Sjävutnämnda experter och gammal kunskap (Utbruten från Sommarföräldrar 2018 del 2)

Visst minns vissa mer och andra mindre. Minnen har ju även en tendens att friskas upp när man hamnar i en snarlik situation. :)

Men något som kan störa mig är när äldre generationer får det att låta så enkelt att ha småbarn. Vissa barn är enklare än andra, men det är även så att hjärnan har en tendens att sortera bort det dåliga i minnen och på så sätt försköna händelser. Därav nostalgi och att många människor har känslan av att det var bättre förr. En hel del verkar sakna den insikten. :)
Det är sant. Minnen förskönar ofta men visst minns jag det tuffa också.
 
Kanske inte. Timer-styrd amning istället för på signal kan göra så att det inte fungerar alls, det blir för få tillfällen så mjölken sinar pga låg efterfrågan.

Amning är ofta mer arbete än vad man kan tro.

Ja, det var möjligen en del av problemet. Att jag sedan kaskad-spydde upp allting typ 2 min efter att jag svalt var den andra delen av problemet.....
 
Vad var det för typ av ingrepp?
Och gäller det även Sverige?
Jättenyfiken!

Än idag görs det kirurgiska ingrepp på obedövade små pojkar, då av religiösa skäl och självklart inte inom allmänna hälso- och sjukvården.
Enligt de källor jag hittade då, alla som behövdes göra på små bebisar. I Sverige ja.
 
Det är verkligen fruktansvärt. Jag började luska i det när jag läste mina egna journaler och reagerade på att inget narkos/bedövningsmedel fanns inskrivet utan enbart muskelavslappnande och efter en del luskande fick jag klart för mig att det var så bebisar opererades in på 80-talet. De (jag) fick muskelavslappnande medel så de inte kunde röra sig också utfördes operationen. Även öppen hjärtkirurgi....

När mitt första barn föddes -90 pågick en forskningsstudie på det sjukhuset om just smärtlindring på nyfödda. Man jämförde helt enkelt harmonin (blodtryck, puls, skrik) hos de som fick respektive inte fick smärtlindring för sådant som ansågs göra ont på vuxna. Typ axlar som varit ur, stora fostersvulster och liknande. Inte ens då var det alltså självklart att nyfödda självklart kände smärta.

Nej det är svårt att hänga med och jag frågar hellre än att trampa i klaveret. Rekommendationer ändras och det som var rätt förr är fel nu. Bara en sådan sak som ris som förr ansågs som milt, snällt och bra, nu vet vi att det innehåller höga halter arsenik.

Haha jag minns :D:love: Nu är min äldsta "bara" 28 men jag minns och vid tillfällen som varit lika eller så minns jag detaljer som om det hade hänt för fem minuter sedan :) Jag tror att det är väldigt olika hur och vad man minns.

Vad fruktansvärt vidrigt. Jag fattade inte att det varit så illa, utan trodde mer att man förr kanske sagt att de inte kände smärta för att lugna föräldrarna vid t.ex. pku-testet. Blir helt illamående här, förstår inte hur man kan ha tänkt så med tanke på hur tydligt bebisar reagerar på smärta (exempelvis vid just pku-testet). Ett helt annat skrik som väldigt tydligt säger att nu är det INTE BRA! :(:cry:
 
Vad fruktansvärt vidrigt. Jag fattade inte att det varit så illa, utan trodde mer att man förr kanske sagt att de inte kände smärta för att lugna föräldrarna vid t.ex. pku-testet. Blir helt illamående här, förstår inte hur man kan ha tänkt så med tanke på hur tydligt bebisar reagerar på smärta (exempelvis vid just pku-testet). Ett helt annat skrik som väldigt tydligt säger att nu är det INTE BRA! :(:cry:
Ja så vidrigt. För min egen sinnesros skull försöker jag att inte tänka tanken fullt ut :(
 
Kanske inte. Timer-styrd amning istället för på signal kan göra så att det inte fungerar alls, det blir för få tillfällen så mjölken sinar pga låg efterfrågan.

Amning är ofta mer arbete än vad man kan tro.
Har reflekterat över det där också, hur sjutton det gick under ökningsperioderna...
(Vet dock om fall där det funkat bra också som jag förstått det).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
618
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
22
· Visningar
2 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp