Sitter hackamoret rätt? *bilder*

K

korsningsponny

Ska börja använda hackamore (eller annat bettlöst) till min häst då vet konstaterade att han hade vargtänder på båda sidor och han har inte tid att dra ut dom förrens i Juli.

Testade att sätta på dit idag, på vilken bild sitter det bäst? undrar också hur många fingrar man ska få in under nosbandet eller kedjan under "hakan"?

Den första bilden
5437760.jpg


Andra bilden, ett hål högre upp. taskig vinkel kanske...
5437768.jpg
 
Sv: Sitter hackamoret rätt? *bilder*

tycker du bör hissa upp det ytterligare.. som jag såg satt ditt lite för löst.
 
Sv: Sitter hackamoret rätt? *bilder*

hm...okej. Kan man säga hur långt upp det ska sitta och hur hårt runt nosen?
 
Sv: Sitter hackamoret rätt? *bilder*

korsningsponny skrev:
hm...okej. Kan man säga hur långt upp det ska sitta och hur hårt runt nosen?


det ska sitta som en engelsk nosgrimma, dvs precis under kindbenen på hästen, se till att skänklarna inte ligger an mot kindbenet när du tar i tygeln och skänkeln svängs om. så nära som möjligt utan att detta händer.

hur hårt runt nosen är också som en vanlig nosgrimma - minst 2 fingrar ska få plats under hakan och remmen.
 
Sv: Sitter hackamoret rätt? *bilder*

Jag tycker inte ska hissa upp det mera. jag tycker att det ser att ut sitta bra. hissar du upp det får du ju ingen verkan!
 
Sv: Sitter hackamoret rätt? *bilder*

Tappsveden skrev:
Jag tycker inte ska hissa upp det mera. jag tycker att det ser att ut sitta bra. hissar du upp det får du ju ingen verkan!


Hur menar du nu??? :confused:
 
Sv: Sitter hackamoret rätt? *bilder*

1-2 hål högre än vad det är på första bilden och det ska sitta så hårt att det inte går att vinka det mer än i 45 grader (skänklarna ska gå max 45 grader bakåt ifrån mungipan)
 
Sv: Sitter hackamoret rätt? *bilder*

Sitter definitivt bättre på andras bilden än första bilen, och vad gäller hur hårt det ska sitta runt näsan håller jag med sweep. Det är inte bättre att spänna det för löst som många gör...
 
Sv: Sitter hackamoret rätt? *bilder*

nosgrimman ska sitta 2-4fingrar under kindbenet, och minst 4 fingrar över nosvingen. ja spänner mitt så hårt att jag får in två fingrar på nosryggens översida
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 098
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 202
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 166
Senast: Wonna
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 896
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp