Inom CR finns det massor med övningar, både från marken och på hästryggen samt kunskap som leder till en optimal balans och sits.
 
Sv: Sitta ner i galopp, trav?

Träna lite med en hula-hoop så du få lite mjukhet i hofterna....get into a swing...du är för stel.
 
Sv: Sitta ner i galopp, trav?

På mamma tränar vi enligt att hennes häst får ligga jämsides eller i arslet på min och så tar jag ner min i lite "snabbare jogg" eller sakta, sakta trav utan dressyrschwung. Då hinner hon tänka, slappna av, känna hur vadmusklernaturen, hälsenorna blir längre och kortare beroende vilket steg hästen tar.

Om det inte funkar så ber jag henne att brösta upp sig som en tupp och suga in magen. Det har funkat väldigt bra. Det hon inte ska koncentrera sig på är rumpan och låren, då spänner man sig så lätt eller kniper.

Som ryttare behöver man vara rörlig som Leafhillranch säger, du behöver följa med i hästens rörelser och för det behövs magmuskler, balans och en förståelse för vad som bidrar till att du blir följsam. Skitsvårt!

Tappar du balansen så bryt av till en gångart där du hittar den igen och så försöker du igen. I början kanske du klarar två-tre steg men en vacker dag har du glömt bort att du hade dessa problem ;)
 
Sv: Sitta ner i galopp, trav?

Släpp benen helt, de ska bara hänga och bli långa, ner på rumpan och luta dig inte framåt utan nästan lite tillbaka, känn att sittbenen är i sadeln och att de guppar med hästens rörelser :)
 
Sv: Sitta ner i galopp, trav?

Jag fick ett jättebra tips när jag var liten som faktiskt hjälpte!

Tänk dig att du är en glass/stearinljus som smälter ner mot marken och längs med sidorna och benen. Du ska i princip tänka dig att dina ben är bortsmälta :D. I mitten på kroppen har du ett snöre som är fäst i taket som håller dig upprätt.

Lite flummigt kanske, men jag tyckte det hjälpte, åtminstone för nedsittning i trav. Tycker galoppen är lättare att sitta ner i.
 
Sv: Sitta ner i galopp, trav?

Spänn dig inte, speciellt inte låren. Långa ben, och sitt djuupt ner i sadeln. Räta på dig, axlarna bakåt, titta upp och bara slappna av och följ med i hästens rörelser. Lättare sagt än gjort, men detta hjälpte mig. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Sitta ner i galopp, trav?

Jag hade samma problem tidigare i min ridning, tills jag träffade på en tränare som hade mig att rida "med näsan i vädret" flera lektioner :D Orsaken till att jag hade svårt att sitta ner, var att jag spände mig, vilket i sin tur fick mig att hamna ovanför sadeln, vilket i sin tur fick mig ur balans och vilket dessutom resulterade i att jag lutade mig framåt i trav och galopp för att helt enkelt ha någon sorts balans alls. Tränaren sade till mig redan första lektionen att "nu ska du bli fisförnäm!" Själv satt jag säkert med världens frågetecken i pannan då han sade det :p Han knäppte fast en longeringslina i hästen och hade mig att rida med hela ansiktet riktat rätt upp mot himlen. Kändes det knasigt? Ja verkligen! Men då fick han mig också att luta mig bakåt, vilket resulterade i att jag verkligen kom ner i sadeln och kände hur hästen rörde sig. Detta upprepades lektion efter lektion ända tills jag hade fått kläm på hur jag egentligen skulle sitta och hur jag skulle agera med ben, höfter, rygg, axlar och hela köret och jag kunde slappna av och sitta ordentligt! Prova! :) För mig hjälpte det enormt! Lycka till!
 
Sv: Sitta ner i galopp, trav?

Jag tror att mycket av det som ställer till problem är att när man skall börja sitta ned i tav och galopp så tänker för sig själv att "nu ska jag sitta stilla på hästen". Sitter man stilla på hästen blir dock följden att man studsar upp och ned då hästen inte är stilla under dig.
Att ge den som tittar intrycket av att du sitter stilla på hästen är faktiskt att låta sig själv följa med i hästens rörelser. Något många ryttare har svårt med är rörligheten i ryggen och bäckenet, men det är i mittsektionen man måste vara som mest rörlig och följsam. Man måste hitta sin balans och centrering i sadeln och sedan låta sig själv följa med genom rörelserna och låta ryggens rörlighet mitigera den rörelseenergi som överförs från hästen. Det är svårt att beskriva hur du rent konkret skall göra, men tänk på din rygg, mage och mittsektion som en stötdämpare. För att hästen inte skall få en ryttare som dunsar ner måste du vara mjuk och följa med genom rörelsen, precis som en stötdämpare :)
 
Sv: Sitta ner i galopp, trav?

Spänn bålmuskulaturen så att du inte blir svajig i överkroppen och slappna av i bäckenet så att du kan komma ner i sadeln och följa med i hästens rörelser. Kläm inte med benen! Jag blev longerad flera gånger på lina av min tränare i början av min ryttarkarriär, utan stigbyglar och med armarna längst sidorna för att lära mig hitta balansen och stödet i bålen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 075
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 065
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp