Sjuk häst med konstiga symptom

johanna33178

Trådstartare
Hej, skriver åt en kompis och det är hennes häst som är sjuk. Jag hoppas verkligen att det är någon som har någon idé om vad det kan vara eller att det kanske är någon som haft en häst med liknande symptom för både vi och veterinären står frågande.
Hästen har haft fång för några år sedan och för några dagar sedan kom symptomen för fång igen. Han har varit varm i hovarna (främst fram) och varit dålig i magen. Feberfri. Han fick behandling med metacam. Igår var han pigg igen och var endast lite varm i hf, det verkade som att det värsta var över! Idag när hon kom till stallet så låg han ner i boxen (han ligger sällan ner) och var väldigt hängig. Febern visade 41,3 och har fortsatt att visa det. Veterinären kom ut. Han har mycket ont i bakhovarna/benen och byter hov var 10-20 sekund. Skakar till lite när han byter (tyder på smärta?). Hon klämmer på hovarna med tång men han reagerar inte ens (när de klämde för några dagar sedan så gjorde han det). Vill gärna lägga sig ner för att avlasta. Varm i alla fyra hovarna och puls på båda bak. Veterinären står frågande, gissar att det är något virus? Inga svullna lymfor, ingen hosta. Droppar lite snor men det är liksom genomskinligt. Veterinären tror inte det här handlar om fång, dels på grund av febern eftersom den inte brukar bli SÅ hög vid fång, han går nästan som "hjulbent" (ut med benen som en halvmåne och vill inte stödja på tån). Finns det någon som har någon aning om vad detta kan handla om??
 
Sv: Sjuk häst med konstiga symptom

Jag tycker absolut att det låter som fång! Har haft en fånghäst som fick mycket hög feber vid ett anfall. Kompisen borde låta en annan veterinär titta på hästen, tycker jag.
 
Sv: Sjuk häst med konstiga symptom

Det låter väl visst som fång? Ta ut en annan veterinär!

Att inte vilja lägga vikt på tårna är ju också "klassiskt".
 
Sv: Sjuk häst med konstiga symptom

Låter verkligen som klassiska fångsymptom. Vissa hästar visar mindre smärta när de stått och haft ont ett tag, jag hade inte gått på just det när andra indikationer är så starka.
 
Sv: Sjuk häst med konstiga symptom

Fång! Just så gjorde vårt lilla welshsto när hon fick fång i vintras. Det var ett svårt anfall och hon var dålig ganska länge.
Byt veterinär och gör det fort!
 
Sv: Sjuk häst med konstiga symptom

Hej och tack för svar! Idag har hon haft kontakt med lite andra veterinärer. En trodde på fånganfall och hovbensrotation och två på att det fortfarande är ett virus. Hon har haft ut hovslagare som inte tror att det är hovbensrotation, han har klämt och känt och hästen reagerar inte på det. Febern vill inte ge med sig, ligger runt 41. Veterinärerna hävdar att de kan få feber vid fång men inte så hög och att de inte tror på fång. Det värsta är ju att hon inte får några klara svar. Kan tillägga att han har svårt att kissa men det kan ju bero på ställningen han måste stå i..
 
Sv: Sjuk häst med konstiga symptom

Har de nya veterinärerna sett hästen, eller har ni bara pratat med dem? Fångvänder hästen?
 
Sv: Sjuk häst med konstiga symptom

Fång samtidigt som en virusinfektion skulle ju kunna vara en förklaring.
Man skulle också kunna misstänka en samtidig begynnande colit (tarminflammation), det kan ge feber och diarré.
 
Sv: Sjuk häst med konstiga symptom

Det måste vara veterinärer som tittar på hästen, inte hovslagare. Det räcker inte med telefonkontakt här. Verkar ganska allvarligt, tycker jag.
 
Sv: Sjuk häst med konstiga symptom

Om du bor i fästing-område så skulle jag i detta läge även ta ett prov för Anaplasmo och Borrelia. Här i Östergötland har vi redan plockat fästingar. Akut symtom kan te sig som du beskriver.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 906
Senast: mily
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 630
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp