Bukefalos 28 år!

Sjuk,fast endå inte...

Fibusen

Trådstartare
Sonen vart förkyld i början på September, efter några dagar så började han ta sig för öronen så vi åkte in,ena örat såg jättebra ut,det andra var på gränsen,men vi fick penicillin iaf. Inga mer besvär av öronen vad vi märkt.

Förra veckan började han bli lite snuvig igen,var ganska snorig i mitten och slutet av veckan,men pigg och glad,lite hosta dock,men jag tror vi torkade sno sista dagen på Fredagen. I Söndags började han hosta mer igen,sen natten till Måndag så vaknade han flera ggr,vilket han ALDRIG gör! Han sover normalt mellan 19-07,och då sover han verkligen hela natten. Lika så natten mellan Mån-Tis var det flera vakningar. Natten tills i dag gick relativt bra,han vaknade till lite,men somnade om själv innan jag hann upp. Nu i kväll har han vaknat två ggr igen redan,så antar att det kommer fortsätta under natten. Söndag och Måndag hostade han så mycket så han kräktes upp lite slem,så då förstår jag at han vaknat,men Tisdag och i kväll har han inte hostat alls,låter heller inte "slemmig" i halsen.

Andningen har låtit och varit helt normal hela tiden,men han vill INTE äta,och har inte velat det sen i Söndags. Mackor går bra,och han dricker MYCKET,men vanlig mat vägrar han. Inte ens frukt,som han älskar!

Är det dags för ett besök igen hos vårdcentralen? Har inte kunnat nå dom i går och i dag då hela telefonsystemet har pajjat för dom,men bör kunna få tag på dom i morgon,men frågan är om det är något som dom kommer bry sig i? Han har ingen feber och har inte haft det heller under denna period,var i Söndags och Måndags han var gnällig även dagtid,men sen har det varit full fart på dagarna. Är bara att han inte vill äta,och att han vaknar på nätterna som oroar mig!

Kan det vara öronen igen så här nära inpå? Han har dock inte visat något tecken på det,det gjorde han tydligt sist som sagt... Halsen? Jag var jätterädd för lunginflammation,men då bör han väll ha varit mer slut på dagtid (det leks och busas för fullt!) och haft feber?

Han fyller 2 i December och är vårat första och enda barn,och jag har inte alls koll på sjukdomar och vilka tecken man ska leta efter...
 
Jag tror att du kan vara lugn. Han har förmodligen åkt på en ordentlig förkylning och det är ju inget farligt men jag förstår helt och fullt din oro. Skulle han visa att han har ont i öronen däremot så ska du självklart kontakta vårdcentralen genast. Likaså om andningen blir påverkad eller om han får en ordentlig slemhosta eftersom han då kan behöva något slemlösande.
Däremot finns det några saker du kan göra för att underlätta för honom:

Ge honom honung precis som det är på en sked eller på en smörgås om han äter det. Ge gärna flera gånger varje dag. Honung hjälper kroppen att bekämpa bakterier och virus. Värm inte honungen då det goda hälsobringande i honungen dör vid 42 grader.

Droppa näsan med koksaltlösning. Koksaltlösning löser upp snor och är också antibakteriellt och hjälper även det kroppen att bli av med virus och bakterier. Hade han varit äldre så hade han kunnat gurgla med saltvatten men det gissar jag att han inte klarar utan att risken är stor att han istället sväljer och det är inte bra att svälja saltvatten så det får vänta tills han är äldre.

Höj huvudändan på sängen. Antingen genom att lägga en kudde under madrassen eller genom att ställa under böcker vid benen på huvudändan på sängen. När huvudet kommer högre än övriga kroppen så är det lättare att andas och risken för öronproblem minskar eftersom svullnaden minskar när huvudet kommer upp lite.

Låt honom äta det han vill ha och se till att han dricker mycket. Försök få i honom sådant som innehåller mycket c-vitamin som t ex nyponsoppa. C-vitamin hjälper också kroppen att läka ut virus fortare.

Håll det svalt i rummet när han sover. Vädra gärna lite då och då, det underlättar andningen om det är svalt i rummet.

Se till att han är varm om fötterna hela tiden. Det brukar i allmänhet göra att febern går ner eller att febern håller sig borta. Se till att han är lagom varm på övriga kroppen också.

Ge honom inte febernedsättande bara för att han har feber. Feber får man för att kroppen ska kunna bekämpa virus och bakterier som trivs bäst runt 37 grader och tar man då hela tiden ner febern så hjälper man virus och bakterier att föröka sig och man håller sig sjuk längre. Om han däremot har ont någonstans ska han självklart få smärtlindring men ta inte ner febern bara för att han har feber utan om han äter och dricker så är det helt okej med feber upp till 40 grader. Mina barn började ofta leka igen när de var sjuka och tempen gick över 39 grader. Mellan 38-39 var de slöa och ville helst sova men över 39, ja då började de leka :) Det är helt okej att han vill sova mer än vanligt. Tänk på hur du själv mår och vill göra när du är sjuk. Tvinga honom inte att vila men försök dämpa de vildaste lekarna. Han behöver ju inte springa, hoppa och studsa sig svettig hela dagarna.

Om du behöver ta ner febern för att han inte äter eller dricker så istället för att ge alvedon som tar ner tempen snabbt och orsakar svettning och obehag så prova att gör såhär: Skölj ur några hand handdukar i kallt vatten och krama ur dem så hårt du kan. Linda runt fot och handleder. Lägg en handduk på pannan och om febern är väldigt hög så kan du också lägga en handduk runt halsen-nacken och en på bålen. Byt då och då så att de håller sig svala. När barnet försöker ta bort handdukarna så behövs de oftast inte längre. Genom att kyla försiktigt på detta viset så tar man ner febern väldigt skonsamt och man slipper det dåliga måendet som blir när temperaturen åker berg och dalbana i kroppen.

Passa på och mys med ditt barn och vila själv när barnet sover. Det är jobbigt att springa uppe flera gånger på nätterna och om du ser till att vila så minskar risken för att du blir sjuk för att ditt immunförsvar försämras för att du är slutkörd. Var också noga med hygienen. Tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten när du har torkat en snorig liten näsa så minskar du risken att bli sjuk själv och att sprida smittan vidare.

Krya på er!
 
Har du tittat inne i munnen på honom? Dottern fick något som hette höstblåsor och fick onda små blåsor i hela munnen, det gjorde ont att äta men dricka lindra det... Glass slank ner utan problem... Det var ett virus som drabbade barn i samband med förkylningar.

Sonen däremot hade öroninflammation i fler omgångar innan vi äntligen fick bukt på det, han var svår att upptäcka det på, han klagade aldrig på ont utan helt plötsligt rann det ut hans öra...
 
Mina äldsta barn har förkylningsastma och får världens envisaste hosta varje gång de blir förkylda, i alla fall under vinterhalvåret. Jag börjar ge inhalatorer, både luftrörsvidgande Airomir och långtidshjälpande kortison (flutid) så fort de blir förkylda och det hjälper mycket. På kvällen när de ska sova ger jag båda inhalatorerna plus att jag smörjer in fotsulorna med massor av oleum basileum eller vicks och sätter strumpor utanpå. Ofta slutar de hosta inom en kvart och jag är lika förvånad varje gång :)

Mitt tips är att kolla på vårdcentralen om det kan vara förkylningsastma.
 
Tack för alla tips! Natten gick ok,vaknade inget mer än dom två gångerna innan midnatt,men han sov oroligt nån timme med mycket gness. I morse var han åter igen alldeles snorig,vilket han inte varit på nästan en vecka,men hostan verkar ha lugnat sig lite... Förkylningsastma har jag funderat på,hur fastställer dom det? Blir nog ett samtal till VC i dag en då.
 
Tack för alla tips! Natten gick ok,vaknade inget mer än dom två gångerna innan midnatt,men han sov oroligt nån timme med mycket gness. I morse var han åter igen alldeles snorig,vilket han inte varit på nästan en vecka,men hostan verkar ha lugnat sig lite... Förkylningsastma har jag funderat på,hur fastställer dom det? Blir nog ett samtal till VC i dag en då.

När mina barn konstaterades ha förkylningsastma så lyssnade läkaren bara på lungorna och kunde på det sättet fastställa att det var förkylningsastma.
Hoppas att han mår bra snart igen. Det är ett elände med de där långdragna förkylningarna.
 
Jag tror de testar med inhalatorer och ser om det hjälper. Men jag tänker att luftrörsvidgande och inflammationshämmande skulle hjälpa de flesta vid en förkylning med hosta. Det är milda preparat, jag fick ge till minsta när han var ett par månader bara. Stackarn var förkyld hela sitt första år!
 
Alltid när barnen håller på och vaknar på natten så skall man ha öronen i bakhuvudet. Speciellt om dom är lite gnälliga och snoriga.

Någon form av nässpray (otrivin, nezeril) och smärtstillande. Det gör ont att ha ont i öronen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 607
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 211
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 534
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 030
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp