Självmordsbenägen på p-piller (Cerazette)

Sluta med dem säger jag. Min erfarenhet är att de säger "fortsätt, det går över", man lyder och hittar ett sätt att hantera det. Inte nödvändigtvis att det går över alltså. Det är inte värt det för lite oskyddat sex, som alltså var enda anledningen till att jag använde dem.
 
Sluta med dem säger jag. Min erfarenhet är att de säger "fortsätt, det går över", man lyder och hittar ett sätt att hantera det. Inte nödvändigtvis att det går över alltså. Det är inte värt det för lite oskyddat sex, som alltså var enda anledningen till att jag använde dem.
Eller så blir det jättebra efter ett par veckor.
 
Jag älskar Cerazette. Jag har ätit dem i runt tio år i sträck nu, och har i princip inga biverkningar. Förutom den som är önskvärd för mig och som är det primära skälet till att jag äter dem, nämligen att mensen uteblir. Jag har haft blödningar vid några tillfällen nu på senare år, och tar då (på inrådan från gynekolog) dubbel dos i några veckor vilket hjälper, men för det mesta så uteblir den helt. Jag kommer att fortsätta med dem tills de inte funkar för mig längre, vågar inte byta ens till preparat som ska vara väldigt väldigt lika dem (och billigare, därav att jag ofta får frågan om jag vill byta..).

Innan jag provade Cerazette så testade jag några andra preventivmedel i syfte att minska smärtorna. Bla ring och p-plåster. Jag provade i några veckor och återkopplade sen till gyn, men nån gång slutade jag väldigt snabbt. Då hade jag sådana hormon- och humörsvängningar att till och med min mor sa stopp, det gick knappt att vara i samma hus och då var jag redan innan en tonåring med mycket temperament. Plus att jag hade fruktansvärt ont.

Personligen hade jag bett om att få prova något annat, om jag mått så dåligt efter tre veckor. Det finns ju en uppsjö av olika sammansättningar på marknaden, något annat kanske passar dig bättre.
 
Jag mådde skitkasst på Cerazette. Hade ingen historik av depressioner eller liknande men blev väldigt nerstämd när jag åt dom förutom att jag blödde konstant.
Fungerar utmärkt med Mini-pe dock så helt klart värt att prova att byta. Andra p-piller är inte ett alternativ för mig personligen eftersom jag fått migrän av kombinerade varianter.
 
Slås av hur individuellt det är. Jag hör till dem som blir en bättre människa av cerazette. Var lite av ett halleluja-moment när jag fick dem. Funkade väldigt bra från första början. Efter andra barnet och när jag började om igen fick jag dock problem med småblödningar hela tiden. Gav upp slutade och lät mig få en riktig mens, på första mensdagen började jag om (som man gör med p-piller) och efter det har jag inte haft några bekymmer på nu snart sex år. Men det är ju jag det! Är inte heller speciellt kurvig som det stod längre upp i tråden.

Om jag var du skulle jag sluta. Dels för att se om det verkligen är den underliggande orsaken. Det går ju att börja om igen.
 
Skulle jag vara Ramona skulle jag kolla med läkaren om det är normalt med just dessa symtom och hur länge det brukar ta att komma igenom dem. Och sedan äta preparatet utan avbrott. Då jag hade avbrott varje månad mådde min kropp så dåligt. Den fick ställa om hela tiden.
Cerazette äter du utan avbrott, det är mini-piller.
Klistrar in från Fass:

Vanliga: (kan förekomma hos upp till 1 av 10 kvinnor)
  • humörsvängningar, nedstämdhet, minskad sexuell lust (libido)
  • huvudvärk
  • illamående
  • akne
  • bröstspänningar, oregelbunden eller utebliven menstruation
  • viktökning
Mindre vanliga: (kan förekomma hos upp till 1 av 100 kvinnor)
  • infektioner i underlivet
  • svårigheter att använda kontaktlinser
  • kräkningar
  • håravfall
  • smärtsam menstruation, vätskefyllda blåsor på äggstockarna (cystor)
  • trötthet
Sällsynta: (kan förekomma hos upp till 1 av 1 000 kvinnor)
  • hudutslag, nässelutslag, smärtsamma blåröda hudutslag (knölros eller erythema nodosum)


Så det är väl inte jättekonstigt om jag är nedstämd, trött och mår illa. Det är ju ändå vanliga biverkningar.
 
Varför slutade du med de förra pillren? Kan du inte gå tillbaka till dem?
Jag käkade kombinerade p-piller innan och kvinnor över 40 ska inte äta kombinerade p-piller för risken för proppar mm. Dessutom torkade mina slemhinnor ut mer eller mindre helt, eftersom p-pillerna blev för starka för mig med åldern, så jag tvingades sluta med dem. Har ätit dem i 15-20 år så har ingen aning om hur jag var i början med de (Yasminelle).

Och har du mått såhär i tre veckor eller började det nyligen? Jag hade slutat med dem ögonaböj om det var jag. Där finns ju alternativ, så varför härda ut och vänta på nåt som kanske inte kommer? Jag blev sjukt irriterad och eländig av en typ av piller (minns inte vilka) och höll inte ut ens en vecka innan jag slutade ta dem.
Det har varit såhär senaste 1-2 veckorna. Tänker att det kanske ger med dig, men hur länge ska man härda ut? Jag kan absolut vara trött och lite håglös andra dagar med, men inte på detta viset. Jag har liksom gett upp på allting. Killen jag träffar känns hopplös, jag förstår inte varför jag ens svarar på hans meddelanden liksom. För två veckor sen var jag skitkär och tyckte att han är hur underbar som helst, och det är han ju! Han har ju inte förändrats alls under denna tiden utan snarare varit väldigt förstående och bra på alla vis. Min ena häst är äldre och idag är han lite knagglig i vänster fram och jag bara "Jaha, då får jag väl ringa så får de komma och bulta honom då". Typ skiter i vilket och lägger mig på sängen. Min kusin kom på besök så jag bad honom kolla om hästen hade en sten i hoven eller om det var någonting annat, så han fick gå ut och kolla.

Men jag har matat och vattnat djuren idag med, alla mår bra, ingen blöder. Det får räcka så typ och det är ju verkligen inte en nivå jag vill ligga på.
 
Jag käkade kombinerade p-piller innan och kvinnor över 40 ska inte äta kombinerade p-piller för risken för proppar mm. Dessutom torkade mina slemhinnor ut mer eller mindre helt, eftersom p-pillerna blev för starka för mig med åldern, så jag tvingades sluta med dem. Har ätit dem i 15-20 år så har ingen aning om hur jag var i början med de (Yasminelle).


Det har varit såhär senaste 1-2 veckorna. Tänker att det kanske ger med dig, men hur länge ska man härda ut? Jag kan absolut vara trött och lite håglös andra dagar med, men inte på detta viset. Jag har liksom gett upp på allting. Killen jag träffar känns hopplös, jag förstår inte varför jag ens svarar på hans meddelanden liksom. För två veckor sen var jag skitkär och tyckte att han är hur underbar som helst, och det är han ju! Han har ju inte förändrats alls under denna tiden utan snarare varit väldigt förstående och bra på alla vis. Min ena häst är äldre och idag är han lite knagglig i vänster fram och jag bara "Jaha, då får jag väl ringa så får de komma och bulta honom då". Typ skiter i vilket och lägger mig på sängen. Min kusin kom på besök så jag bad honom kolla om hästen hade en sten i hoven eller om det var någonting annat, så han fick gå ut och kolla.

Men jag har matat och vattnat djuren idag med, alla mår bra, ingen blöder. Det får räcka så typ och det är ju verkligen inte en nivå jag vill ligga på.
Det står också i anvisningen att man genast ska kontakta sin läkare om man blir nedstämd. Åtminstone i den finska versionen.
 
Jag käkade kombinerade p-piller innan och kvinnor över 40 ska inte äta kombinerade p-piller för risken för proppar mm. Dessutom torkade mina slemhinnor ut mer eller mindre helt, eftersom p-pillerna blev för starka för mig med åldern, så jag tvingades sluta med dem. Har ätit dem i 15-20 år så har ingen aning om hur jag var i början med de (Yasminelle).


Det har varit såhär senaste 1-2 veckorna. Tänker att det kanske ger med dig, men hur länge ska man härda ut? Jag kan absolut vara trött och lite håglös andra dagar med, men inte på detta viset. Jag har liksom gett upp på allting. Killen jag träffar känns hopplös, jag förstår inte varför jag ens svarar på hans meddelanden liksom. För två veckor sen var jag skitkär och tyckte att han är hur underbar som helst, och det är han ju! Han har ju inte förändrats alls under denna tiden utan snarare varit väldigt förstående och bra på alla vis. Min ena häst är äldre och idag är han lite knagglig i vänster fram och jag bara "Jaha, då får jag väl ringa så får de komma och bulta honom då". Typ skiter i vilket och lägger mig på sängen. Min kusin kom på besök så jag bad honom kolla om hästen hade en sten i hoven eller om det var någonting annat, så han fick gå ut och kolla.

Men jag har matat och vattnat djuren idag med, alla mår bra, ingen blöder. Det får räcka så typ och det är ju verkligen inte en nivå jag vill ligga på.

Nä, så hade jag inte stått ut med att ha det. Jag hade slutat. Själv uteblev mensen med hormonspiral, jag gillade den skarpt men inte välutrustade sällskapet.
 
Jag fungerar inte alls på dem, funderade på hur man skulle komma undan med kropparna på de man haft ihjäl typ....

Slutade efter 3 veckor, gick över till pring. Betydligt bättre! Jag måste tydligen ha med lite östrogen. Tog en ring i 4 veckor och bytte sedan direkt. Dvs inget uppehåll. Tyvärr slutade de fungera för mig, äter nu kombinerade p-piller trots jag är väl över 40. Vägrar blöda pga propprisken! Då får de plocka ut allt, och det gör de inte om man inte har ”synnerliga skäl”. Tja, skriv ut p-pillren då! Vilket de gör!
 
Har precis fått andra p-piller (Cerazette) och nu efter typ 3 veckor är jag helt deppig, trött, håglös etc. Har försökt googla, men hittar inte så mycket och kan inte ringa barnmorskan förrän på måndag.

Men kommer detta jämna ut sig? Är ju normalt sett inte såhär och har ingen vilja att må såhär heller, men inser att det är p-pillerna som gör det. Eller är det dessa biverkningarna jag har och för alltid kommer att ha på dessa p-piller? Tänker att det är en inställelseperiod och att det sen jämnar ut sig...eller?

Jag har inte haft mens med mina gamla p-piller och det är det jag vill åt med dessa också för jag tycker att mens är såå jobbigt, den preventiva effekten för barnalstrande är helt sekundär.
Jag borde väl inte skriva eftersom jag är så mot men. De två gånger jag provat har jag blivit riktigt hemskt sur och deppig. De säger ju att det går över men jag misstänker att man också vänjer sig vid känslan?

Jag tänkte att det hade gått över efter 4 veckor men det var kvar ännu efter ett halvår enligt min man som tyckte jag kunde sluta och det blev bra igen. Jag hade bara vant mig vid att ha PMS och ingen sexlust 21 dagar på rad med uppehåll om 4 dagar och man tänker att det är ens nya personlighet helt enkelt bara.

Det har jag gjort på två olika sorter. Med ett par års uppehåll emellan. Och noterat på väninnor också, att de ätit dem och mått seriöst pyton, men hävdar att det gått över efter 4 veckor. Fast det märks ju att de mådde lika pyton år efter år. Med uppehåll när de bytt eller lagt ned något år.

Så jag tänker att man kanske måste vara ganska uppmärksam om man vill vara säker på att man inte är deppig på dem, även 4 veckor senare.

(Som den dumfeminist jag är tycker jag egentligen att det är ett mycket stort offer för att slippa kondom om det är det enda man äter dem för.)
 
Senast ändrad:
Så jag tänker att man kanske måste vara ganska uppmärksam om man vill vara säker på att man inte är deppig på dem, även 4 veckor senare.
Jag är kanske lite inne på att du har helt rätt i denna frågan. Jag tror att man helt enkelt bara vänjer sig och lär sig hantera skiten.

Jag ska äta klart kartan och sen ska jag se hur jag känner mig, med ett öppet sinne att jag är påverkad av hormonerna.
 
Jag är kanske lite inne på att du har helt rätt i denna frågan. Jag tror att man helt enkelt bara vänjer sig och lär sig hantera skiten.

Jag ska äta klart kartan och sen ska jag se hur jag känner mig, med ett öppet sinne att jag är påverkad av hormonerna.

Se till att du har en plan om du vill slippa mensen bara. Dvs tex prata med mvc redan nu och be om annat recept eller lösning om du avslutar. Så du inte får samma svar som jag, det går inte för du är över 40 och slutat... Att du behåller kedjan eller hur man ska säga. Det är tack vare det jag har kvar de kombinerade ännumen kan inte prova annat:cautious:
 
Jag har sedan tonåren provat ett gäng olika p-piller, minst 4-5 stycken. Av de allra första jag fick blev jag precis som du beskriver - nedstämd, grät för allt och inget samt illamående och kräktes emellanåt nattetid. Jag stod ut i tre månader sedan var det tack och adjö och jag fick prova några andra som fungerade jättebra utan biverkningar.
 
Jag har fungerat bra på cerazette men betydligt sämre med andra p-piller jag provat. Åt några under flera år som jag inte längre minns namnet på, och det var inte förrän jag slutade med dem som jag förstod att det inte var min personlighet att vara deppig och nedstämd utan att det berodde på pillren. Känns hemskt såhär i efterhand, men tror att jag missade det för att jag var så ung då och inte riktigt hade koll på vem jag var när jag började.
Känns som flera andra sagt viktigt att verkligen utvärdera så man inte bara vänjer sig vid ett sämre mående.
 
Se till att du har en plan om du vill slippa mensen bara. Dvs tex prata med mvc redan nu och be om annat recept eller lösning om du avslutar. Så du inte får samma svar som jag, det går inte för du är över 40 och slutat... Att du behåller kedjan eller hur man ska säga. Det är tack vare det jag har kvar de kombinerade ännumen kan inte prova annat:cautious:
Jag har redan brutit kedjan och fått mens. I typ 9 månader har jag haft mens och det suger verkligen så stenhårt när man är van att slippa. Men jag har bestämt mig för att sluta med dessa p-piller och jag kommer nog inte börja med några andra. Det får vara bra nu, jag orkar inte med att testa en hel massa och riskera att må såhär dåligt igen, för det är nästan så att jag mist mitt förhållande, sålt hästarna och typ sålt allting och skaffat en lägenhet i stan för jag har varit så less på allting. Men egentligen är jag ju inte less på allting, utan har bara symptom på p-pillerna.

Och jag kände mig faktiskt piggare och gladare utan p-piller, trots att jag hade mens. Men jag får väl överleva det, de flesta kvinnor gör ju ändå det.
 
Jag har redan brutit kedjan och fått mens. I typ 9 månader har jag haft mens och det suger verkligen så stenhårt när man är van att slippa. Men jag har bestämt mig för att sluta med dessa p-piller och jag kommer nog inte börja med några andra. Det får vara bra nu, jag orkar inte med att testa en hel massa och riskera att må såhär dåligt igen, för det är nästan så att jag mist mitt förhållande, sålt hästarna och typ sålt allting och skaffat en lägenhet i stan för jag har varit så less på allting. Men egentligen är jag ju inte less på allting, utan har bara symptom på p-pillerna.

Och jag kände mig faktiskt piggare och gladare utan p-piller, trots att jag hade mens. Men jag får väl överleva det, de flesta kvinnor gör ju ändå det.

Bara kör! De få gångerna jag har mens avgudar jag min menskopp. Vet inte om du testat men att slippa byta varje 30 minut är bara underbart :love:
 
Bara kör! De få gångerna jag har mens avgudar jag min menskopp. Vet inte om du testat men att slippa byta varje 30 minut är bara underbart :love:
Jag är silikonallergiker så jag kan inte använda menskopp. Har inte sett någon som inte är silikon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills...
2
Svar
33
· Visningar
3 307
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag var på mödravårdscentralen idag för att skaffa ppiller, men har en del frågor jag inte fick svar på som säkert buke kan svara på :)...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 951
Kropp & Själ jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 726
Senast: Soffan74
·
Kropp & Själ Detta är en aning pinsamt men nu blev det ändrade planer och det har blivit mer "akut". Jag har gått på p-piller (de blåa och gröna) i...
Svar
5
· Visningar
1 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp