Självdoserande tvättmaskin

krumbukter

Trådstartare
Finns det några här som har erfarenhet av självdoserande tvättmaskiner?
Stod i valet mellan två olika maskiner och klickade hem en Bosch I-dos, men måste erkänna att jag känner mig lite nojjig över valet. :nailbiting:
 
Jg skulle aldrig köpa en sådan. Men det beror på mittkontrollbehov. Jag använder så lite medel som möjligt och till kläder som bara behöver sköljas upp använder jag typ en matsked.

Hårt smutsade kläder behöver mer (=normaldos).

Jag är rädd att min tvättmedelsförbrukning skulle stiga drastiskt?
Dessutom anävnder man ju olika myckt av olika medel. Den mängd Ocean jag normalt använder räcker inte på långa vägar för att Grumme ska göra tvätten acceptabelt ren.
 
Vi har en Bosch Idos och är jätte nöjda. Man ställer ju in från början hur mycket tvättmedel maskinen ska använda, beroende på hårt eller mjukt vatten samt vilket tvättmedel man använder, som standarddos sas och sedan kan man välja på maskinen om man har lätt, medel eller hårt smutsad tvätt. Man kan även lägga till extra sköljningar tex. Jag är faktiskt jätte nöjd och upplever att tvätten blir mycket renare än tidigare!
 
Vi har en Bosch Idos och är jätte nöjda. Man ställer ju in från början hur mycket tvättmedel maskinen ska använda, beroende på hårt eller mjukt vatten samt vilket tvättmedel man använder, som standarddos sas och sedan kan man välja på maskinen om man har lätt, medel eller hårt smutsad tvätt. Man kan även lägga till extra sköljningar tex. Jag är faktiskt jätte nöjd och upplever att tvätten blir mycket renare än tidigare!
Använder du bara flytande tvättmedel då eller växlar du och doserar manuellt med pulver ibland? Vet du hur förtvätt fungerar med självdosering, eller om man vill lägga till blekmedel?
 
Självdoserande tvätt maskin is the shit!
Köpte en för några (2-3?) år sedan och är så nöjd! Man fyller facket för flytande tvättmedel, det rymmer precis en enliters refill-påse och sedan behöver man inte slabba med tvättmedel annat än när man ska tvätta fintvätt eller vittvätt med pulver. Man ställer in doseringen (finns tre nivåer) eller väljer bort helt om man vill använda annat tvättmedel. När det börjar ta slut blinkar doseringsindikationen så man ser att det behöver fyllas på. Just det att maskinen rymmer en hel förpackning tycker jag är smidigt.
Jag använder alltid pulver till vittvätt eftersom det inte finns bra flytande tvättmedel som innehåller blekmedel, men ett alternativ är ju att tillsätta blekmedel vid sidan om det flytande. För fintvätt (ull, silke och annat extra känsligt som man inte kan/vill använda tvättmedel med enzymer till) använder jag antingen en tvål som jag lägger i facket för tvättmedelspulver eller speciellt fintvättmedel i kula i maskinen.
Eftersom flytande kulörtvättmedel är det absolut vanligaste till mina tvättar så minskar hanteringen och slabbet med tvättmedel radikalt.
 
Stelnar/klumpar sig inte flytande tvättmedel i maskinen om det får ligga länge?
Tvättmedlet är ju inte längre i tvättmaskinens behållare än vad det annars hade varit i en påse eller flaska? Varför skulle det stelna eller klumpa sig?
Svaret är nej, det varken klumpar sig eller stelnar.
 
Har en Bosch I-dos och är jättenöjd. Man styr ju mängden självdoserat till viss del och det är ju bara att avstå självdosering när det inte passar. Vissa tvättar doserar jag själv med pulver eller fintvättmedel. Det är ju bara att prova sig fram, häng inte upp dig på en valbar funktion. :)
 
Jg skulle aldrig köpa en sådan. Men det beror på mittkontrollbehov. Jag använder så lite medel som möjligt och till kläder som bara behöver sköljas upp använder jag typ en matsked.

Hårt smutsade kläder behöver mer (=normaldos).

Jag är rädd att min tvättmedelsförbrukning skulle stiga drastiskt?
Dessutom anävnder man ju olika myckt av olika medel. Den mängd Ocean jag normalt använder räcker inte på långa vägar för att Grumme ska göra tvätten acceptabelt ren.

Så tydligt att du aldrig haft en självdoserande tvättmaskin, svårt då att recensera sakligt ;)
 
Tvättmedlet är ju inte längre i tvättmaskinens behållare än vad det annars hade varit i en påse eller flaska? Varför skulle det stelna eller klumpa sig?
Svaret är nej, det varken klumpar sig eller stelnar.

Jag vet inte, men det rekommenderas ju (iaf på de maskiner vi haft) att alltid starta maskinen direkt om du tömt i flytande tvättmedel för att det annars kleggar igen maskinen.
 
Jag vet inte, men det rekommenderas ju (iaf på de maskiner vi haft) att alltid starta maskinen direkt om du tömt i flytande tvättmedel för att det annars kleggar igen maskinen.

Det som självdoseras är ju i ett eget slutet fack och letar sig inte själv ner i maskinen så som tvättmedel i det vanliga doseringsfacket gör.
 
Man kan alltså också ställa in om maskinen ska dosera själv eller om man vill använda annat, typ pulver eller tvättboll?
 
Man kan alltså också ställa in om maskinen ska dosera själv eller om man vill använda annat, typ pulver eller tvättboll?

Ja det är bara ett knapptryck på displayen så är självdoseringen avstängd och du doserar precis som vanligt.
 
Jag vet inte, men det rekommenderas ju (iaf på de maskiner vi haft) att alltid starta maskinen direkt om du tömt i flytande tvättmedel för att det annars kleggar igen maskinen.
Själva vitsen med självdoserande är ju att tvättmedlet inte rinner direkt ner i trumman när man häller i det. Personligen tycker jag att det är pulver som kleggar igen i tvättmedelsfacket, har aldrig varit med om att flytande gör det (eller sett liknande rekommendation i någon manual, men jag kan ha läst dåligt)
 
Man kan alltså också ställa in om maskinen ska dosera själv eller om man vill använda annat, typ pulver eller tvättboll?
@tanten
Även om maskinen doserar "själv" så väljer du på en relativ skala hur mycket du vill använda beroende på hur smutsig tvätten är. Jag använder för det mesta minsta mängden och det räcker. Min känsla är att tvättmedelsförbrukningen har minskat, men det kan ju bero på andra saker också.
 
Använder du bara flytande tvättmedel då eller växlar du och doserar manuellt med pulver ibland? Vet du hur förtvätt fungerar med självdosering, eller om man vill lägga till blekmedel?
Jag använder i stort sett enbart flytande/idos numer. Enligt instruktionsboken så om man vill ha förtvätt och använda annat tvättmedel än i-dos sas så lägger man förtvättmedel direkt i trumman och huvudtvätten i det kvarvarande facket.
 
Man kan alltså också ställa in om maskinen ska dosera själv eller om man vill använda annat, typ pulver eller tvättboll?
Dessutom ställer man in från början vilken typ av vatten man har och sedan vilken mängd tvättmedel som tillverkaren (av tvättmedlet man använder) anser att man bör använda till normalsmutsad tvätt. Sedan finns det på displayen tre val där du väljer om du vill ha lite, medel eller mycket tvättmedel beroende på smutsgrad sas eller för den delen inget tvättmedel. Så typ av vatten och standardmängd av tvättmedel ställer du bara in första gången. Därefter väljer du som sagt på displayen och då utgår ju maskinen från dina förinställda val. Ursmidigt!
 

Liknande trådar

Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
239
Senast: Tassa
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
864
Senast: Sedna
·
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 982
Senast: Elo
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 548
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp