Sitter ner vid landning.

Luff

Trådstartare
Är det något nytt? Nuförtiden så ser en ju många filmer på hoppträningar som folk lägger upp. Och det sitts ner vid landning? Kollar på stjärnorna och dom gör det inte. Säger inte tränare till? Har folk inga benmuskler längre sen trepunktsitsen gjorde sitt intåg? Först trodde jag det var någon enstaka händelse men nästan varenda hobbyryttare verkar sätta sig. Varför? Det syns ju att hästarna får parera för ryttarens "duns".
 
Är det något nytt? Nuförtiden så ser en ju många filmer på hoppträningar som folk lägger upp. Och det sitts ner vid landning? Kollar på stjärnorna och dom gör det inte. Säger inte tränare till? Har folk inga benmuskler längre sen trepunktsitsen gjorde sitt intåg? Först trodde jag det var någon enstaka händelse men nästan varenda hobbyryttare verkar sätta sig. Varför? Det syns ju att hästarna får parera för ryttarens "duns".
Skulle du kunna visa ett exempel?
 
Skulle du kunna visa ett exempel?
Det är ju så himla uthängande. Jag såg det först bland bekanta men efter att ha sökt på Youtube på filmer från hoppträningar med ryttare som hoppar 50-100 cm så insåg jag att det är vanligt. Ska se om jag kan länka till något senare. Nu är jag på språng.
 
Jag tänker att det helt enkelt bara är orutinerade ryttare som håller på att lära sig. När du undrar om det är något nytt, sedan när tänker du då? Innan sociala medier kanske du inte satt och tittade på alla nybörjare runt omkring dig hela dagarna.
 
Jag tänker att det helt enkelt bara är orutinerade ryttare som håller på att lära sig. När du undrar om det är något nytt, sedan när tänker du då? Innan sociala medier kanske du inte satt och tittade på alla nybörjare runt omkring dig hela dagarna.
Har ridit på flertalet ridskolor på 70-80-90 och 00-tal. Och varit funktionär på klubbtävlingar under samma period. När jag lärde mig hoppa lärde vi oss att stå i tvåpunktssits över hela hindret. Mellan hindren också om vi hade pigga hästar och vi satt ner och drev bara om vi behövde trycka på. Inte så ofta om en hoppade 70 cm. Nu ser jag folk som hoppar 100-110 klasser som sitter ner i landningen. Som regelbundet tränar för tränare. Både ambitiösa ponnyryttare och vuxna.
 
Jag har försökt leta för att se om jag förstår vad du menar, men jag gör nog inte det.

Menar du att ryttarna sitter ner i själva landningen, eller att de är snabba på att sitta ner efter landning?
 
Har ridit på flertalet ridskolor på 70-80-90 och 00-tal. Och varit funktionär på klubbtävlingar under samma period. När jag lärde mig hoppa lärde vi oss att stå i tvåpunktssits över hela hindret. Mellan hindren också om vi hade pigga hästar och vi satt ner och drev bara om vi behövde trycka på. Inte så ofta om en hoppade 70 cm. Nu ser jag folk som hoppar 100-110 klasser som sitter ner i landningen. Som regelbundet tränar för tränare. Både ambitiösa ponnyryttare och vuxna.
Det du beskriver ovan försvann för iallafall 20 år sedan. Man sitter ner mellan hindren och rider, man åker inte bara med stående och det oavsett om hästen är pigg eller inte. Att sitta ner handlar inte om drivning utan om att man ska rida mellan hindren. Att folk dunsar i sadeln är såklart aldrig okej. Där brister det såklart för dessa ryttare. Men, man behöver inte heller stå så högt över att det syns om man har någon tyngd i sadeln eller inte. Detsamma gäller vid klättring eller lättridning, ryggen ska vara fri från tyngd men ridbyxorna får vara kvar i sadeln.

Det är fortfarande alldeles för vanligt med för korta läder vilket kan göra ryttaren obalanserad och vinglig och det helt i onödan. Detsamma att folk jobbar sig så i onödan när de rider lätt, de ställer sig upp med raka ben någon dm ovanför sadeln och skänkeln flaxar som värsta kråkan istället för att mjukt bara lyfta tyngden från sadeln med stilla skänkel så bara höften rör sig.
 
Är det något nytt? Nuförtiden så ser en ju många filmer på hoppträningar som folk lägger upp. Och det sitts ner vid landning? Kollar på stjärnorna och dom gör det inte. Säger inte tränare till? Har folk inga benmuskler längre sen trepunktsitsen gjorde sitt intåg? Först trodde jag det var någon enstaka händelse men nästan varenda hobbyryttare verkar sätta sig. Varför? Det syns ju att hästarna får parera för ryttarens "duns".
Jag har oxå fått sådana klipp i mina flöden, och jag tänker på att hästen får dessutom ett ryck i munnen varje landning :crazy:
 
Jag har försökt leta för att se om jag förstår vad du menar, men jag gör nog inte det.

Menar du att ryttarna sitter ner i själva landningen, eller att de är snabba på att sitta ner efter landning?
Jag blev nyfiken och tittade på mina egna filmer och ja enligt dom så kan det se ut att jag ”sitter ner” fast jag inte gör det. Troligen på att jag sätter mig rätt fort efter själva landningen, sen kan jag stå upp senare på transportsträckor och sen sätta mig precis innan ett hinder.

Om det är något sådant som menas med att ”sitta ner” kanske?
Annars vet inte jag. 😅
 
Det du beskriver ovan försvann för iallafall 20 år sedan. Man sitter ner mellan hindren och rider, man åker inte bara med stående och det oavsett om hästen är pigg eller inte. Att sitta ner handlar inte om drivning utan om att man ska rida mellan hindren. Att folk dunsar i sadeln är såklart aldrig okej. Där brister det såklart för dessa ryttare. Men, man behöver inte heller stå så högt över att det syns om man har någon tyngd i sadeln eller inte. Detsamma gäller vid klättring eller lättridning, ryggen ska vara fri från tyngd men ridbyxorna får vara kvar i sadeln.

Det är fortfarande alldeles för vanligt med för korta läder vilket kan göra ryttaren obalanserad och vinglig och det helt i onödan. Detsamma att folk jobbar sig så i onödan när de rider lätt, de ställer sig upp med raka ben någon dm ovanför sadeln och skänkeln flaxar som värsta kråkan istället för att mjukt bara lyfta tyngden från sadeln med stilla skänkel så bara höften rör sig.
Nu menar jag generellt och utgår inte från hobbyryttare i 1m-klasser men jag håller inte alls med om din beskrivning. Att ha lätt sits mellan hinder är i mina ögon inte alls lika med passiv ridning och ”åka med”. De toppryttare som jag tycker rider trevligast och är mest följsamma har ofta luft mellan sadel och rumpa mellan hinder, möjligtvis sätter de sig mer sista galoppsprången. Men du kanske menar mer orutinerade ryttare?
 
Det du beskriver ovan försvann för iallafall 20 år sedan. Man sitter ner mellan hindren och rider, man åker inte bara med stående och det oavsett om hästen är pigg eller inte. Att sitta ner handlar inte om drivning utan om att man ska rida mellan hindren. Att folk dunsar i sadeln är såklart aldrig okej. Där brister det såklart för dessa ryttare. Men, man behöver inte heller stå så högt över att det syns om man har någon tyngd i sadeln eller inte. Detsamma gäller vid klättring eller lättridning, ryggen ska vara fri från tyngd men ridbyxorna får vara kvar i sadeln.

Det är fortfarande alldeles för vanligt med för korta läder vilket kan göra ryttaren obalanserad och vinglig och det helt i onödan. Detsamma att folk jobbar sig så i onödan när de rider lätt, de ställer sig upp med raka ben någon dm ovanför sadeln och skänkeln flaxar som värsta kråkan istället för att mjukt bara lyfta tyngden från sadeln med stilla skänkel så bara höften rör sig.
Jag vet att trepunktsits är det rätta. Men nu menar jag att folk sitter ner för tidigt i landningen. Och att anledningen till det är att dom inte har muskler nog att hålla emot. Vilket vi hade för gu vad vi fick stå i tvåpunktssits då vi red i skog och terräng utan att hinder var inblandat i både trav och galopp. Hästens rygg skulle vara fri att balansera över tuvor o pinnar. Dom jag sett landar INTE som eliten gör. Det är vanliga ryttare på träningar, med tränare, och dom sitter ner alldeles för tidigt. Folk som startar sina hästar i klubbtävlingsklasser. Men ingen tränare verkar säga något. Och då är det ju inte lätt att göra rätt. Så jag undrar om en eller två generationer ryttare har missat något?
 
Jag blev nyfiken och tittade på mina egna filmer och ja enligt dom så kan det se ut att jag ”sitter ner” fast jag inte gör det. Troligen på att jag sätter mig rätt fort efter själva landningen, sen kan jag stå upp senare på transportsträckor och sen sätta mig precis innan ett hinder.

Om det är något sådant som menas med att ”sitta ner” kanske?
Annars vet inte jag. 😅
Jag ser tydligt att dom sitter ner i landningen. Det syns definitivt på hästarna också.
 
Det du beskriver ovan försvann för iallafall 20 år sedan. Man sitter ner mellan hindren och rider, man åker inte bara med stående och det oavsett om hästen är pigg eller inte. Att sitta ner handlar inte om drivning utan om att man ska rida mellan hindren. Att folk dunsar i sadeln är såklart aldrig okej. Där brister det såklart för dessa ryttare. Men, man behöver inte heller stå så högt över att det syns om man har någon tyngd i sadeln eller inte. Detsamma gäller vid klättring eller lättridning, ryggen ska vara fri från tyngd men ridbyxorna får vara kvar i sadeln.

Det är fortfarande alldeles för vanligt med för korta läder vilket kan göra ryttaren obalanserad och vinglig och det helt i onödan. Detsamma att folk jobbar sig så i onödan när de rider lätt, de ställer sig upp med raka ben någon dm ovanför sadeln och skänkeln flaxar som värsta kråkan istället för att mjukt bara lyfta tyngden från sadeln med stilla skänkel så bara höften rör sig.

Oj, jag håller inte med alls 😅
Det går att rida med bra inverkan även i lätt sits, se på fälttävlansryttarna.
Jag gillar bäst de ryttarna som är väldigt lätta si sadeln och ger rejält med frihet på galoppsträckorna, nu pratar jag banhoppning.

Personligen trivs jag mycket bättre och har betydligt bättre balans i korta läder än i långa.
Även på dressyrsidan har många gått ifrån de riktigt långa lädren.
Nu ser jag mest islandsfolk som i princip står på tå när de rider lätt 😅
 
Jag fattar fortfarande inte hur du menar men sökte på tiktok och fick upp en film. Är detta rätt eller fel enligt dig?
https://vm.tiktok.com/ZMNVvJoEd/?k=1
För den ryttaren sätter ju rumpan i sadeln vid landning eller är det på nått annat vis som menas? Filmen du visade visar inte så nära eller tydligt
 
Jag blir så nyfiken på det här fenomenet att jag länkar till en film på mig själv. Jag har aldrig fått nån kommentar om min sits trots massvis med hoppträningar (förvisso bara för 4-5 olika tränare), det närmaste jag kommit var en kommentar om att jag skulle tänka fram med skänkeln i landningen.

Hoppning

Kanske lite svårt att se iom svart sadel och svarta ridbyxor, men blir nyfiken på om jag fått lära mig fel.
 
Jag blir så nyfiken på det här fenomenet att jag länkar till en film på mig själv. Jag har aldrig fått nån kommentar om min sits trots massvis med hoppträningar (förvisso bara för 4-5 olika tränare), det närmaste jag kommit var en kommentar om att jag skulle tänka fram med skänkeln i landningen.

Hoppning

Kanske lite svårt att se iom svart sadel och svarta ridbyxor, men blir nyfiken på om jag fått lära mig fel.
Jepp, du sitter enligt mig ner aningens för tidigt. Men det är min åsikt. Nu störs ju inte hästen för skuttet är ju så litet. Men med högre höjd så måste hästen parera din landning också.
 
Jepp, du sitter enligt mig ner aningens för tidigt. Men det är min åsikt. Nu störs ju inte hästen för skuttet är ju så litet. Men med högre höjd så måste hästen parera din landning också.

Tur att vi inte hoppar mer än 80 cm. :)

Men du tänker alltså att jag ska stå kvar framåtlutad längre? För då tänker jag att vi skulle tappa balansen i landningen. Intressant!
 
Tur att vi inte hoppar mer än 80 cm. :)

Men du tänker alltså att jag ska stå kvar framåtlutad längre? För då tänker jag att vi skulle tappa balansen i landningen. Intressant!
Nej. Fasiken va svårt att förklara. Det är inte framåtlutningen, det handlat om att någon liten sekund till STÅ kvar med tyngden i stigbyglarna och sen smeka ner rumpan i sadeln. Framåt. Inte dimpa ner.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 304
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 732
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 836
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp