Självmordsbenägen på p-piller (Cerazette)

Ramona

Trådstartare
Har precis fått andra p-piller (Cerazette) och nu efter typ 3 veckor är jag helt deppig, trött, håglös etc. Har försökt googla, men hittar inte så mycket och kan inte ringa barnmorskan förrän på måndag.

Men kommer detta jämna ut sig? Är ju normalt sett inte såhär och har ingen vilja att må såhär heller, men inser att det är p-pillerna som gör det. Eller är det dessa biverkningarna jag har och för alltid kommer att ha på dessa p-piller? Tänker att det är en inställelseperiod och att det sen jämnar ut sig...eller?

Jag har inte haft mens med mina gamla p-piller och det är det jag vill åt med dessa också för jag tycker att mens är såå jobbigt, den preventiva effekten för barnalstrande är helt sekundär.
 
Har precis fått andra p-piller (Cerazette) och nu efter typ 3 veckor är jag helt deppig, trött, håglös etc. Har försökt googla, men hittar inte så mycket och kan inte ringa barnmorskan förrän på måndag.

Men kommer detta jämna ut sig? Är ju normalt sett inte såhär och har ingen vilja att må såhär heller, men inser att det är p-pillerna som gör det. Eller är det dessa biverkningarna jag har och för alltid kommer att ha på dessa p-piller? Tänker att det är en inställelseperiod och att det sen jämnar ut sig...eller?

Jag har inte haft mens med mina gamla p-piller och det är det jag vill åt med dessa också för jag tycker att mens är såå jobbigt, den preventiva effekten för barnalstrande är helt sekundär.

Jag var SJUKT ledsen när jag började ta mina p-piller (klassas dock inte som p-piller i Sverige, utan tas mot hudproblem, men fungerar precis som p-piller). Det försvann helt.
 
Jag mådde jättedåligt av dem, och då berättade min gynekolog att de var bättre för kurviga kvinnor (Dvs inte jag :angel:). Blev som att släppa på en blöt tung yllefilt när jag slutade med dem. Hela kroppen blev lättare. Samma effekt som när jag slutade med Gluten. Tar Trionetta nu och det funkar mkt bättre.
 
Det är väl en viss inställelse för de flesta hormonella preventivmedel? Det borde de informerat dig om, inte kul att vara helt oförberedd ju! Mitt humör är mycket jämnare (till det bättre) med min p-stav men jag blev förvarnad att jag kunde känna mig lite låg i runt 1 månad efter insättning. Jag blev faktiskt mest glad och aktiv om något, kanske för att PMS/PMDS-tendenserna helt försvann.
 
Det är väl en viss inställelse för de flesta hormonella preventivmedel? Det borde de informerat dig om, inte kul att vara helt oförberedd ju!
Hon skrev ut tre månader och sa att jag skulle köra på dessa i tre månader och sen skulle vi utvärdera. Jag var nog inte förberedd på exakt hur stor förändring det var i mitt humör, det är nog kanske där skon klämmer. Jag är ju ändå rätt så medveten och utbildad, och jag söker kanske mer än något lite bekräftelse på att detta kommer försvinna, för just nu är det liksom inte ett dugg kul.
 
Inte p-piller, men ändå kvinnohormoner... Båda de gånger jag ätit Provera (för att få mer regelbundna cykler) har jag blivit deppigare, mer avstängd och mörk i sinnet. Även mycket tydliga fysiska förändringar. Fyra behandlingscykler per gång, slutet alltid bättre än början. Kroppen behöver liksom tid att uppfatta, reagera, agera och anpassa.
 
Alltså är du "bara" deppig, trött och håglös eller har du självmordstankar? (Trådrubriken)
Om det är det senare så avsluta direkt och kontakta din läkare igen.

Inställelseperioden tar oftast några veckor. Själv pallade jag inte med mer än 4 dagar senast så jag slutade med p-piller. Ingen sort fungerade (provade 3 olika under en 6 månaders period)
 
Alltså är du "bara" deppig, trött och håglös eller har du självmordstankar? (Trådrubriken)
Om det är det senare så avsluta direkt och kontakta din läkare igen.
Igår låg jag i sängen hela dagen. Jag gick upp ur sängen för att släppa ut hunden ett par gånger, och så satte jag på mig täckjackan (bara trosor annars) och foppatofflor och fodrade och fixade djuren ute (kanariefåglar, höns, kaniner, hästar) vid kl 19.

Jag är negativ deluxe, har ju träffat en bra kille som jag tror det kan bli någonting riktigt bra med, men nu är jag helt inne på att göra slut med honom. Ser bara negativa saker. Och jag vet ju att det egentligen bara är p-pillerna som talar, så jag har sagt det till honom också att om jag tar några stora beslut under denna perioden så måste han ju ifrågasätta om det är på riktigt eller inte.

Men jag vill bara ligga i sängen. Behöver inte ens äta för jag mår illa, vilket också är en vanlig bieffekt. Måtte denna skiten ta slut snart. Så ovärt.
 
Igår låg jag i sängen hela dagen. Jag gick upp ur sängen för att släppa ut hunden ett par gånger, och så satte jag på mig täckjackan (bara trosor annars) och foppatofflor och fodrade och fixade djuren ute (kanariefåglar, höns, kaniner, hästar) vid kl 19.

Jag är negativ deluxe, har ju träffat en bra kille som jag tror det kan bli någonting riktigt bra med, men nu är jag helt inne på att göra slut med honom. Ser bara negativa saker. Och jag vet ju att det egentligen bara är p-pillerna som talar, så jag har sagt det till honom också att om jag tar några stora beslut under denna perioden så måste han ju ifrågasätta om det är på riktigt eller inte.

Men jag vill bara ligga i sängen. Behöver inte ens äta för jag mår illa, vilket också är en vanlig bieffekt. Måtte denna skiten ta slut snart. Så ovärt.
Jag hade inte fortsatt med dem. Min erfarenhet är att det inte blir bättre och livet är för viktigt och värdefullt för att slösas bort sådär.
 
Jag sjäv har haft noll biverkningar av cerazette och mått toppen på dem från dag 1, men oavsett vad för medicin man äter; mår man skit av dem psykiskt så ska man självklart sluta ta den per omedelbums (om det är en medicin man kan göra så med och det kan man ju utan problem med p-piller) och prova något annat i samråd med läkare/bm.
 
Jag sjäv har haft noll biverkningar av cerazette och mått toppen på dem från dag 1, men oavsett vad för medicin man äter; mår man skit av dem psykiskt så ska man självklart sluta ta den per omedelbums (om det är en medicin man kan göra så med och det kan man ju utan problem med p-piller) och prova något annat i samråd med läkare/bm.
Fast många hormonpreparat kan ge såna svåra biverkningar till en början. Då är det ju jättedumt att sluta. Speciellt utan att ha rådfråga sin läkare först.
 
Fast många hormonpreparat kan ge såna svåra biverkningar till en början. Då är det ju jättedumt att sluta. Speciellt utan att ha rådfråga sin läkare först.

Hm, ja om man läser allt som skrivs, så har jag inte påstått något annat heller.
Jag sjäv har haft noll biverkningar av cerazette och mått toppen på dem från dag 1, men oavsett vad för medicin man äter; mår man skit av dem psykiskt så ska man självklart sluta ta den per omedelbums (om det är en medicin man kan göra så med och det kan man ju utan problem med p-piller) och prova något annat i samråd med läkare/bm.
 
Hm, ja om man läser allt som skrivs, så har jag inte påstått något annat heller.
Jag uppfattat det som att du menar att man ska prova annat i samråd med läkare. Oavsett är det lite konstigt att skriva att man självklart ska avsluta medicinen omedelbart, eftersom det inte alls nödvändigtvis är några farliga eller bestående biverkningar.
 
Igår låg jag i sängen hela dagen. Jag gick upp ur sängen för att släppa ut hunden ett par gånger, och så satte jag på mig täckjackan (bara trosor annars) och foppatofflor och fodrade och fixade djuren ute (kanariefåglar, höns, kaniner, hästar) vid kl 19.

Jag är negativ deluxe, har ju träffat en bra kille som jag tror det kan bli någonting riktigt bra med, men nu är jag helt inne på att göra slut med honom. Ser bara negativa saker. Och jag vet ju att det egentligen bara är p-pillerna som talar, så jag har sagt det till honom också att om jag tar några stora beslut under denna perioden så måste han ju ifrågasätta om det är på riktigt eller inte.

Men jag vill bara ligga i sängen. Behöver inte ens äta för jag mår illa, vilket också är en vanlig bieffekt. Måtte denna skiten ta slut snart. Så ovärt.

Du behöver absolut inte förklara dig för mig, jag känner dig inte och jag är ingen kunnig på området förutom mina egna horribla upplevelser.

Jag vill bara trycka på att inga p-piller i världen är värda din hälsa, fysisk eller psykisk. Framförallt det senare som jag blev oerhört orolig över när jag såg trådrubriken.

Att ha hängiga dagar och inte orkar klä på sig eller duscha eller laga mat är normalt i mina ögon. Men det är jag det. Om det inte är normalt i ditt liv att du har sådana dagar (kan va veckor med) så tycker jag du ska ta en rejäl funderare och ev kontakta din läkare. Men det beror på hur allvarligt du ser på det själv. Du känner dig själv bäst om dessa "perioder" hänt förut eller ej. Jag blev bara orolig av din rubrik.

Och åter igen, du behöver inte svara mig eller någon här på forumet. Men ta en funderare på om det är värt det, det finns andra sätt att skydda sig vid sex utan att behöva må dåligt av det :heart
 
Du behöver absolut inte förklara dig för mig, jag känner dig inte och jag är ingen kunnig på området förutom mina egna horribla upplevelser.

Jag vill bara trycka på att inga p-piller i världen är värda din hälsa, fysisk eller psykisk. Framförallt det senare som jag blev oerhört orolig över när jag såg trådrubriken.

Att ha hängiga dagar och inte orkar klä på sig eller duscha eller laga mat är normalt i mina ögon. Men det är jag det. Om det inte är normalt i ditt liv att du har sådana dagar (kan va veckor med) så tycker jag du ska ta en rejäl funderare och ev kontakta din läkare. Men det beror på hur allvarligt du ser på det själv. Du känner dig själv bäst om dessa "perioder" hänt förut eller ej. Jag blev bara orolig av din rubrik.

Och åter igen, du behöver inte svara mig eller någon här på forumet. Men ta en funderare på om det är värt det, det finns andra sätt att skydda sig vid sex utan att behöva må dåligt av det :heart
@Ramona skrev att den främsta orsaken till att använda preparatet inte är som preventivmedel utan för att slippa mens.

Skulle jag vara Ramona skulle jag kolla med läkaren om det är normalt med just dessa symtom och hur länge det brukar ta att komma igenom dem. Och sedan äta preparatet utan avbrott. Då jag hade avbrott varje månad mådde min kropp så dåligt. Den fick ställa om hela tiden.
 
Har precis fått andra p-piller (Cerazette) och nu efter typ 3 veckor är jag helt deppig, trött, håglös etc. Har försökt googla, men hittar inte så mycket och kan inte ringa barnmorskan förrän på måndag.

Men kommer detta jämna ut sig? Är ju normalt sett inte såhär och har ingen vilja att må såhär heller, men inser att det är p-pillerna som gör det. Eller är det dessa biverkningarna jag har och för alltid kommer att ha på dessa p-piller? Tänker att det är en inställelseperiod och att det sen jämnar ut sig...eller?

Jag har inte haft mens med mina gamla p-piller och det är det jag vill åt med dessa också för jag tycker att mens är såå jobbigt, den preventiva effekten för barnalstrande är helt sekundär.
Varför slutade du med de förra pillren? Kan du inte gå tillbaka till dem?

Och har du mått såhär i tre veckor eller började det nyligen? Jag hade slutat med dem ögonaböj om det var jag. Där finns ju alternativ, så varför härda ut och vänta på nåt som kanske inte kommer? Jag blev sjukt irriterad och eländig av en typ av piller (minns inte vilka) och höll inte ut ens en vecka innan jag slutade ta dem.

Så där kan du ju inte må!
 
Jag hade slutat med dem och provat något annat. Antingen andra p-piller eller annan metod.
Jag åt Cerazette ett tag, blev nog inte nerstämd men hade mens hela tiden kändes det som, väldigt mycket iaf. Nu äter jag Qlaira och har hittat det som passar mig :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills...
2
Svar
33
· Visningar
3 307
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag var på mödravårdscentralen idag för att skaffa ppiller, men har en del frågor jag inte fick svar på som säkert buke kan svara på :)...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 943
Kropp & Själ jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 724
Senast: Soffan74
·
Kropp & Själ Detta är en aning pinsamt men nu blev det ändrade planer och det har blivit mer "akut". Jag har gått på p-piller (de blåa och gröna) i...
Svar
5
· Visningar
1 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp