Självdoserande tvättmaskin

Själva vitsen med självdoserande är ju att tvättmedlet inte rinner direkt ner i trumman när man häller i det. Personligen tycker jag att det är pulver som kleggar igen i tvättmedelsfacket, har aldrig varit med om att flytande gör det (eller sett liknande rekommendation i någon manual, men jag kan ha läst dåligt)
På nya maskiner står det att man inte ska hälla flytande tvättmedel i doseringsfacket om maskinen inte ska startas genast. Det är inte i tvättmedelsfacket det kan klägga igen utan i rören.
 
Dessutom ställer man in från början vilken typ av vatten man har och sedan vilken mängd tvättmedel som tillverkaren (av tvättmedlet man använder) anser att man bör använda till normalsmutsad tvätt. Sedan finns det på displayen tre val där du väljer om du vill ha lite, medel eller mycket tvättmedel beroende på smutsgrad sas eller för den delen inget tvättmedel. Så typ av vatten och standardmängd av tvättmedel ställer du bara in första gången. Därefter väljer du som sagt på displayen och då utgår ju maskinen från dina förinställda val. Ursmidigt!

Måste ju bara ha en sån :D
 
Vi köpte en självdoserande när vi bytte för 3 år sedan och den är outstanding.mängden tvä.ttmedel som går åt är hälften av det som gick åt innan
 
Tack så mycket för alla svar.
Specifikt ni som säger att ni har Bosch I-dos, hur tycker ni att vattenmängden är per tvätt?
Byter från min nuvarande maskin bland annat för att jag tycker att den jag har är för snål med vattnet.

Är det möjligtvis någon som är kunnig och skulle vilja ta sig en kik på maskinen jag klickat hem om jag skickar länk?
 
Hur funkar de om man har olika mängd tvätt? Ställer man in det eller känner maskinen av och doserar efter hur mycket tvätt man har i?

sambon har lovat mig en självdoserande efter att jag klagar på hur han doserar:meh:
 
Jag har
Tack så mycket för alla svar.
Specifikt ni som säger att ni har Bosch I-dos, hur tycker ni att vattenmängden är per tvätt?
Byter från min nuvarande maskin bland annat för att jag tycker att den jag har är för snål med vattnet.

Är det möjligtvis någon som är kunnig och skulle vilja ta sig en kik på maskinen jag klickat hem om jag skickar länk?
Har visserligen en siemens, men generellt tycker jag att alla nyare maskiner använder för lite vatten= sköljer för dåligt. Har att göra med miljömärkningen om jag har förstått det hela rätt. Har som rutin att alltid lägga till en extra sköljning.
 
Hur funkar de om man har olika mängd tvätt? Ställer man in det eller känner maskinen av och doserar efter hur mycket tvätt man har i?

sambon har lovat mig en självdoserande efter att jag klagar på hur han doserar:meh:
Jag är osäker, men jag tror att den doserar efter vikt och kanske smuts. På min gamla maskin fanns det en knapp för halv maskin som minskade vattenåtgången något, men det gör det inte på den nya. Håller med om att det är dåligt att inte ha koll ...

edit:
Hittade svaret på siemens hemsida:
Istället för att fundera på hur mycket tvättmedel som behövs - låt Siemens självdoserande tvättmaskiner med i-Dos göra jobbet åt dig. i-Dos mäter och doserar automatiskt rätt mängd flytande tvättmedel, baserat på t.ex. tvättmängd och valt program. För de automatiska programmen tar i-Dos även hänsyn till hur smutsig tvätten är.
Hur kan i-Dos dosera optimal mängd tvättmedel?
Tvättmaskinens smarta sensorer känner av t.ex. tvättmängd, textiltyp och hur smutsig tvätten är, beroende på program, och utifrån dessa faktorer anpassas mängden flytande tvättmedel. Tvättmaskinens sensorteknologi värnar om både kläder och miljö genom rätt dosering av flytande tvättmedel - inte för mycket och inte för lite.


Får börja använda automatprogrammen mer ...
 
Tack så mycket för alla svar.
Specifikt ni som säger att ni har Bosch I-dos, hur tycker ni att vattenmängden är per tvätt?
Byter från min nuvarande maskin bland annat för att jag tycker att den jag har är för snål med vattnet.

Är det möjligtvis någon som är kunnig och skulle vilja ta sig en kik på maskinen jag klickat hem om jag skickar länk?
I-dos fanns tyvärr inte när jag köpte min, annars hade jag lätt gjort det. :)
Har bara en vanlig, men modern Bosch och älskar den. De är ju praktiskt taget outslitliga! Tvättar rent.
Hästtäcken (full) får jag tvätta två gånger, men det är ju mest för att det knöcklar ihop sig lite.
Grattis till din nya Bosch! :)
 
En fundering till dök upp här. Går det att ha ättika ist för sköljmedel i behållaren tro? Ångrar lite mitt val, men nu står den här och väntar på inkoppling så.. :o
 

Liknande trådar

Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
242
Senast: Tassa
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
864
Senast: Sedna
·
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 988
Senast: Elo
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 555
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp