Självscanning i matbutik

Självscannar du dina varor i matbutik


  • Antal omröstningsdeltagare
    210
Nej, men de är verkligen otroligt smidiga. Har sett dem på ett Willys här i stan. Kanske skulle föreslå det...

Klart du ska föreslå det!
Jag använder den sorten betydligt oftare än jag använder vanlig vagn. Är dottern med har hon egen vagn och även annars räcker det ofta med korg-vagn. Sen kör vi rally-snabbt genom butiken :D
 
Jag har nu äntligen efter lång tid tagit mig för att registrerar mitt kort och självscanna mina varor på ICA
Tredje gången jag handlade gjordes en koll om jag gjort rätt.
Jag tycker det är supersmidigt och undrar nu varför jag inte börjat tidigare... :idea: :confused:

Jag tycker att många som handlar använder sig inte av självscanning, det verkar inte särskilt vanligt och jag undrar lite varför?

Ni som väljer att scanna och ni som väljer att inte scanna får gärna motiverar varför
Är ju oerhört smidigt att skanna och man slipper som regel att stå i kö, bättre flyt helt enkelt. Jag skannar på Ica, Coop och Willys.
 
Nej, vad är det för många nya arbetsuppgifter som tillkommer pga att kunderna självscannar, förutom det självklara i ett det står en person som hjälper till/kontrollerar vid utgången och någon som hänger tillbaka pistolerna? Det vore trevligt om någon av alla de som verkar tycka att jag vill kassapersonalen illa, ville förklara vad som tillkommit i arbetsuppgifter i och med självscanning och -utcheckning istället för att bara kalla en för bakåtsträvande. Och enkelspårigt är väl det sista jag skulle kalla att sätta arbetsmarknadsutvecklingen i perspektiv. Berätta istället för att etikettera. När jag är övertygad om att jag verkligen gör matbutikspersonalen en tjänst kan jag överse med tiden och böket det tar mig och börja självscanna jag med, men hittills i tråden har ju ingen kommit med någon direkt substantiell information om detta. Jag har därför bara informationen från de en handfull kassaarbetande jag har känt i livet, att gå på. Deras snack i fikarummet var inte sådär jättepositiv, men det var över 5 år sedan, dessa personer var unga och fräscha i kroppen och de hade säkert inte all information om bakgrunden till besluten i deras butiker. Men det är allt jag har att gå på, tills någon annan kommer med bättre information.
Någon nisse är det ju som installerar och underhåller maskinerna och datorverket, ser till att det går rätt till osv. Sen har man också börjat mer och mer med t.ex. internet handel och då får någon annan nisse ansvara för det och plocka varor osv åt de kunderna.

Så jo, nya tjänster dyker också upp ju mer framåt teknologin går.
 
Jag har nu äntligen efter lång tid tagit mig för att registrerar mitt kort och självscanna mina varor på ICA
Tredje gången jag handlade gjordes en koll om jag gjort rätt.
Jag tycker det är supersmidigt och undrar nu varför jag inte börjat tidigare... :idea: :confused:

Jag tycker att många som handlar använder sig inte av självscanning, det verkar inte särskilt vanligt och jag undrar lite varför?

Ni som väljer att scanna och ni som väljer att inte scanna får gärna motiverar varför

Jag har självscanning hos ALLA butiker jag handlar i.
Det började med att jag var så jäkla trött på kassörskorna (helt utan servicekänsla) på Coop, och insåg att det fanns ett enkelt sätt att bespara mig den tröttheten. Det var fantastiskt och befriande alldeles, alldeles underbart.
 
Nej, vad är det för många nya arbetsuppgifter som tillkommer pga att kunderna självscannar, förutom det självklara i ett det står en person som hjälper till/kontrollerar vid utgången och någon som hänger tillbaka pistolerna? Det vore trevligt om någon av alla de som verkar tycka att jag vill kassapersonalen illa, ville förklara vad som tillkommit i arbetsuppgifter i och med självscanning och -utcheckning istället för att bara kalla en för bakåtsträvande. Och enkelspårigt är väl det sista jag skulle kalla att sätta arbetsmarknadsutvecklingen i perspektiv. Berätta istället för att etikettera. När jag är övertygad om att jag verkligen gör matbutikspersonalen en tjänst kan jag överse med tiden och böket det tar mig och börja självscanna jag med, men hittills i tråden har ju ingen kommit med någon direkt substantiell information om detta. Jag har därför bara informationen från de en handfull kassaarbetande jag har känt i livet, att gå på. Deras snack i fikarummet var inte sådär jättepositiv, men det var över 5 år sedan, dessa personer var unga och fräscha i kroppen och de hade säkert inte all information om bakgrunden till besluten i deras butiker. Men det är allt jag har att gå på, tills någon annan kommer med bättre information.


Visst har dom fått nya arbetsuppgifter med självscanningen.
Som du säger någon vid utcheckningen /kontroll samt någon som tar scanners från utcheckningtornen och fyller på i Scannerväggen.
Även personal i "förbutiken" som ska registrera upp kunder i systemet och hjälpa kunder när dom har problem med scannern.
Sen måste du ha en organisation bakom som tar hand om trasiga enheter och ser till att skicka dom på reparation samt rengöring av scanners och vaggorna i scannerväggarna.
Vara "first line support" vid krångel /fel i systemet när kunder kommer och säger att det inte fungerar.
Vidare har personalen en del jobb i systemet och se till att varornas steckkoder / erbjudanden finns i systemet.

Så visste har de blivit mindre tunga jobb för personalen så som att sitta i kassan.
Eftersom att flödet genom butikens kassor blir snabbare med självscanning så behövs ju inte lika många i kassorna och man kan dra ned på kassapersonal , dom som är kvar har ju lite mer kvalificerade jobb eftersom dom måste kunna t.ex. självscanningssystemet.
Det kostar ju en hel del att installera in självscannings systemet i butik också.
Sen finns det ju en organisation bakom butikerna som hjälper dom vid fel och ser till att det fungerar mot alla centrala systemen som finns bakom butikerna.
Så på det hela så skulle jag säga att självscanningen har skapat fler arbetstillfällen totalt sett.
 
Jag har självscanning hos ALLA butiker jag handlar i.
Det började med att jag var så jäkla trött på kassörskorna (helt utan servicekänsla) på Coop, och insåg att det fanns ett enkelt sätt att bespara mig den tröttheten. Det var fantastiskt och befriande alldeles, alldeles underbart.

Ett annat enkelt sätt är att välja de butiker som har ett effektivt kassasystem.

När de började med självscanning här i stan så skulle alla lockas över att prova och jag misstänker nästan att man medvetet försämrade kassaservicen. Och "nej, jag är inte ett dyft intresserad" bemöttes med suckar.

Men nu tycker jag att det funkar utmärkt i de flesta butiker. Jag ställer mig i kassor med beredda kassörskor och andra kan ställa sig i kön till betalning av sin självscanning.

(jag använder dock snabbkassor de få gånger om året jag har få antal varor.)

Ett normalt besök på Maxi eller Coop blir två varv med överfulla största megavagnen.
 
Visst har dom fått nya arbetsuppgifter med självscanningen.
Som du säger någon vid utcheckningen /kontroll samt någon som tar scanners från utcheckningtornen och fyller på i Scannerväggen.
Även personal i "förbutiken" som ska registrera upp kunder i systemet och hjälpa kunder när dom har problem med scannern.
Sen måste du ha en organisation bakom som tar hand om trasiga enheter och ser till att skicka dom på reparation samt rengöring av scanners och vaggorna i scannerväggarna.
Vara "first line support" vid krångel /fel i systemet när kunder kommer och säger att det inte fungerar.
Vidare har personalen en del jobb i systemet och se till att varornas steckkoder / erbjudanden finns i systemet.

Så visste har de blivit mindre tunga jobb för personalen så som att sitta i kassan.
Eftersom att flödet genom butikens kassor blir snabbare med självscanning så behövs ju inte lika många i kassorna och man kan dra ned på kassapersonal , dom som är kvar har ju lite mer kvalificerade jobb eftersom dom måste kunna t.ex. självscanningssystemet.
Det kostar ju en hel del att installera in självscannings systemet i butik också.
Sen finns det ju en organisation bakom butikerna som hjälper dom vid fel och ser till att det fungerar mot alla centrala systemen som finns bakom butikerna.
Så på det hela så skulle jag säga att självscanningen har skapat fler arbetstillfällen totalt sett.

Tack för ett utförligt svar! Finns det några siffror på hur tjänsterna omfördelats? Det blir ju som du skriver en viss förskjutning i vilken utbildning och kompetens som de nya tjänsterna kräver. Och finns det några kvalitativa studier om hur förändringen påverkat personalen? Framtidsprognoser?
 
Tack för ett utförligt svar! Finns det några siffror på hur tjänsterna omfördelats? Det blir ju som du skriver en viss förskjutning i vilken utbildning och kompetens som de nya tjänsterna kräver. Och finns det några kvalitativa studier om hur förändringen påverkat personalen? Framtidsprognoser?

Vet faktiskt inte om det finns några siffror på hur tjänsterna omfördelas och förändringarna påverkat personalen... skulle chansa på att om det finns någon sån rapport så borde den finnas hos någon systemägare eller marknadsavdelningen , jobbade mer på den tekniska sidan med dessa system.

Framtidsprognoser....
Tror nog att framtiden är svår att sia om, men system som gör det smidigare och snabbare att handla och automatiseras så mycket som möjligt utan handpåläggning av personal.. t.ex. självutcheckning finns ju redan

Vid ICA:s kassalinjen har det ju börjats med nytt ICA bankkortet som du kan "blippa" (lägga på sidan av kortterminalen och inte behöva slå någon kod.... gäller bara upp till ett visst belopp ,tror det var 250:-) fast ibland blir det att slå kod ändå som kontroll.

Sen kommer det nog bli mer att man använder sin egen smartphone med en app så kan man ha sin inköpslista och få erbjudanden direkt i telefonen...
Har man telefonen med sej kan man ju idag göra det mesta ... beställa på nätet, bankärenden , app:ar finns ju för allt möjligt så mer blir det nog på den sidan..

Orkar / kan man inte / inte har tid att gå och handla själv så kan man ju alltid handla det mesta över nätet och få det hemkört.

Vad nästa påfund kommer att bli ... ingen aning ...bara att vänta och se...
 
Sen kommer det nog bli mer att man använder sin egen smartphone med en app så kan man ha sin inköpslista och få erbjudanden direkt i telefonen...
Har man telefonen med sej kan man ju idag göra det mesta ... beställa på nätet, bankärenden , app:ar finns ju för allt möjligt så mer blir det nog på den sidan..

Willys och Citygross har redan app med veckans erbjudanden. Åtminstone Willys har personliga erbjudanden också. Båda har möjlighet att skapa shoppinglista.
Jag har utgått från att Ica och Coop också har detta men det kanske inte stämmer?
 
Finns bl a på Willys i Lund. Suger fetluva.

Man sätter korgen på vågen, scannar, lägger ner varan i kassen. Diffar det i vikt mellan steg 1 och 3 får man inte scanna nästa vara. SÅÅÅÅ störigt.

Det finns alltså en begränsning för antal varor, eftersom man måste placera korgen på vågen för att få börja. Ingen vagn där inte.


Jag hatar det. Särskilt när BARNET är med och hjälper till antingen genom att trycka på vågen, eller vill bära något själv, eller tar upp något ur påsen. Då är det fetkört.

Jag älskar att stå i kö i jämförelse.
 
Ett annat enkelt sätt är att välja de butiker som har ett effektivt kassasystem.

När de började med självscanning här i stan så skulle alla lockas över att prova och jag misstänker nästan att man medvetet försämrade kassaservicen. Och "nej, jag är inte ett dyft intresserad" bemöttes med suckar.

Men nu tycker jag att det funkar utmärkt i de flesta butiker. Jag ställer mig i kassor med beredda kassörskor och andra kan ställa sig i kön till betalning av sin självscanning.

(jag använder dock snabbkassor de få gånger om året jag har få antal varor.)

Ett normalt besök på Maxi eller Coop blir två varv med överfulla största megavagnen.
För min del är det skönt att slippa packa upp och ner varorna 4 ggr då jag har handlat mycket
Scannar jag själv behöver jag bara plocka i vagna EN gång och packa upp varorna (hemma) EN gång
Ju mer jag handlar det bättre med självscanning, tycker jag.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 317
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp