Självscanning i matbutik

Självscannar du dina varor i matbutik


  • Antal omröstningsdeltagare
    210
För min del är det skönt att slippa packa upp och ner varorna 4 ggr då jag har handlat mycket
Scannar jag själv behöver jag bara plocka i vagna EN gång och packa upp varorna (hemma) EN gång
Ju mer jag handlar det bättre med självscanning, tycker jag.

Jag packar bara varorna en gång i butiken (efter det snabba kassabesöket) och packar upp en gång hemma också.
 
Jag packar bara varorna en gång i butiken (efter det snabba kassabesöket) och packar upp en gång hemma också.
Vad jag tänker på är att du först lägger varorna i vagnen 1 gång
Du lägger upp varorna på bandet 2 gång
Du lägger varorna i kassen 3 gång
Du tar ur varorna ur kassen hemma 4 gång
Har man då många varor, blir det mycket att hantera om du måste hantera varje vara 4 ggr.

Nu när jag handlar
Så scannar jag vara, lägger den i kassen 1 gång
Tar ur varorna ur kassen 2 gång
Då hanterar jag varje vara 2 ggr

Om jag får en avstämning så hanterar jag varje vara 4 ggr, det har hänt mig en gång.
 
Vad jag tänker på är att du först lägger varorna i vagnen 1 gång
Du lägger upp varorna på bandet 2 gång
Du lägger varorna i kassen 3 gång
Du tar ur varorna ur kassen hemma 4 gång
Har man då många varor, blir det mycket att hantera om du måste hantera varje vara 4 ggr.

Nu när jag handlar
Så scannar jag vara, lägger den i kassen 1 gång
Tar ur varorna ur kassen 2 gång
Då hanterar jag varje vara 2 ggr

Om jag får en avstämning så hanterar jag varje vara 4 ggr, det har hänt mig en gång.

Jag förstår vad du menar, men tycker inte att gång 1 och gång 2 är jobbiga alls. Och vill gärna ha kassaservice. Så jag tycker att jag gör nedpackning en gång och uppackning en gång, och slipper att omsorgsfullt lägga ned varje vara i en kasse som man sedan får packa upp vid avstämning.

Förmedlar min bild; Upplevd belastning för:
Lägga i vara 0.1
Ta upp vara ur vagn 0.1
Packa vara 1.0
Packa upp vara 1.0

Vanlig kassaservice ger då belastning = 2.2 varje gång
Självscanning ger då belastning = 2.0 varje gång och 3.1 vid avstämning.

Plus att jag måste springa omkring med en scanner i ena handen, när jag vill ha båda händerna att plocka och lägga i varor med. Och dessutom får hålla på att väga en massa saker i en kö vid vågar som är utspridda i butiken.

Så utan att ha provat säger jag nej tack och tycker att vanlig traditionell kassaservice är bättre för mig.
 
Jag förstår vad du menar, men tycker inte att gång 1 och gång 2 är jobbiga alls. Och vill gärna ha kassaservice. Så jag tycker att jag gör nedpackning en gång och uppackning en gång, och slipper att omsorgsfullt lägga ned varje vara i en kasse som man sedan får packa upp vid avstämning.

Förmedlar min bild; Upplevd belastning för:
Lägga i vara 0.1
Ta upp vara ur vagn 0.1
Packa vara 1.0
Packa upp vara 1.0

Vanlig kassaservice ger då belastning = 2.2 varje gång
Självscanning ger då belastning = 2.0 varje gång och 3.1 vid avstämning.

Plus att jag måste springa omkring med en scanner i ena handen, när jag vill ha båda händerna att plocka och lägga i varor med. Och dessutom får hålla på att väga en massa saker i en kö vid vågar som är utspridda i butiken.

Så utan att ha provat säger jag nej tack och tycker att vanlig traditionell kassaservice är bättre för mig.
Nja, så "omsorgsfullt behöver man ju inte lägga varorna i kassen inte mer än när man lägger dom i vagnen, man kastar/ lägger ju inte äggen underst i vagnen heller...
Däremot tycker jag det är mer jobb att lägga upp varorna på bandet
Varje vara ska läggas på kö, med streckkoden mot kassörskan. Just den uppackningen kräver nog mest "omsorg" i mitt tycke.
Tur att vi alla är olika ...
 
Nja, så "omsorgsfullt behöver man ju inte lägga varorna i kassen inte mer än när man lägger dom i vagnen, man kastar/ lägger ju inte äggen underst i vagnen heller...
Däremot tycker jag det är mer jobb att lägga upp varorna på bandet
Varje vara ska läggas på kö, med streckkoden mot kassörskan. Just den uppackningen kräver nog mest "omsorg" i mitt tycke.
Tur att vi alla är olika ...
Dessutom är det nästan alltid lååånga köer på ICA i min stad. Jag menar, tio pers före mig, alla med fulla vagnar. Varje gång jag går förbi dem med mina inscannade varor och betalar själv, undrar jag varför de inte självscannar. SÅ kul är det ju inte att stå i kö..... Om man inte väljer att handla vid nån obscyr tid som halv tio på kvällen, då brukar det vara rätt tomt.
 
Dessutom är det nästan alltid lååånga köer på ICA i min stad. Jag menar, tio pers före mig, alla med fulla vagnar. Varje gång jag går förbi dem med mina inscannade varor och betalar själv, undrar jag varför de inte självscannar. SÅ kul är det ju inte att stå i kö..... Om man inte väljer att handla vid nån obscyr tid som halv tio på kvällen, då brukar det vara rätt tomt.
Ja, jag kan förstå argument som att man inte orkat/brytt sig om att ta tag i att börja självscanna.
Däremot argument om att det är smidigare/ mer praktiskt att handla via kassan...det förstår jag inte
 
Dessutom är det nästan alltid lååånga köer på ICA i min stad. Jag menar, tio pers före mig, alla med fulla vagnar. Varje gång jag går förbi dem med mina inscannade varor och betalar själv, undrar jag varför de inte självscannar. SÅ kul är det ju inte att stå i kö..... Om man inte väljer att handla vid nån obscyr tid som halv tio på kvällen, då brukar det vara rätt tomt.

Jag handlar inte i butiker med sån usel kassaservice. Här i stan var det tvärtom när självscanningen var relativt ny. Motorvägsfart i vanliga kassan och långa ringlande köer för de som självscannat. Idag tycker jag att de hittat en bättre balans på de ställen jag handlar där både metoderna verkar fungera bra.
 
Ja, jag kan förstå argument som att man inte orkat/brytt sig om att ta tag i att börja självscanna.
Däremot argument om att det är smidigare/ mer praktiskt att handla via kassan...det förstår jag inte

Det beror nog lite på var och vad man handlar, förutom ens egna preferenser om vad som är smidigt. Min erfarenhet är liknande @sjoberga s. Att packa ner i kassar är betydligt mer omständigt än att lägga ner i korgen, när jag packar i kassar måste jag tänka på att få dem jämnt fördelat, frys- och kylvaror tillsammans etc (jag bär kassarna hem oftast, eller tar dem på cykeln). Jag vill VÄLDIGT ogärna packa upp och ner dem en extra gång. De gångerna jag behöver göra det känns jobbigare än jobbigheten med att lägga upp på bandet varje gång, plus att jag vid packning från kassan får en bra överblick vid packningen. Dessutom är tempot MYCKET högre i kassan vilket känns bra (själv är jag verkligen kass på att scanna, både med pistol och vid självutcheckning, och det är ofta man hamnar bakom någon som inte heller har nån snits på det där).

Och att ha ena handen upptagen med att bära scannern gillar jag inte heller, andra handen är redan upptagen med att dra/bära korg så det blir lite för mycket för mig helt enkelt.

Om jag hade handlat flera fulla kassar varje gång, kanske jag hade prioriterat annorlunda, men jag handlar sällan mer än 2-3 bärbara kassar/en full korg åt gången.
 
Det beror nog lite på var och vad man handlar, förutom ens egna preferenser om vad som är smidigt. Min erfarenhet är liknande @sjoberga s. Att packa ner i kassar är betydligt mer omständigt än att lägga ner i korgen, när jag packar i kassar måste jag tänka på att få dem jämnt fördelat, frys- och kylvaror tillsammans etc (jag bär kassarna hem oftast, eller tar dem på cykeln). Jag vill VÄLDIGT ogärna packa upp och ner dem en extra gång. De gångerna jag behöver göra det känns jobbigare än jobbigheten med att lägga upp på bandet varje gång, plus att jag vid packning från kassan får en bra överblick vid packningen. Dessutom är tempot MYCKET högre i kassan vilket känns bra (själv är jag verkligen kass på att scanna, både med pistol och vid självutcheckning, och det är ofta man hamnar bakom någon som inte heller har nån snits på det där).

Och att ha ena handen upptagen med att bära scannern gillar jag inte heller, andra handen är redan upptagen med att dra/bära korg så det blir lite för mycket för mig helt enkelt.

Om jag hade handlat flera fulla kassar varje gång, kanske jag hade prioriterat annorlunda, men jag handlar sällan mer än 2-3 bärbara kassar/en full korg åt gången.

Jag handlar mycket de gånger jag är på stormarknaden. Typ 2 fulla megavagnar med varor (dvs 2 varv i kassan). Jag gör ändå den prioriteringen. Men vi är alla olika och jag respekterar till fullo att självscanning passar en del människor bra.
 
Jag handlar inte i butiker med sån usel kassaservice. Här i stan var det tvärtom när självscanningen var relativt ny. Motorvägsfart i vanliga kassan och långa ringlande köer för de som självscannat. Idag tycker jag att de hittat en bättre balans på de ställen jag handlar där både metoderna verkar fungera bra.
I min lilla stad finns det inte så mycket att välja på, jag väljer ICA Maxi framför både Lidl och Netto. Oftast är det inga jätteköer på ICA heller, men tillräckligt för att de ska se eländiga ut.
 
Det beror nog lite på var och vad man handlar, förutom ens egna preferenser om vad som är smidigt. Min erfarenhet är liknande @sjoberga s. Att packa ner i kassar är betydligt mer omständigt än att lägga ner i korgen, när jag packar i kassar måste jag tänka på att få dem jämnt fördelat, frys- och kylvaror tillsammans etc (jag bär kassarna hem oftast, eller tar dem på cykeln). Jag vill VÄLDIGT ogärna packa upp och ner dem en extra gång. De gångerna jag behöver göra det känns jobbigare än jobbigheten med att lägga upp på bandet varje gång, plus att jag vid packning från kassan får en bra överblick vid packningen. Dessutom är tempot MYCKET högre i kassan vilket känns bra (själv är jag verkligen kass på att scanna, både med pistol och vid självutcheckning, och det är ofta man hamnar bakom någon som inte heller har nån snits på det där).

Och att ha ena handen upptagen med att bära scannern gillar jag inte heller, andra handen är redan upptagen med att dra/bära korg så det blir lite för mycket för mig helt enkelt.

Om jag hade handlat flera fulla kassar varje gång, kanske jag hade prioriterat annorlunda, men jag handlar sällan mer än 2-3 bärbara kassar/en full korg åt gången.
Ja, jag har 3 stora tygkassar jag handlar mina varor i
Första stället jag kommer till i min butik är frukt och grönt, tunga hårda grönsaker scannar jag först, dom hamnar i botten, mjukare grönsaker lägger jag överst, den kassen är sen full
Nästa anhalt är mejerier, smör, mjölk grädde etc är inte svårt att misslyckas med packning, ägg läggs bredvid tillsvidare.
Sen kommer brödet, det läggs över mejerierna
Sen kommer frysdiskarna, det läggs allt tillsammans i en ny kasse, sen kommer köttet, det läggs över frysvarorna
Till slut kommer resterande smått och gott, det läggs där det får plats.
Sen är jag klar och kan åka hem :D
Det är bara att dra kortet i scannern :up:

Blipparen håller jag inte i handen i affären, jag lägger den på barnsitsen på vagnen.
Tillägger att det är enklare att packa omsorgsfullt när en är i butiken och slipper rota i högen som kommer från bandet i kassan
 
Helt OT
Nu är det 200 som har röstat
Är det så många som läser på furumet, eller har en del röstat fler ggr?
 
Blipparen håller jag inte i handen i affären, jag lägger den på barnsitsen på vagnen.
Tillägger att det är enklare att packa omsorgsfullt när en är i butiken och slipper rota i högen som kommer från bandet i kassan

I de affärerna jag själv håller scannern har de alltid scannerhållare på vagnen. Mycket bekvämt. Jag springer runt och hämtar grejor, sedan scannar jag innan jag lägger ner.

Upplever också packningen betydligt enklare utan stressmomentet att behöva plocka från bandet och sedan passa betalningen.
 
I de affärerna jag själv håller scannern har de alltid scannerhållare på vagnen. Mycket bekvämt. Jag springer runt och hämtar grejor, sedan scannar jag innan jag lägger ner.

Upplever också packningen betydligt enklare utan stressmomentet att behöva plocka från bandet och sedan passa betalningen.
Ja, det kanske finns en hållare på Maxi här också.
Det borde ju finnas, det är en stor välsorterad butik
Ska kolla nästa gång :)
 
Jag skannar inte. Den främsta anledningen är packandet. Eftersom jag ytterst sällan handlar mer än en kasse(egen, medhavd, ibland redan till hälften fylld med böcker eller träningskläder eller nåt) blir packandet hopplöst. Att gå runt med korg och ideligen behöva stanna för att packa om: ta ur ömtåliga varor för att lägga tyngre i botten, är jättemeckigt i en matbutik med stort kundtryck.

Däremot händer det ofta, när den vanliga kön är lång, att jag väljer snabbkassa. Där skannar jag själv i lugn och ro vid ett bord och packar mina varor så som jag vill ha dem.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 778
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 473
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 075
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 494
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp