Självrisken i försäkringen

hundtant

Trådstartare
Hur har ni tänkt runt den? Jag ska ha Folksam, självriskerna är 1800 resp 3000 (i båda fallen +25%).

Första året gör det 130-140 kr/mån på premien om jag väljer den högre. Och det är en statistiskt sett hälsosam ras (sedan vet man förstås inte alls vad som händer)
 
Jag har valt att ha den högsta självrisken oavsett försäkring. Helt baserat på hur min ekonomi ser ut och vad jag ekonomiskt behöver hjälp med om/ när något händer.

Har själv en självrisk på 5000 på djuren och skulle kunna tänka mig att ha ännu högre om det valet fanns.
 
Jag har också Folksam och har 1800kr på Poppy som använder sin försäkring jämt och 3000kr på Bella som bara har använt sin lite. Jag tycker att 1200kr är så lite skillnad egentligen när de väl blir sjuka men på Poppy gör det inte så stor skillnad i premien plus att hon använder sin försäkring minst en gång i månaden så då sparar jag in iallafall lite
 
Tack för era svar! @Lyan du ju klart en poäng där, när den väl behöver användas så är 1200 ingen jätteskillnad. Jag satsar nog på den högre.
 
Hur har ni tänkt runt den? Jag ska ha Folksam, självriskerna är 1800 resp 3000 (i båda fallen +25%).

Första året gör det 130-140 kr/mån på premien om jag väljer den högre. Och det är en statistiskt sett hälsosam ras (sedan vet man förstås inte alls vad som händer)
3000 kr är 1200 kr mer än 1800. Med en premie på 130-140 kr mer i månaden har du betalat in den mellanskillnaden innan året är slut.

Dvs jag hade tagit den högre självrisken. Enda anledningen jag ser att man kan vilja ha en lägre självrisk är om man vill kunna använda försäkringen även för ”småsaker” som kanske understiger 3000. Det kan ju dock vara ett ännu sämre val ekonomiskt eftersom premien kan höjas av att man använder försäkringen (alt att man blir av med ”bonus”).

Personligen betalar jag hellre små saker ur egen ficka och har försäkringen för att täcka eventuella större ingrepp/dyra besök. Behöver liksom inte få ersättning för något som kostar 2500 kr. :)
 
3000 kr är 1200 kr mer än 1800. Med en premie på 130-140 kr mer i månaden har du betalat in den mellanskillnaden innan året är slut.

Dvs jag hade tagit den högre självrisken. Enda anledningen jag ser att man kan vilja ha en lägre självrisk är om man vill kunna använda försäkringen även för ”småsaker” som kanske understiger 3000. Det kan ju dock vara ett ännu sämre val ekonomiskt eftersom premien kan höjas av att man använder försäkringen (alt att man blir av med ”bonus”).

Personligen betalar jag hellre små saker ur egen ficka och har försäkringen för att täcka eventuella större ingrepp/dyra besök. Behöver liksom inte få ersättning för något som kostar 2500 kr. :)
Ja, det är lite så jag tänker. Alltså att om hunden är hyfsat frisk och oskadd så har man ju tjänat in den där mellanskillnaden rätt snart.

Mindre belopp har jag inte ens tänkt på, FINNS det något hos veterinären som kostar under 3000? 😅

Men oavsett låter det ju rätt vettigt att bara använda försäkringen till större saker. Jag har även en idé om att ha ett litet sparande utöver försäkringen, där jag kan ta det som behövs när det är dags att betala veterinären.
 
Jag har högre självrisk på mina djur - i mitt fall är det inte så ofta jag behöver använda försäkringen, men när det väl behövs så behövs den. Dvs jag använder den inte för mindre saker, utan det har varit t.ex. korsbandsskada, cancer och liknande som inte händer så ofta men som kostar en del när det sker - en tusenlapp mer eller mindre när det väl händer gör inte så stor skillnad i det stora hela, eftersom det ändå är rörlig självrisk som måste betalas också.
 
3000 kr är 1200 kr mer än 1800. Med en premie på 130-140 kr mer i månaden har du betalat in den mellanskillnaden innan året är slut.

Dvs jag hade tagit den högre självrisken. Enda anledningen jag ser att man kan vilja ha en lägre självrisk är om man vill kunna använda försäkringen även för ”småsaker” som kanske understiger 3000. Det kan ju dock vara ett ännu sämre val ekonomiskt eftersom premien kan höjas av att man använder försäkringen (alt att man blir av med ”bonus”).

Personligen betalar jag hellre små saker ur egen ficka och har försäkringen för att täcka eventuella större ingrepp/dyra besök. Behöver liksom inte få ersättning för något som kostar 2500 kr. :)
Äsch jag ljög ju. Skillnaden är inte 137 kr/mån utan 37. Inte så jättemycket att tjäna in på att ta den högre självrisken. Men skillnaden kanske blir större efter första året.

Fast om jag räknar rätt nu: om jag gör något hos veterinären som kostar 30' så blir min kostnad 8850 med låg självrisk och 9750 med hög. Det är ju rätt stor skillnad.
 
Äsch jag ljög ju. Skillnaden är inte 137 kr/mån utan 37. Inte så jättemycket att tjäna in på att ta den högre självrisken. Men skillnaden kanske blir större efter första året.

Fast om jag räknar rätt nu: om jag gör något hos veterinären som kostar 30' så blir min kostnad 8850 med låg självrisk och 9750 med hög. Det är ju rätt stor skillnad.
Ja, det kommer ju skilja 1800 kr oavsett kostnad. :D

Du kan ju ta den lägre självrisken första året och ändra till den högre när försäkringsbrevet kommer om det skulle vara så att självrisken höjs.
 
Ja, det kommer ju skilja 1800 kr oavsett kostnad. :D

Du kan ju ta den lägre självrisken första året och ändra till den högre när försäkringsbrevet kommer om det skulle vara så att självrisken höjs.
Jag funderade just på det, om jag kan ändra mig senare om jag vill. Men vad bra, då vet jag det!

Vad är brukligt vad gäller namnet i försäkringen, skriver man hundens kennelnamn eller ens egna namn på den?
 
Jag har den högre självrisken på alla 4,har också Folksam. Vill såklart ha dom försäkrade men vill betala så lite som möjligt per år 🙈 den äldsta som är 9 använde försäkring för första gången förra året så de har som tur är hållit sig friska 😊
 
Jag har den lägre. Jag har en hund med en kronisk sjukdom, medicinering och som dessutom jämt är sjuk eller skadad. Försäkringen är sanslöst dyr och nu får jag åtminstone en liten slant tillbaka var 4:e månad.
 
Jag har alltid valt den lägre självrisken på alla djur. Min erfarenhet är att djur gärna blir sjuka när det passar som minst ekonomiskt. Till exempel nu när den ena har varit inskriven på Blå Stjärnan till det facila priset av 65 000 kronor. Efter tre månader med elräkningar på 10 000/månad (brukar vara 3000 - 4000/månad annars), så är det otroligt skönt att ha den lägsta självrisken. Speciellt med tanke på att hund nummer 2 också ska till veterinären om en vecka och hund nummer 3 och 4 behagade tugga i sig en kaviartub. Kan bli en riktigt rolig period nu……..
 
Jag har alltid valt den lägre självrisken på alla djur. Min erfarenhet är att djur gärna blir sjuka när det passar som minst ekonomiskt. Till exempel nu när den ena har varit inskriven på Blå Stjärnan till det facila priset av 65 000 kronor. Efter tre månader med elräkningar på 10 000/månad (brukar vara 3000 - 4000/månad annars), så är det otroligt skönt att ha den lägsta självrisken. Speciellt med tanke på att hund nummer 2 också ska till veterinären om en vecka och hund nummer 3 och 4 behagade tugga i sig en kaviartub. Kan bli en riktigt rolig period nu……..
Åh fy farao. Ja det är inte gratis att ha hund, helt klart.
 
Jag har valt högsta självrisken. De där extra tusenlapparna kan vi alltid skaka fram så jag behöver inte betala extra premie för att försäkra mig om att ha råd med självrisken. Jag har även valt bort livförsäkringen.
 
Om du har god ekonomi och klarar av "oväntade" utgifter skulle jag ha valt den lägre. Men det är klart, det är väldigt surt om något skulle hända och du får omfattande kostnader. Har du jämfört pris på hundförsäkringar? Det verkar som att Lassie, Svedea och Folksam (som du skriver) är billigast om man får tro olika undersökningar. I så fall kanske du kan ha en högre ersättning och ändå komma undan billigare?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
743
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
889
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 507
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Tror jag startade samma tråd förra året men nu har jag fått årets försäkringsbrev och det landar på 14.400 kr. Det är mycket pengar...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp