Självpåfyllande vattenbalja

Skolli

Trådstartare
Har nyss installerat en självpåfyllande vattenbalja åt hästarna. Hade sett framemot att slippa fylla på med slang.... Skulle ju bli så mycket lättare när man vet att hästarna alltid har tillgång till vatten hela tiden, speciellt nu när det är extremt varmt ute. Men.... hästarna vägrar dricka ur baljan! Tänkte att nog dricker dom när de blir törstiga men inte det inte. Tömde baljan diskade den noggrannt o fyllde på vatten (men stängde "kranen" för att kunna se hur mycket de drack) men de vägrar dricka ur sin balja. La den gamla "vanliga" baljan bredvid o hoppades på att de skulle använda den nya, men inte heller det fungerade. Har lagt äppelbitar i nya baljan o visst, äppelbitarna försvann men inte vatnet... Flera tips för att få hästarna att dricka? (Har bara fyllt på den nya baljan med slang nu för att kunna föja med om de dricker ur den eller inte)
 
Har nyss installerat en självpåfyllande vattenbalja åt hästarna. Hade sett framemot att slippa fylla på med slang.... Skulle ju bli så mycket lättare när man vet att hästarna alltid har tillgång till vatten hela tiden, speciellt nu när det är extremt varmt ute. Men.... hästarna vägrar dricka ur baljan! Tänkte att nog dricker dom när de blir törstiga men inte det inte. Tömde baljan diskade den noggrannt o fyllde på vatten (men stängde "kranen" för att kunna se hur mycket de drack) men de vägrar dricka ur sin balja. La den gamla "vanliga" baljan bredvid o hoppades på att de skulle använda den nya, men inte heller det fungerade. Har lagt äppelbitar i nya baljan o visst, äppelbitarna försvann men inte vatnet... Flera tips för att få hästarna att dricka? (Har bara fyllt på den nya baljan med slang nu för att kunna föja med om de dricker ur den eller inte)
Sådär knepig var min när flottörkopp installerades i vinterhagen. Det låter ju när den fylls på och det måste vara livsfarligt :D. Jag var tvungen att köra den hårda vägen , inget vatten inne:cry:. Så alltså han lärde sig men då var det inte 38+C. Det fanns nåt liknande på sommarbetet men där vågade jag inte köra den hårda vägen, så jag fick ställa en balja högt upp så inte fåren drack ur den ,också.
 
Har nyss installerat en självpåfyllande vattenbalja åt hästarna. Hade sett framemot att slippa fylla på med slang.... Skulle ju bli så mycket lättare när man vet att hästarna alltid har tillgång till vatten hela tiden, speciellt nu när det är extremt varmt ute. Men.... hästarna vägrar dricka ur baljan! Tänkte att nog dricker dom när de blir törstiga men inte det inte. Tömde baljan diskade den noggrannt o fyllde på vatten (men stängde "kranen" för att kunna se hur mycket de drack) men de vägrar dricka ur sin balja. La den gamla "vanliga" baljan bredvid o hoppades på att de skulle använda den nya, men inte heller det fungerade. Har lagt äppelbitar i nya baljan o visst, äppelbitarna försvann men inte vatnet... Flera tips för att få hästarna att dricka? (Har bara fyllt på den nya baljan med slang nu för att kunna föja med om de dricker ur den eller inte)
Köpte också en sådan där, men de vägrade dricka ur den, tror det var på grund av ljudet. Det pyste och lät när den fyllde på sig. Vågade inte låta de vara utan vatten i värmen utan tog bort den.
 
Min var ju rädd för allt som pyste så det var precis som jag förväntade mig. Men han lärde sig så småningom.:up:
 
Ok, kanske det finns hopp om att de så småning om accepterar vattenbaljan.... Får väl fortsätta med äppelbitar i vatnet....
 
Jag har också köpt sådana baljor. När vi började med dom gjorde vi så att vi fyllde och stängde sedan av vattnet. Då var det ju bara en vattenbalja med ny form för hästarna. Vi satte på vattnet när det började ta slut och stängde när de var fulla. Det gick väldigt fort att hästarna vågade komma fram och dricka fast det lät om baljan när vi fyllde på och nu dricker alla och vattnet är på hela tiden. .
 
Jag har också köpt sådana baljor. När vi började med dom gjorde vi så att vi fyllde och stängde sedan av vattnet. Då var det ju bara en vattenbalja med ny form för hästarna. Vi satte på vattnet när det började ta slut och stängde när de var fulla. Det gick väldigt fort att hästarna vågade komma fram och dricka fast det lät om baljan när vi fyllde på och nu dricker alla och vattnet är på hela tiden. .
Jo.. det var väl det som var vårt största misstag... att låta vatnet vara på... klok i efterhand så borde vi ju först låtit hästarna dricka ur sin nya vattenbalja utan att självpåfyllningsmekanismen var på...
 
Vi har stora vattenbaljor på mitt jobb där påfyllningen sitter längst ned och regleras med en flytkubb i ett snöre till flottören. Samt det sitter en platta över flytkubben så hästarna varken set eller kommer åt den.

När de dricker sjunker vattennivån så kubben, som sitter i ett snöre till flottören) sjunker, trycket på snöret försvinner, flottören öppnas, vatten fylls på underifrån = inget ljud.

Svårt att förklara men om det är ljudet hästarna bryr sig om är denna perfekt.

Hästarna kan väl även vara känsliga mot att det är nytt. Luktar nytt och det kanske får vattnet att smaka illa med.

Prova töm baljan och fodra hästarna i den istället i några dagar :)
 
Joo, har haft baljan stängd nu under flera dagar o fyller på manuellt med slang. Borde ju ha gjort så till att börja med så att hästarna skulle lärt sig att det var en ny vattenbalja....
Klickerträning! Jag lärde min att dricka ur vattenkopp på det sättet. Då förstod han att knappen inte var farlig.
 

Liknande trådar

Anläggning Alltså, nu blir jag knäpp snart :( I tre veckors tid har det pågått någon form av mass-självmord av möss här hos mig på gården. Varenda...
2
Svar
22
· Visningar
3 161
Senast: hollypolly
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
845
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Bakgrundsfakta: Fri tillgång till vatten ur balja i hage, 20 l vattenhink i box, ingen storkonsument av saltsten, ej i träning, kissar...
Svar
16
· Visningar
2 385
Senast: Spaderdam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp