G

Gilraen

Halloj! Har en liten fundering. Jag var borta nyss och när jag red så sa ägaren till hästen åt mig att sitta på rätt sittben, alltså det innersta. Men jag har lärt mig att det är det yttersta man ska sitta på, är det fel?
 
Sv: Sittben

yttre är väl det rätta?? *blir själv osäker* hahaha..
jo det är det yttre=)
 
Sv: Sittben

I vilket sammanhang?
Jag skulle säga att du ska sitta mitt över hästen på båda sittbenen som huvudriktning. Sedan kan man betona sittben beroende på vad man vill ska hända i hästens kropp. Och där är en hel del oense.

Är det lättridning du menar så brukar man väl säga att man ska sitta ner när hästen går bak med ytter bog och då sitter man alltså ner när hästen har inner bak i marken. Sedan kanske man väljer att sitta på ytter bak också, allt beror på vad man är ute efter. Men grunden är att man ska sitta ner i trav-lättridning när inner bak är i marken.
 
Sv: Sittben

Gilraen skrev:
Halloj! Har en liten fundering. Jag var borta nyss och när jag red så sa ägaren till hästen åt mig att sitta på rätt sittben, alltså det innersta. Men jag har lärt mig att det är det yttersta man ska sitta på, är det fel?

beror kanske på vad man menar med yttre & inre.
sitter man på ridbannan brukar man väll sitta ner då hästens framben närmst stacketet är nere. Och det måste ju vara det inre eller det kanske är yttre?? :crazy:

vad är innerst & vad är ytterst då?
:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Sittben

När man rider lätt i trav sitter man ner när hästen yttre ben är i marken och dras bakåt, står upp när det lyfts och dras fram.
 
Sv: Sittben

Ytter och innersidan beror på olika saker.
Rider man utmed staketet så är innersidan den sidan som är in mot mitten av banan.
Annars är inersidan den sidan som hästen är böjd/ställd i.
Så det beror lite på vad man rider.
 
Sv: Sittben

Horsefreak - Så har jag aldrig sett det. Men det stämmer ju! Han sa att jag skulle ställa hästen utåt och sitta på inre frambenet! Där har vi det :).. Tack för att du redde för det för mig!
 
Sv: Sittben

Alltså som sagt är det helt sjukt att dem säger sitta på rätt sittben.. för, man sitter ju på båda... ;)

Vi får väl säga som så då att när hästens innrebak resp yttre fram sätter i marken skall ryttaren ha böjt knäna och fört ner sitt arsle i sadeln och suttit till, för att sedan resa sig igen och göra om lättridningsmomentet.. om och om och om IGEN!
:rofl:

Så ja.. du sitter till på yttre fram
 
Sv: Sittben

Men sittben i detta sammanhang menas ju vilket (häst)ben som är i när ryttaren sitter ner i lättridningen. Sitt-ben.
 
Sv: Sittben

Jo jag vet.. jag är ju inte dum heller. Jag bara sa som åvan.. att man sitter ju på "båda".. jag gjorde lite narr av det hela...
Jag ber såååååå mycket om ursäkt... :(

:bow:
 
Sv: Sittben

hehe., inget att be om ursäkt för.. Lite humor har ingen dött av :P
 
Sv: Sittben

Om man rider tex. en volt åt höger i lodrät sits så ska man sitta på höger sittben. om man rider lätt ska man alltid sitta åp det yttre. Pröva att sitta på olika sittben i lodrät sits på volter, rätt häftigt faktiskt :P iof är min ponny väldigt känslig för sånt så jag vet ju intye om det är lika stor skillnad för er andra
 

Liknande trådar

Träning Halloj! Jag har en fundering. Unghästar ska ju gå på vila då och då, men vad är egentligen bäst, att hästen vilar flera veckor/månader...
Svar
7
· Visningar
806
Senast: Habina
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 444
Senast: mily
·
Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
3 776
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp