Självscanning i matbutik

Självscannar du dina varor i matbutik


  • Antal omröstningsdeltagare
    210
Jag står hellre i kassakö och väntar än släpar runt på en blippmojäng. Säkert skitsmidigt för de som kan släpa på vagn och inte så mycket annat. För mig är den bara i vägen.
Däremot tar jag oftast självutcheckning, så otroligt smidigt när jag dyker in där 20 min innan passet börjar, och därmed 10 min innan man måste hämta ut passbiljett. Jag skulle bli fullständigt galen av att stå i kö då. Mot vanlig irritation som kan uppstå ibland.

Meeen!
Inspirerad av denna tråden tog jag ändå en skanner idag, och vad hände? Jo, jag fick "guldskannern" = 10% rabatt på hela köpet! :banana::D
(Så det var värt att släpa runt på en tung kasse och en klumpig skanner liksom)
Man kan ha påsen/påsarna i en vagn/korg ;)
 
Om jag drar mitt ICA kort så vet dom vad jag handlar också
För min del tycker jag inte det gör så mycket om dom har info om vad jag äter
Då tycker jag cookies på internet är mycket värre
Om jag googlar en vara, så har jag snart fullt av den reklamen på div. sidor (även buke) det känns lite :wtf:

Det gör inte så mycket om jag blir luggad, så länge jag slipper örfilarna?

Det finns andra sökvertyg än google och det går att ställa om sekretessen
 
Ja , det arbete som måste läggas ned är ju mer inriktad på uppplockning och estetik då.

Det kommer inom 20 år eller tidigare eller senare ir-noter och då behöver vi bara plocka ned och gå igenom en grind. Tror jag.

Köp en matkasse, färdigpackad om du vill betala för skittrist och riskabelt arbete. Riskabelt arbete , Jag tänker på kassaarbetet. Det är bra att sådan arbeten flrsvunner för de orsakar mycket sned arbetsbelastning.

Automatisering är den väg som Sverige har valt och kvinnors arbetsplatser automatiseraS ska väl inte särskiljas, eller?

Men det blir väl inte mer arbete med upplockning och estetik totalt sett för att kunderna självscannar? Dvs antalet arbetstillfällen försvinner totalt sett.

Det finns många arbeten som innebär stora risker för snedbelastning och arbetsskador, men ofta går dessa arbeten att förbättra väldigt mycket med tekniska hjälpmedel på arbetsplatsen, en roterande schemaläggning och förebyggande friskvårdsinsatser. Att plocka upp varor en hel dag sliter också, det är inte bara kassaarbetet.

Som sagt, jag är inte EMOT automatisering, det har jag redan skrivit. Jag bara konstaterar att det finns en baksida med det OCKSÅ (dvs utöver de positiva effekter som jag också ser), och jag ser inte att det självklara svaret på alla arbetsmiljöfrågor är att maskiner eller kunderna ska göra jobbet själva. Jag tror också att vi kommer att gå mot helautomatiserade butiker, men det betyder ju inte att jag själv måste gå i fronten. Det är uppenbarligen väldigt många som viss självscanna, så det är knappast något problem att jag inte gör det.
 
Men varför anser du då att de avser att anställa mindre personal om arbetsuppgifterna blir färre?

Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar? Om det blir färre uppgifter kommer det antagligen att anställas färre personer och personalgruppen blir ju då mindre? Eller skulle de gå ner i tid men vara lika många ändå?
 
Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar? Om det blir färre uppgifter kommer det antagligen att anställas färre personer och personalgruppen blir ju då mindre? Eller skulle de gå ner i tid men vara lika många ändå?

Jag tycker det där är ett extremt enkelspårigt och bakåtsträvande sätt att resonera.

Ser du inte att butiken fungerar på ett helt annat sätt än för bara 10 år sedan? En del arbetsuppgifter försvinner, många andra kommer till. Vi ställer andra krav på vår butik idag, än för 10 år sedan.
 
Har skannat sedan det introducerades, tycker det är smidigt, slipper stå i kö och får en bra översikt hur mycket jag handlat för, det gör även att jag slutat handla en massa onödigt.

T.ex. om jag ska köpa bröd och pålägg, tittar på skannern och ser att slutsumman är på ca 200 kr kan jag vara säker på att det slinkigt ned något som jag verkligen inte är i behov av. Därav kan jag scrolla igenom det jag handlat och lägga tillbaka onödigheter som jag t.ex. köpt enkom för att jag var hungrig under handlingstillfället.
 
Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar? Om det blir färre uppgifter kommer det antagligen att anställas färre personer och personalgruppen blir ju då mindre? Eller skulle de gå ner i tid men vara lika många ändå?
Fast du skrev att personalen skulle bli mindre
 
Självscanning gillar jag, började nästan direkt när OBS och ICA Maxi i Haninge började med detta
Numer använder jag det även på Citygross
Tyvärr har inte vårat lokala ICA det utan där får man köa
 
Jag tycker det där är ett extremt enkelspårigt och bakåtsträvande sätt att resonera.

Ser du inte att butiken fungerar på ett helt annat sätt än för bara 10 år sedan? En del arbetsuppgifter försvinner, många andra kommer till. Vi ställer andra krav på vår butik idag, än för 10 år sedan.

Nej, vad är det för många nya arbetsuppgifter som tillkommer pga att kunderna självscannar, förutom det självklara i ett det står en person som hjälper till/kontrollerar vid utgången och någon som hänger tillbaka pistolerna? Det vore trevligt om någon av alla de som verkar tycka att jag vill kassapersonalen illa, ville förklara vad som tillkommit i arbetsuppgifter i och med självscanning och -utcheckning istället för att bara kalla en för bakåtsträvande. Och enkelspårigt är väl det sista jag skulle kalla att sätta arbetsmarknadsutvecklingen i perspektiv. Berätta istället för att etikettera. När jag är övertygad om att jag verkligen gör matbutikspersonalen en tjänst kan jag överse med tiden och böket det tar mig och börja självscanna jag med, men hittills i tråden har ju ingen kommit med någon direkt substantiell information om detta. Jag har därför bara informationen från de en handfull kassaarbetande jag har känt i livet, att gå på. Deras snack i fikarummet var inte sådär jättepositiv, men det var över 5 år sedan, dessa personer var unga och fräscha i kroppen och de hade säkert inte all information om bakgrunden till besluten i deras butiker. Men det är allt jag har att gå på, tills någon annan kommer med bättre information.
 
I butiken jag oftast handlar så önskar jag att om självscanning ger personalen tid över så kan den användas till att plocka bort rutten frukt och göra rent på platser det ofta är äckligt :yuck: samt plocka upp varor som ofta finns på lager men är slut på hyllan så jag alltid måste fråga efter produkten. Just nu verkar de antagligen ha för lite personal eller personal som helt skiter i detta.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 796
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 481
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 078
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 495
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp