Sitter fast

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här helgen hade jag tänkt skörda mina grönsaker, men igår regnade det och idag ligger jag i sängen och är apatisk. Måendet är inte på topp precis och jag får ingen hjälp av VC. De bara krånglar hela tiden och veckorna går.

Först fick jag en tid hos kuratorn men jag insåg snabbt att hon inte kunde göra något. Dessutom skulle det dröja 3 veckor innan jag fick nästa tid. Hur bedriver man en effektiv vård när det är så lång tid mellan besöken? Jag hade redan före första besöket flaggat för att jag mådde så pass dåligt att jag inte hade någon aptit ens.

En vecka efter första besöket insåg jag det orimliga i det hela och skickade då in en del kritik till mottagningen. Jag blev då uppringd och skulle få träffa en läkare men först var jag då tvungen att ordna fram min gamla journal. Innan dess kunde jag inte få någon tid. Jag frågade om de kunde be om journalen men de tyckte det var enklare och bättre om jag gjorde det själv eftersom jag annars behövde komma ner och skriva på att jag godkände att de tog ut journalen.

Det dröjde innan jag orkade ta tag i det. Och jag gick bet på att få tag i den via 1177. Tekniskt fel. Så jag informerade supporten att det inte fungerade. Mer tid gick. Sen orkade jag prova igen. Sajten fungerade men det fanns ingen möjlighet att få tag i den gamla journalen via sajten. Så jag ringde gamla mottagningen. Då fick jag veta att det inte var tillåtet för dem att skicka journalen till VC här men de skulle skicka dem till min folkbokföringsadress. Några dagar senare fick jag veta att de fick inte skicka den till mig heller. De behövde min underskrift för att göra detta :banghead:. Och mottagningen ligger 23 mil härifrån.

Jag bollas alltså fram och tillbaka samtidigt som jag inte ens begriper varför jag inte bara kan få en tid och varför journalen ens är nödvändig. Inget i den är ju aktuellt i alla fall.

Det har nu gått en och en halv månad sedan jag kontaktade VC här och inget har hänt.

Och under tiden suger livet och inget fungerar. Jag har en känsla av att det är mer som kommer att gå åt helvete. Och jag är helt ensam i allt det här.
 

Man måste inte ha journal för att få vård. Den kan vara låst tex men du får ändå vård på en annan vc om du listar om dig.
Annars säker du åt dom att ordna det.
 
Har du hört av dig till VC igen och talat om problemen med att få fram journalen?
Ja. Jag har sagt det. En distriktssköterska försökte nå mig på telefon i fredags men jag hade glömt en inställning på telefonen så det gick inte att komma fram.

Man måste inte ha journal för att få vård. Den kan vara låst tex men du får ändå vård på en annan vc om du listar om dig.
Annars säker du åt dom att ordna det.
Precis vad jag också tänker och tror. Men likförbannat har jag blivit nekad en tid hos den VC jag har här.
 
Har du funderat på att börja gå i terapi privat? Det kostar en hel del men kan vara värt det.
Det kostar mer än jag tror det är värt tyvärr. Det blir ju inga pengar kvar att leva för plus att jag inte kan veta om det fungerar. Då känns det ju dumt att ha blivit luspank på kuppen.
 
Det kostar mer än jag tror det är värt tyvärr. Det blir ju inga pengar kvar att leva för plus att jag inte kan veta om det fungerar. Då känns det ju dumt att ha blivit luspank på kuppen.
Jag trodde du tjänade rätt OK? Men givetvis är det upp till dig hur du vill spendera dina pengar och hur du prioriterar.
 
Jag trodde du tjänade rätt OK? Men givetvis är det upp till dig hur du vill spendera dina pengar och hur du prioriterar.
Ja, men jag måste spara så mycket det går för att kunna renovera huset. Jag har lite panik över det för jag vet inte hur lång tid det dröjer innan mitt avlopp måste göras om och inte heller vad det kostar att göra ett nytt. Biljäveln slukar också pengar.
 
Ja. Jag har sagt det. En distriktssköterska försökte nå mig på telefon i fredags men jag hade glömt en inställning på telefonen så det gick inte att komma fram.


Precis vad jag också tänker och tror. Men likförbannat har jag blivit nekad en tid hos den VC jag har här.

Tyvärr så är det ju bara att ligga på, även om man inte borde behöva göra det. Och jag kan förresten relatera till att du är skeptisk till att söka privat, jag drar mig för det med tanke på att jag hittills inte upplevt att jag fått ut tillräckligt av den terapi jag fått hittills. Även om jag säkert borde tänka några varv till på den punkten, det är ju möjligt att man hittar helt rätt.

Och apropå det du skrev om effektiviteten i vård med långt mellan samtalen, så tror jag utifrån vad du skrivit innan, att om du skulle få en handfast handlingsplan så skulle du kunna jobba på ganska väl på egen hand mellan sessionerna. Du verkar otroligt målmedveten och pliktskyldig. Men då ska det ju till bättre samtal än ditt första.
 
Ja, men jag måste spara så mycket det går för att kunna renovera huset. Jag har lite panik över det för jag vet inte hur lång tid det dröjer innan mitt avlopp måste göras om och inte heller vad det kostar att göra ett nytt. Biljäveln slukar också pengar.
INGET är viktigare än ditt mående! Sk*t i avloppet (det blev nästan lite kul, fast jag inte menade det... ;) ) och allt det andra som du tror att du behöver pengar till. Just NU behöver du laga dig själv - det är viktigast!!

Nog sjutton måste det väl finnas några privata landstingsanslutna psykologer i ditt område?? Då behöver det ju inte bli speciellt dyrt alls.
 
INGET är viktigare än ditt mående! Sk*t i avloppet (det blev nästan lite kul, fast jag inte menade det... ;) ) och allt det andra som du tror att du behöver pengar till. Just NU behöver du laga dig själv - det är viktigast!!

Nog sjutton måste det väl finnas några privata landstingsanslutna psykologer i ditt område?? Då behöver det ju inte bli speciellt dyrt alls.
Jag har ingen aning om hur jag ska hitta de där psykologerna och VC krånglar med att inte vilja ge mig en tid.
 
Kan ju tillägga att jag har en kollega som, pga diverse fysiska problem, måste ta ledigt 1-2 hela dagar för läkarbesök hyfsat då och då. Det är ingen som på något vis tycker att det är konstigt att hon gör det....
 
Kan ju tillägga att jag har en kollega som, pga diverse fysiska problem, måste ta ledigt 1-2 hela dagar för läkarbesök hyfsat då och då. Det är ingen som på något vis tycker att det är konstigt att hon gör det....
Men för den tiden kan hon väl inte få lön?
 
Men jag funderar på om jag ska säga upp mig, sälja huset och sedan bo i husvagn eller skaffa husrum genom volontärarbete.

Synd bara att lånen är låsta till och med februari 2019.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 941
Senast: Hazel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
801
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 796
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp