Sitter detta hackamore bra?(bilder)

Det sitter alldeles för lågt ned. Ett hackamore ska sitta minst lika högt som en engelsk nosgrimma (ca två fingrars bredd under "kindbenet" eller vad det nu heter)
 
sätt det mycket högre upp.

och när du drar i tyglarna så ska det vara max 45 graders vinkel ifrån munnen
 
som de andra säger, sätt det högre upp. Föresten, var det inte du som funderade på att köpa Sigma dressyrsadel? har du gjort det?
 
Japp det var jag som funderade på det, men jag satt så jäkla dåligt i den :crazy:
Så jag köpte en New England som inte satt så himmla bra på pållen, sen blev det en griggin dressyr med utanpåliggande knästöd.
Men jag fick skavsår av den :crazy:
Så nu sitter jag kvar med min Maxam allround :love:
 
:bow:
Jag får ändra och fotta igen :)
Innan jag vågar rida med det :crazy:
 
ja typ.
man får alltid ändra lite för alla hästar är ju olika och fungerar olika men det ska sitta rätt så högt.. ca 2-3 fingrar ifrån kindbenet
 
nej det ska det inte.
på stångbett ska det sitta i kinnkedjegropen.. på hackamore ska det sitta högre upp
sitter ett hackampre för långt ner så ökar risken med att kunna knäcka nosbenet mycket. sitter det rätt så är risken mycket liten

sitter dets om på bildens å är det mycket mera troligt att det går att få av för där är benet tunnare
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 233
Senast: Badger
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 863
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 839
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
795
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp