Sjuk bruksprovshingst har testat positivt för corona

Det var inte den neurologiska varianten av EHV-1 som avbröt årets bruksprov på Strömsholm. Den hingst som insjuknat med hög feber har fått det coronavirus som kan drabba hästar. Det är också klart hur det blir med hemresa för övriga bruksprovshingstar.
 
Det var inte den neurologiska varianten av EHV-1 som avbröt årets bruksprov på Strömsholm. Den hingst som insjuknat med hög feber har fått det coronavirus som kan drabba hästar. Det är också klart hur det blir med hemresa för övriga bruksprovshingstar.
Tragiskt för bruksprovsdeltagarna och organisatören samt Ridskolan Strömsholm I presume. Men hur svårt kan det vara för media (det här mediumet är definitivt inte ensamt) att kalla viruset vid sitt rätta namn ECoV elller iallafall ekvint coronavirus. Folk tror ju på allvar att det här är Covid-19 :(
 
Tragiskt för bruksprovsdeltagarna och organisatören samt Ridskolan Strömsholm I presume. Men hur svårt kan det vara för media (det här mediumet är definitivt inte ensamt) att kalla viruset vid sitt rätta namn ECoV elller iallafall ekvint coronavirus. Folk tror ju på allvar att det här är Covid-19 :(
Jag trodde också det.
 
Du är definitivt inte ensam.
Jag läste förstås bara rubriken här på Bukefalos, i artikeln ser jag att de skrivar att det ett coronavirus som drabbar hästar och då förstår jag såklart att det inte är samma :)

Läste också att de fick avbryta bruksprovet, det var tråkigt med så mycket arbete som ligger bakom.
 
Tragiskt för bruksprovsdeltagarna och organisatören samt Ridskolan Strömsholm I presume. Men hur svårt kan det vara för media (det här mediumet är definitivt inte ensamt) att kalla viruset vid sitt rätta namn ECoV elller iallafall ekvint coronavirus. Folk tror ju på allvar att det här är Covid-19 :(
Dom får inte lika många klick på artikeln då antar jag..dom hade aldrig använt det uttrycket om det inte var för att covid kom, hade aldrig hört talas om ordet corona innan covid och nu står det överallt tycker jag.
 
Fast första konstaterade fallet av ekvint coronavirus på häst i Sverige kom typ 2019 så det är inte så konstigt att man inte hört talas om det innan. Min hemmaklubb var den första alt en av de första ställena som drabbades av Corona på häst där det var möjligt att provta och konstatera smitta. Året efter drabbades min arbetsplats och vi hade ett gäng hästar sjuka i Corona. För mig kändes det märkligt att man helt plötsligt hade Corona på människa också, i min värld var det nåt som drabbade hästar. 😊
 
Fast första konstaterade fallet av ekvint coronavirus på häst i Sverige kom typ 2019 så det är inte så konstigt att man inte hört talas om det innan. Min hemmaklubb var den första alt en av de första ställena som drabbades av Corona på häst där det var möjligt att provta och konstatera smitta. Året efter drabbades min arbetsplats och vi hade ett gäng hästar sjuka i Corona. För mig kändes det märkligt att man helt plötsligt hade Corona på människa också, i min värld var det nåt som drabbade hästar. 😊

En snabb googling ger mig året 2017 som det år man först kunnat analysera viruset, att det inte funnits i Sverige innan dess låter inte så jättesannolikt i mina öron.
 
En snabb googling ger mig året 2017 som det år man först kunnat analysera viruset, att det inte funnits i Sverige innan dess låter inte så jättesannolikt i mina öron.
Nej precis. Viruset har säkerligen funnits hur länge som helst. Men först på senare år man har kunnat ta prov och konstatera smitta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Årets bruksprov, som fick avbrytas i förtid då en hingst insjuknat med hög feber, arrangerades för första gången på Strömsholm. Nu står...
Svar
1
· Visningar
561
  • Artikel
Hästnyheter Ridskolor runt om i Sverige har drabbats av hästvarianten av coronaviruset, så även i Växjö. Nyligen blev fyra hästar på Växjö ridklubb...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och...
Svar
3
· Visningar
976
Senast: ylvalill
·
  • Artikel
Hästnyheter En av hopphästarna som tävlade i norska Lilleström i februari, där en häst insjuknade i EHV-1, också kallat abortvirus, fick feber i...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp