Sjövild konvalecenshäst

Trocadero_lover

Trådstartare
Min pålle har stått i box i 1 månad nu efter att ha skadat inre hovleden ordetligt. Han får gå i sjukhage som är kanske 3 boxar stor (han får inte springa) men saken är den att det har varit så mjuk/halt/snöigt/hårt/ojämnt ute så att det har inte gått göra hage & sen får han inte ha broddar på sig. han har alltså stått i box... Nu har snön försvunnit men det är fortfarande mjukt ute... Kan han gå ute iaf? Veterinären betonade att det måste vara helt plant och det är de inte direkt...
Han får bara gå 20 min varje dag i skritt och han ska göra det 1 månad till, sen är det dags för återbesök igen. Men han är så fruktansvärt jobbig! Han bits & naffsas, står absolut inte stilla när man binder upp han i gången... han bara stirrar runt & trasslar inte sig :crazy: När man ska promenera med honom så måste man vara med HELA tiden... han är helt opålitlig... Han har stått på bakbenen, han bockar, kickar, sparkar bakut, slänger sig, kastar sig åt alla håll & kanter... Han går även & kröker nacken & dansar runt i trav :smirk: Just nu har jag träns (ingen nosgrimma, 3 delat bett) och kedja under men igår satte jag den över och det blev kanske lite lättare att hålla i honom, han kan bli väldigt stark! Kraftfodret har jag dratt ner på, han får mycket hö eftersom han står inne hela dagarna & trampar runt... boxen ser ut som "hej kom & hjälp mej" :crazy: , tar ungefär 20 min att mocka + att allt är söndertrampat... Han tycker det är tråkigt att stå inne i boxen & han är busig! Vattenhinken ligger upp & ner ibland & han brukar lägga jollybollen i vattenhinken :love:
Är det bättre att ha stigbett på honom? Finns det något annat man kan ha? Kan det vara bättre att ha med en kompis när man är ute & går? Tips emottages tacksamt... (vet att det finns 10000000 trådar menmen...) Kan man ge han något i fodret så att man inte behöver vara livrädd varje gång man går ut?

Hände en olycka för en vecka sen också, min syrra var ute & gick med honom, kommer en bil bakifrån i hög fart.. pållen blir rädd & drar iväg... Min syrra ramlar omkull och håller kvar i grimskaftet :confused: Hon blir alltså släpad efter honom.. han stannar efter ett par meter och bilföraren han vevar ner rutan & frågar" hur gick det?" :mad: sen så kör han iväg... min syrra gråter och går hem med hästen & ställer in han i boxen & springer in till stallägaren som ringer efter våran mamma som hämtar henne... Hennes jeans var helt trasiga & nerblodade.. hon är helt blodig på ena benet, jätte stort sår, de andra var uppskrapat.. han trampade på hennes fingrar med ena bakhoven.. hon hade sår över helt kroppen. Stackarn var helt förskräckt :crazy: :(
Jävla gubbjävel säger jag bara! GRRRR :mad: :mad: :mad:
 
Sv: Sjövild konvalecenshäst

Min uppförde sig som din gör (kanske ännu värre) och han fick jag börja rida istället för att leda. Har mkt bättre kontroll då! Det är trots allt bättre att han bär dig i skritt i 20 min än att han stegrar, travar och flyger omkring, mkt större risk att dra upp skadan då ju.
 
Sv: Sjövild konvalecenshäst

Jag får rida han men jag vet inte om jag vågar göra de... risk för bockningar osv:S Rider på ett pessoabett just nu för det går inte alls annars... kan man ha någon hjälptygel på han istället?
 
Sv: Sjövild konvalecenshäst

Ibland blir man ledsen när man läser om månader av boxvila för hästar m olika typer av skador. Obs! Detta är ingen kritik mot dig, du följer ju veterinärens rekommendation. Men man undrar ju om det är försvarbart att utsätta våra hästar för långa boxvilor. Var går gränsen för djurplågeri? Ett djur som är skapat för att vandra långa sträckor, röra sig över stora områden, beta fritt etc - vad gör vi med dem egentligen. Visst finns det skador som kräver absolut stillhet men frågan är om man då inte måste medicinera på något sätt för att klara detta. Jag har ett antal gånger i frågasatt veterinärers order om boxvila och de flesta gånger medger veterinären att det går bra att rida hästen i skritt under konvalecensen eller att den kan få gå i en liten hage ensam eller med annan lugn häst. Risken för nya skador är ju uppenbar om man försöker låsa in en häst i flera månader, för att inte tala om skador på den människa som ska ut och promenera med hästen!

Om jag vore som du hade jag pratat med veterinären som ordinerat detta och om han vidhåller boxvila, frågat efter lugnande medel till din häst. Lycka till!
 
Sv: Sjövild konvalecenshäst

Fixa så att du får pleg eller nåt liknande, bättre att han är lite drogad och lugn än att han gör illa både andra och sig själv. Min förra pålle fick boxvila i några veckor följt av korta promenader och utevistelse i liten mini-mini hage. Men efter några dagar med sådana promenader som du beskriver plus att han bara stod i sin lilla hage (stor som en box) och studsade på bakbenen så släpte jag honom i en större hage och där fick han gå, struntade i att prommenera, han blev faktiskt mycket lugnare, sprang inte alls i hagen.
Nu beror det ju på varför din häst är konvalecent, dotterns ponnysto hade spricka i benet och var skvatt galen efter åtta veckor i box, henne fick vi plegga för att kunna gå ut med på promenad, vågade inte släppa henne i stor hage (=REJS!) Lycka till!
 
Sv: Sjövild konvalecenshäst

våran ena häst har stått i sjukhage i snart 3 mån. han blev galen efter ett tag, då skrev vet ut lugnande. nu funkar detmkt bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vabruari
  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp